måndag 15 januari 2018

Krigsivrarna i Sverige vill gå med i NATO och nu talar statsministern om ett hot från "andra länder", men det enda lands hot han uppger är från Ryssland.

För att inte tala om den där försvarsminister Peter Hultqvist, som lyckades hålla sig kvar när socialdemokraterna sopade undan lite skit under mattan sist, som äventyrar & äventyrat Rikets säkerhet på högsta allvar. 

Fö anser jag att försvarsminister är fullständigt fel namn på den befattningen. Peter Hultqvist borde bära titeln krigsminister istället, därför att den verksamhetens verkliga potential, den har han helt uppenbart ingen som helst susning om! - Snacka om bocken till trädgårdsmästare, som min mamma brukade kalla dylika personer. Men det har ju dessa svenska regeringar som kommit och gått visat det ena provet efter det andra på med bravur.

Hur enfaldiga medborgarna är, det visar opinionssiffrorna redan. De verkar lida av allvarligt teflonminne och vara totalt faktaresistenta, därför att av de nyss dalande siffrorna har socialdemokraterna och moderaterna fått ett uppsving! - Ja, min foderlucka gör att jag ser ut som en fågelholk! Kan inte riskera att sitta alltför nära köksbordet när jag slår upp morgontidningarna. Jag riskera att slå hakan i bordskanten.

Jag skall villigt erkänna att jag gått på jordens blåsning, eftersom jag en gång i tiden tyckte att Jens Stoltenberg var en man med sunda vätskor och tankar, när han var Norges statsminister. Därför att som norsk politiker lade han hellre pengar på skola, vård och omsorg än på militärt försvar och kapprustning. Jag minns dessvärre också hur han då såg på kapprustning och krig. Därför fick jag mer eller mindre en härdsmälta i hjärnkontoret den dagen, när jag lästa att han fått tjänsten som Natos generalsekreterare. Men det är helt uppenbart så att allt är till salu och att makt & pengar korrumperar. Då står sig förståndet slätt!

Jens Stoltenberg stoltserar med att citat: "Inget annat land står närmare Nato än Sverige". Jaha, någon annan nyhet som vi inte redan visste om. Själv har jag  skrivit om den bra många gånger i min blogg bl.a. här:
http://gun-m-ek.blogspot.se/2012/03/stjarnornas-krig-i-robotbyn-vidsel.html
http://gun-m-ek.blogspot.se/2016/03/sila-mygg-och-svalja-kameler-den-har.htmlhttp://gun-m-ek.blogspot.se/2016/10/kalla-krigets-dagar-har-atervant-med.html

http://gun-m-ek.blogspot.se/2014/11/haller-man-pa-att-skapa-ett-tredje.html


I lördags när jag slog upp Dagens Nyheter till morgonkaffet, funderade jag hur det egentligen står till under hatten på Jens Stoltenberg. Då hotade Jens Stoltenberg frankt med, att vid ett väpnat anfall mot Sverige så kunde nog Sverige inte räkna med någon hjälp från Nato. Nähä, men då har vi synat det kortet också!

Då hjälpte det föga att Sverige lekt krig med Nato, hoppas att pappskallarna nu lärt sig något. Men är det inte hög tid att dessa testosteronstinna machomännen, som bara önskar att göra livet surt för sina medmänniskor och om möjligt dessutom få ta död på  dem också, att de en gång för alla får lämna över till den andra könstillhörigheten. Det är väl enbart dylika personer som
Hillary Diane Rodham Clinton, som är berusad av krigets maktfullkomlighet, normalkvinnan är det inte eftersom hon dessutom värnar sin avkomma. Nu menar jag naturligtvis inte att det inte finns normalskruvade män, men jag har en känsla av att det inte skulle skada världens framtid att ha en mer jämlik värld.

