söndag 18 mars 2018

Är det verkligen en "slump" med giftattack & även mord i England och ett presidentval i Ryssland?

Utvisandet av ryska 23 ryska diplomater sker dessutom innan utredning om vad som egentligen skett är klar. Man trappar upp sanktionerna mot Ryssland inte bara där. Allt vilar sålunda på en mycket lös grund. Är det då att undra över att människor som jag tappat all tillit till politiker i stort.

Jag har följt nyhetsrapporteringen och det höga tonläget från Storbritanniens premiärminister Theresa May, som har sagt att prover från platsen visar spår från ett nervgift av en sort som utvecklades i Sovjetunionen. Det skulle i hennes värld anses vara ett bevis om Rysslands skuld till det inträffade på engelsk mark. Detta sker dessutom i anslutning till det ryska presidentvalet. - Man slår sig för pannan, vad är det för sandlåderetorik?

Det ene giftoffret, Sergej Skripal, 66, var tidigare överste i den ryska militära underrättelsetjänsten. Men Sergej Skripal dömdes till fängelse 2006 för att ha sålt hemliga uppgifter till Storbritannien. Sålunda fråga om en i vart fall dubbelagent, kanske rent av mer, vem vet vem/vilka mer han utmanat ödet hos. Sergej Skripal lämnades ut till Storbritannien 2010 i en utväxling mot tio ryska spioner som gripits i USA. Han bosatte sig i småstaden Salisbury sydväst om London. Det andra giftoffret vid samma tillfälle är dessutom hans dotter, som alltjämt är rysk medborgare. Hmmmm... säger jag och fortsättningen blir inte heller speciellt övertygande om Rysslands skuld, eller ens sannolik.
 
I min värld är den uppgiften från Theresa May om nervgiftets ursprung tämligen värde- och betydelselös, snarare så spär den på en konspirationsteori att sabotera det ryska valet.. Någon/några har tagit tillfället i akt att rikta blickarna ifrån sig. Valsabotage, en nutida konspirationsteori som haglar tätt numera. Medan sanningen är att den har alltid funnits. Inte konspirationsteorin utan hur olika intressen vill påverka olika val. Det är bara att se till hur svenska val får tillskott av pengar, som man kan slå sig för pannan, att det ens läggs ner så mycket reklampengar bara för att någon skall behålla makten till varje pris, eller på kommunalt plan: hur stora investeringsprojekt hanteras tämligen korrupt.

I min värld är blir det ännu mer klandervärt, att man både inom NATO och även EU inte drar sig för att vädra morgonluft på ett otillbörligt och tämligen osmakligt sätt. Ingen slump i min värld. Det finns helt uppenbart en dold gemensam agenda och den känns absolut varken tillfredsställande eller ens smickrande.


Sedan får man väl ha vilka synpunkter som helst mot Vladimir Putin och allt han står för. Vad han nu står för är svårt att verkligen veta i slutändan. Lismande maffiatyp och maktfullkomlig, eller någon som försöker att rensa upp i det egna landet och göra världen till en bättre plats. 

Den ensidiga nyhetsrapporteringen ifrån svensk media är också bekymmersam, samtidigt som man har ett jättefacit ifrån USA:s presidentval där man dagligen under minst ett års tid pumpats full med de olika kandidaternas förehavanden och utspel i svenskt media, så till den milda grad att man trodde att vi tilllhörde USA fullt ut. Iof så är det ju en sanning vi är ett lydland till USA, pekar de med hela handen som är det också så det är.

En sak vet jag i alla fall vid 66 års åldern, politik är smutsigt! Väldigt smutsigt! 


Man behöver bara skärskåda regionpolitikerna i Västra Götalands regionen för att inse vilka kompletta stolpskott det är, man bygger t.ex. ett jättehus för 1 500 administratörer vid centralen i Göteborg till en kostnad för över en miljard kronor och hur många administratörer det finns inom VGR har aldrig redovisats. Samtidigt som hela sjukvården är fullständigt havererad. Den som är i behov av sjukvård inom VGR är bara att önska lycka till! Det är som ett enda stort lotteri. Som i varje tombola finns det betydligt fler nitlotter än vinstlotter. Bara inom Västra Götaland har man 1 100 politiker som vi försörjer för dyra skattepengar, samtidigt som de basala samhällstjänsterna upphört att fungera. Politikerna sitter dessutom kvar som politiska vildar både inom kommunalpolitiken och i Riksdagen. Totalt obegripligt, eftersom de inte är personligen invalda, utan politiskt invalda. Har man fått sparken så har man!

Den fria nyhetsrapporteringen och den fria median existerar inte längre i Sverige om den ens har funnits på allvar. Numera ägs svensk media av mycket komplicerade och svårkontrollerade ägarformer, där stiftelser är ett resultat av den totala nedsläckningen. Ett effektivt sätt att förhindra sanningen och vem som styr nyhetsflödet. Vad som är skillnaden mellan den kritiserade nyhetsrapporteringen i Ryssland och det som faktiskt äger rum i Sverige är därför ett tämligen dött lopp.

Inom svensk medierapportering kan man lätt få för sig att det bara fanns en enda kandidat som utmanade Putin och det var, Putinkritikern och
praktiserande ortodoxkristna Boris Nemtsov, som sköts till döds 2015 i närheten av Kreml år 2015. Inte speciellt mycket har rapporterats om att han deporterades från landet och förklarades persona non grata av Lukasjenkas regim. Ibland finns fler saker på ett järnspett än vad den enögde finner. Lika lite som det i verkligheten finns en hel del kandidater till det ryska presidentvalet som äger rum idag. Faktiskt lika många som det finns partier i våra svenska val. Vad som kan tyckas märkvärdigt med tanke på vad man idag känner till om Stalin är att det bland kandidaterna i det ryska presidentvalet finns de som alltjämt hyllar Stalin.

OH, nej, tänk inte ens tanken: Jag röstar med fötterna i det ryska presidentvalet!


Tonläget i rysk valdebatt, som man kunde se en glimt av SVT får mig att förstå att språkbruket bland utmanarna har allt övrigt att önska, med tanke på vad vilka tillmälen den kvinnliga utmanaren i det ryska presidentvalet fick utstå: bl.a: Hora! Vurpan är också svår att begripa sig på, hon må ha Putin som gudfar, men hon är emot annekteringen av Krim, kritiskt mot Tjetjeniens ledare och den ortodoxa kyrkan och för sexuella minoriteters rättigheter. Mina tankar efter att ha sett inslaget hamnade obönhörligen till vad Olof Palme hade att säga inför sittande Riksdag gällande "påståendena" i Geijeraffären, något som sedan skulle visa sig att Olof Palme stod och blåljög inför svenska folket trots att han helt uppenbarligen kände till de rätta förhållandena.

Det får mig att inse att där politik finns som inslag där framkommer aldrig heller vem/vilka förövarna var. Inte bara där, så fort någon högre upp i hierarkin har någon form av egen agenda finns inga möjligheter att sanning och rättvisa skall skipas. Jag börjar bli luttrad.
 

Intet nytt under solen skulle jag vilja sammanfatta det hela.

Sedan är det bara att hoppas att oavsett vilken kandidat som vinner i det ryska valet och säger sig vilja utrota fattigdomen i Ryssland så är min innerliga önskan att det verkligen kan bli så. Det är ju mer än vad någon president i USA har utlovat det egna folket. I övrigt lägger jag mig inte i sådant som är svårt att bedöma, eftersom rapporteringen har allt övrigt att önska, men spontant känner jag att
Storbritanniens premiärminister Theresa Mays egna syften är mycket tvivelaktiga och känns i nuläget överhuvudtaget inte ens trovärdiga. Det hela är mer som en déjà vu från min egen uppväxt och mitt eget liv. Det jag själv fick mig till livs under hela min skolgång, där kan man verkligen snacka indoktrinering av svenska elever från politikerhåll. Men jag fick med mig något oerhört värdefullt av min egen pappa, även om han själv gick på sina minor och det var att jag kritiskt måste granska ALL källhantering, inte minst det som inte berättades om utan gömdes undan.