Det är knappast en sådan värld som Jens Stoltenberg förespråkar. Jag behövde bara slänga en blick på det riggade helsidefotot av honom i Dagens Nyheter i lördags. Jens Stoltenberg, mannen med stenansiktet, där varje spår av mänsklighet flytt och med hans ord om att Natos viktigaste uppgift är att trygga freden i en mer orolig värld och att man i öster ser ett Ryssland med självhävdelse som använder militär makt mot ett grannland, Ukraina och att man såg terror i syd: Irak, Syrien och Daesh (OS) (Obs. torde väl ha rört sig om Daesh IS och bara röra sig om en felskrivning i DN) och spridning av massförstörelsevapen som kärnvapen i Nordkorea.

Jens Stoltenberg har helt uppenbart tappat bort de flesta sammanhangen, eller så har han undermålig kunskapsuppbyggnad.

Jag vet inte heller vilken uppfostran Jens Stoltenberg fick, men jag har också lyssnat på Jens Stoltenbergs pappa och jag fick inte den uppfattningen av att han hade fostrat sonen till någon annan kunskap än att "våld föder bara nytt våld". Det jag själv fostrat mina barn och barnbarn, elever och alla andra jag träffat på i yrkes och privatlivet där det har behövt poängteras: det finns bara en enda sanning och där är att våld bara föder nytt våld.


Jag kan säga att jag dessutom allvarligt talat funderar hur slutledningsförmågan ser ut under hatten på Jens Stoltenberg, eftersom USA är det land som styr och ställer i Nato och att USA också är anledningen till att Nordkorea gett sig in i kärnvapenrustningen. Visserligen har USA en president som häcklar Nordkoreas genom att kalla honom för "den lille raketmannen", men Jens Stoltenberg frågar sig inte varför det blivit så, eller saknar Jens Stoltenberg insikter om var USA krigsfartyg ligger och plaskar runt, eller var de för krig runt om i världen och där de för tillfället inte för krig, där ligger CIA och jobbar upp en rejäl krutdurk, som de sedan dessutom inte kan hantera.

Den Doxfilmen som jag nyss skrev om som Michael Moore har gjort

"Where to invade next", den är helt sagolikt rolig, informativ och inte minst tankeväckande. Det är faktiskt först när sunt förnuft och eftertanke infinner sig som de rätta lösningarna också kommer som ett brev på posten. https://www.svtplay.se/video/16409230/where-to-invade-next/dox-where-to-invade-next-avsnitt-1 
Tyvärr ligger den filmen bara ute på SVT Play t.o.m. 8 februari 2018.

Men å andra sidan Jens Stoltenberg är väl lika förvirrad som USA. Landet som efter att inte ens städat upp efter det egna slaveriet, fortsätter med att inte begripa var de egna landsgränserna finns, eller var man bör lägga pengarna som man ständigt lånar för att föra krig runt om i världen! Det hade varit önskvärt om de hade lagt ner motsvarande summor på att få upp det egna landet på fötter, istället för att fullkomligen VRÄKA UT & LÅNA pengar till att kriga och skapa ofred runt om i världen.

På det personliga planet har jag en egen rankningslista där jag aldrig skulle sätta min fot och önska att bli en del av, trots att jag verkligen och innerligen förstår att det finns otroligt många underbara människor och miljöer där, som jag mer än gärna hade upplevt som resmål. Ett av alla dessa länder är faktiskt USA. Det börjar bli tillräckligt svårtuggat att vara svensk, när hela det svenska samhället håller på att falla isär av en självutnämnd maktelit, som tar sig allt större och horriblare svängar. Någon solidarisk tanke, eller att världen tas ifrån de som kommer efter oss, det existerar inte.


Det finns många och allt fler obesvarade frågor, som Sveriges regering kryper under stängslet med och inte ger oss medborgare, eller att man ens kan hitta några svar på. Jag har en lång lista, som börjar att bli alltmer prekär både till längd och innehåll. Bara ett litet skrap på ytan i den listan:

Jag undrar t.ex. valutareserven i form av guldtackor vart den tog vägen?
Eller vart pengarna försvann, när Wallenbergarna fick köpa in hela Apoteket till reapris och som de bara en stund senare sålde för bra mycket mer?
Eller hur det kommer sig att Wallenbergarna fick hjälp av svenska regeringen, självaste statsministern Stefan Löfvén, med Wallenbergs smutsiga krigsaffärer med Saudiarabien, speciellt som det
militära samförståndsavtalet med Saudiarabien sagts upp från svenskt håll?

Eller något av det andra som den svenska regeringen säljer ut och havererar.
Uttaget av skatter blir allt större för allt mindre som kommer gemene man tillgodo. Därför hade det varit önskvärt att börja med de små punkterna och förklara det för mig, så skall jag också ha idel öra med resten också....
 
Något mer praktiskt ur den soppan:
Vad har hänt med värdet av all koppartråd, som det svenska folket har betalat till kopparledningar, när man fick fast telefoni i hela landet?
Det är också något som nu håller på att raseras med stormsteg och där en återgång tillbaka till hur det här landet såg ut på 1800-talet.

Jag talade helt nyligen med en kusin i övre delen av Lappland, de kan inte ens garanterat ta kontakt med yttervärlden med mindre än att de kör en bra bit ifrån byn där mer säker mottagning finns på mobiltelefonen. Halva samtalet var det inte så mycket bevänt med, eftersom samtal med mobil sannerligen inte är någon större lyssnarglädje! Jag fick helt enkelt försöka att tänka ut vad det var hon kunde ha sagt, som gick att göra något begripligt sammanhang av.

Därför kan jag inte heller begripa hur i övrigt normalfuntade människor tycker att det är bra med mobiltelefoner, som är en klar återgång beträffande ljudkvalitén i ett telefonsamtal. Än mindre förstå hur myndigheter numera bara har mobiltelefoner där ljuskvalitén har allt övrigt att önska.


De har ju ännu inte förstått vad vi ungar på Barongatan nere i Bäcken i Malmberget hade förstått, kände till och brukade sysslade med när vi var små barn! Då brukade vi spänna en björntråd mellan vårt och grannens hus. Det var lite trixigt att få upp tråden eftersom kommunikationen gick mellan de övre våningarna i de båda husen. I den björntråden hade monterats fast en gammal konservburk i värdera änden. Med hjälp av dessa kunde vi "leka telefon" genom att ömsom lyssna inne i konservburken, ömsom tala in i konservburken.

Jag kan säga att det var betydligt bättre mottagning med björntråd och konservburk än med min kusins mobiltelefon. Tack och lov ringde jag själv från min fasta telefon med vanlig hederlig telefonlur. Skulle helt enkelt inte orka med ett så långt telefonsamtal med någon via mobiltelefon. Hela hjärnan skulle ha kokat!

För egen del ser jag mobiltelefonen som ett komplement och inget annat. Medan mobiltelefonen antagit formerna av att vara en leksak, som verkar sitta fastklistrad i ena handflatan och i allt högre grad styr människors liv fullständigt. Den här kategorin människor som hyllar mobil och anser att vanlig telefon är passé, de tycker att de blir mer sociala medan jag har den bestämda uppfattningen, att de håller på att balla ur fullständigt!

För den som inte håller med mig kan jag bara säga, stig in på första bästa café och studera hur många av gästerna som ger sitt medföljande sällskap fullständig uppmärksamhet. Jag ger mig tusan på att om deras sällskap drog på sig gasmask skulle det passeras spårlöst.

Dessutom är det en diger miljöskandal som världen håller på att dra på sig, eftersom dessa mobiltelefoner ständigt måste uppdateras till en nyare modell, med den och den finessen. Hur min egen bekantskapskrets har de på den fronten blev jag varse i augusti, när jag av misstag råkade köra min gamla Nokia 3310 i tvättmaskinen. Fladdriga sommarbyxor med fickor var fällan. I samma stund jag lämnade tvättstugan och hade slagit på tvättmaskinen, insåg jag vad som förorsakade skramlet i tvättmaskinen.