Med tanke på vad som skedde vid Sovjetunionens fall med den illegala vapenhandeln och där egendom och vapenindustrin t.o.m. såldes av höga Sovjetiska militärer finns ingen anledning att dra några förhastade slutsatser överhuvudtaget. Det var ingalunda några små kvantiteter som såldes på den illegala marknaden och som smugglades ut från forna Sovjet. Så länge man inte ens från svenskt håll gett sig vinn om att lyfta på locket när det gäller Estoniakatastrofen, så länge skall nog inte heller Sverige ta sig ton. Sverige har varit och är alltjämt ett transitland för mycket illegala affärer så det finns ingen anledning för Sveriges utrikesminister, att fnysa åt några påpekanden om möjligheten om svensk delaktighet i gifthanteringen. Jag skulle verkligen inte ta gift på den möjligheten med tanke på det flöde som skedde från forna Sovjetunionen via vårt land. Gud allena vet vad som än i denna dag finns av illegala saker i vårt land.


Jag har lärt mig av det som jag fick uppleva redan som barn. Det kalla kriget har aldrig upphört, det har hela tiden funnits där till synes slumrande. Den som inte har förstått det har mycket ännu att upptäcka.

Min första verkligen lektion i ämnet fick jag hemma i Malmberget av min lekkamrats mamma, Siv Lundberg. Siv som senare skulle vara medarbetare vid en av dagstidningarna. Den dagen då Siv öppnade mina ögon på fullt allvar var jag bara 9 år och premiärministern i Belgiska Kongo, Patrice Lumumba, som hade lett frihetsrörelsen dessförinnan hade arkebuserats i närvaro av belgiska agenter vintern 1961. Den dagen blev ett bestående minne i mitt medvetande och jag tror det var där jag på på fullt allvar förlorade min barndoms oskuldsfullhet. Lumumba hade varit utsatt för många mordförsök huvudsakligen från amerikanska CIA, men möjligen också brittiska M16.

Jag har idag ännu inte ändrat uppfattning om världen och politiken och jag ser också att de egna syftena oavsett vilka som är iblandade finns där ständigt närvarande. (Se sid 153 i häft/boken "Bäckenområdet med omnejd", men även sid. 198-200).
De har också beskrivits av mig om händelser som jag själv varit ofrivilligt indragen i och ändå är de bara toppen av ett isberg.

Det var också samma år 1961, som Dag Hammarskjöld "omkom" i en flygplansolycka i Nordrhodesia (nuvarande Zambia). Den olyckan tror jag också vad jag vill om.





4 kommentarer:

  1. Roy Welenskys foton på Dag Hammarskjölds kropp fick dem att åter ta upp utredningen kring "olyckan". https://www.dn.se/arkiv/nyheter/jakten-pa-sanningen/
    men där man inte vill hitta någon sanning där finns ingen sanning trots att det fanns vittnesmål från närvarande ortsbefolkning och övrigt som DH kropp uppvisade.

    SvaraRadera
  2. margot wallström anser att det ryska valet är riggat
    http://tt.omni.se/1aa26f284a7993d89bca22dddd7779ff7925e66e

    SvaraRadera
  3. margot wallström lever i fablernas värld begriper inte något alls.motsvarande sade hon inte om usas presidentval fastän det om något är riggat i stort https://www.di.se/nyheter/facebook-kallar-alla-anstallda-till-krismote/

    SvaraRadera
  4. https://www.dn.se/nyheter/varlden/krismote-i-haag-om-nervgiftattacken/

    och

    https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/03/forskare-kan-inte-bevisa-att-nervgiftet-i-salisbury-var-ryskt

    Borde inte Sverige legat lågt med att utpeka Ryssland innan det ens var fastställt något kring händelserna med förgiftningen. Det hela är mycket märkligt också att Ryssland inte får ta del av journaler etc. ang. deras egna ryska medborgare (dottern till dubbelagenten).

    Men svenska UD tiger still likaså statsministern fastän de varit så snabba att döma ut Ryssland/Putin.

    --------------

    ”Bör man inte ha säkrat bevis innan man tvingar sina Nato-allierade att visa solidaritet? Man kan tycka vad man vill om Ryssland, men när jag studerade internationella relationer fick jag lära mig att man hanterar stater på ett annat sätt”, twittrar Armin Laschet, ministerpresident i Nordrhein-Westfalen och ett tungt namn i Angela Merkels parti CDU.

    SvaraRadera