Jodå, jag försökte reparera skadan av mitt unkna tvättbeteende med min gamla trotjänare Nokia 3310, som omvärlden betraktat med ett litet överseende i ena mungipan. Inte ens barnbarnen har varit intresserad av den. Jag lade trotjänaren i en burk med ris för att den skulle torka upp. Jag begravde den helt enkelt i ris och satte på locket sedan jag tömt mobilen på vatten. Där fick den ligga i risburken i två dygn medan jag själv trampade omkring som en osalig ande. Den fungerade efter två dygn efter att den hade legat i den förslutna risburken, men hade blivit ett atomkraftverk.

Jag misstänkte att det skett något lurt med den sedan jag laddat mobilen efter risburksförvaringen, därför att när jag drog ut kontakten ur eluttaget kände jag den där känslan, som jag känner när jag är i närheten av högspänningsledningar, eller personer i obalans. - Sannolikt av en händelse som barn, när jag satte ena handen på ett elelement och den andra handen på ett vattenburet element- Jag fastnade med händerna och höll så när som på att stryka med, när jag i sista sekund fick loss händerna.

När jag drog ur kontakten ur mobilladdaren kändes som jag jag stoppade in fingrarna rakt i en elkontakt, samma känsla blev det när jag slog på mobilen. Jag åkte iväg till återvinningsstationen och tog ett smärtsamt adjö av den gamla trotjänaren, sedan jag hade lagt den i återvinningskorgen för elektronik, åkte hem och beställde Nokias nya modell av 3310, därför att jag trodde att det verkligen var "min gamla trotjänare som hade fått en efterföljare". Men när inte ens Teliabutiken förstod vad alla knappar betydde, eller förstod hur den fungerade, insåg jag det hopplösa och returnerade den till Telia.

Sedan var det verkliga infernot i gång. Men i det sammanhanget fick jag också insyn i bekantskapskretsens mobilinnehav av pensionerade mobiler. Herre min skapare vilken miljökatastrof som finns runt hörnet!

Sedan följde en lång tid som jag helst av allt vill glömma. Jag trodde att jag beställde en NOKIAS Nokia mobil 3310. Den första som anlände var som hämtad ur ett Kinderägg, dessutom kinesiska bokstäver som de hade helgarderat sig med och till det en till bonus: knappar som fastnade. Kanske inte riktigt min stil på snittet när jag skulle scrolla mig genom inställningar.

Nästa som de skickade var samma Kinderäggutförande och knappar som fastnade. Därpå följde nästa som också var också en Nokia modell, utan att vara en Nokia 3310, utan en Kinderäggstappning. Då gav jag upp, fick pengarna tillbaka, sedan jag skickat den vidare till nästa kund som trodde att det var så här en Nokia 3310 var. Arme sate, förhoppningsvis vet du inte hur en riktig Nokia 3310 skall vara rent kvalitetsmässigt, tänkte jag när jag slängde i kuvertet i Posten Gula postlådor.

Själv hade jag fått för något år ärva min dotters gamla Iphone 4, när hon klev in i arbetsvärlden och fick en mobil av arbetsgivaren. Den ärvda har jag använt att ta foton med under resor/utflykter etc. när kameran varit för stor/opraktisk att bara ha nedstoppad i fickan. Jag insåg att jag var fast i en fälla utan återvändo och gav helt enkelt upp och nu är den ärvda min nya mobil. Det som är praktiskt med den är att inte ens barnbarnen vill ägna en tanke åt den. För gammal och ointressant modell dessutom med kontantkort.


De tänker nog som jag, men av helt andra anledningar:

 - Herre Giv mig styrka!

(Hängde du med i hur den ena tåten möter den andra och livet självt blir en enda stor rundgång. Dvs. om du nu orkade läsa allt som jag rensat huvudet med innan jag nu skall gå och inta en väldigt försenad frukost. Nej, det är verkligen ingen ordning på mig heller, jag håller med dig i den slutsatsen som du säkert redan har kommit till insikt om. Men jag kanske rent av är ett riktigt bra politikerämne, eller väldigt bra som nästa generalsekreterare i Nato, visserligen lite åldersnupen, men med tankar som skulle få hela Nato att sätta en sen frukosten i vrångstrupen...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar