onsdag 13 december 2017

Följetongen Ingvar Oldsberg programledare i Bingolotto - snälla rara befrias ifrån att behöva läsa namnet Ingvar Oldsberg fler gånger i media!

Öppet mål, säger Ingvar Oldsberg själv, när han och hans advokater (pluralis) stämmer produktionsbolaget Warner Bros för att de gett Oldsberg silkessnöret från TV-programmet "Bingo-lotto", allt enligt min morgon/dagstidning Göteborgs-Posten. Dvs. när tidningsutdelaren orkat bära ut tidningen. Tidningsutdelaren kanske kan sätta upp en väckarklocka på önskelistan till tomten.

Idag fanns ännu ingen tidning i brevlådan vid sista kollen här vid 10-tiden. Om det överhuvudtaget kommer någon Göteborgs-Posten i brevlådan, det står skrivet i stjärnorna. Igår anlände den igen väldigt sent, eftersom Herr H plockade in den när han anlände hemmet sen eftermiddag. Den fanns inte där när jag hämtade in posten, som dräller in här med de olika postbilarna kring 13-14 snåret.

Men bortsett från tidningsbud som strular, finns det inga öppna mål inom juridiken. Det är dessutom regel 1 att lägga bakom örat.

Eftersom det nu är fråga om ett program, som har viss anslutning till idrotten, så borde man ställa frågan till Ingvar Oldsberg: när är det mål? 

Är det när bollen rullar i mål?
eller är det när domaren säger att det är mål?

Svårare än så är det inte, vare sig det gäller juridik eller idrott.

Sedan är det beklagligt att man behållit Ingvar Oldsberg som programledare, om problemen redan har funnits när han arbetade med "På spåret". Vilket nu var för  några år sedan. Det är väl ett par omgångar, som minaretutroparen
Kristian Luuk och domaren Fredrik Lindström haft hand om det programmet.

Ingvar Oldsbergs egen hänvisning till Björn Hellberg, den andra programledaren i "På spåret", tar jag på samma sätt som jag viftar bort flugor i ladugården. De är två helt olika personer och varför Ingvar Oldsberg ens drar in Björn Hellberg är en gåta.

Ingvar Oldsbergs förvåning över att ingen framfört några problem kring hans arbetsstil, eller sig ens kunna förstå att det varit problem, det är också så man slår sig för knäna. Helt uppenbart är det så att just det har funnits som en röd tråd. Det är ju inte så att det är en Ingvar Oldsberg produktion det varit fråga om, utan han har varit anställd programledare. - Tja, dessa förvirrade äldre machomän. Jag har slutat att bli förvånad över dem alla.


Enligt tidningsfloden behåller dessutom Ingvar Oldsberg full lön i ytterligare 1,5 år. Vilken normal arbetstagare har vid snart fyllda 73 år dylika arbetsvillkor? Jag tror att det är dags att den här machokultureliten vaknar upp om hur verklighetens människor har det runt omkring sig. Det finns ingen lag som går att hänvisa till för någon som om bara någon månad fyller 73 år.

Ett tåg har spårat ur vid tågstationen i centrala Karlstad (det fanns inga bilder från Göteborg på webben). - Dock är det inte  "Loket" som spårat ur... blink, blink...  - Foto: Örjan Bengtzing/P4 Värmland
Jag tittar inte längre på Bingolotto där mina barn tvångsanslutits till barnarbetet inom idrotten, med att sälja Bingolotter. Det är många Bingolotter jag sett mig nödgad att köpa för att inte försätta mina barn i regelrätt barnarbete, som nasare dessutom. När vi flyttade från vår lägenhet i centrala Göteborg, rensade jag ut en hel kartong gamla bingolotter, som jag sparat bara för att få en uppfattning om hur mycket bingolotter jag sett mig nödgad att köpa.

Jag läste inläggen i en FB-grupp om just Ingvar Oldsberg och Bingolotto. Jag tror folk har lite att göra när man t.o.m. orkar engagera sig i det också och bilda FB-grupp. Någon skrev: utan Ingvar Oldsberg blir det inget Bingo-lotto, eftersom han är Mr Bingo-Lotto. Det sade man också om Leif Loket Olsson och inte vet jag, det programmet tycks ju ha överlevt den förlusten också. I mina ögon är i alla fall Leif Loket Olsson Mr Bingo-lotto. The one and only, dessutom.

Jag ser fram emot när Bingo-Lotto (Bingolotto) byter ut Ingvar Oldsberg till två kvinnliga programledare istället: Anita Sjödin och Lotta Engberg, som skall varva det hela. De kanske rent av skall byta namn på programmet till Bingo-Lotta de bingodagar som det är Lotta Engberg som är programledare.

Vem vet, bytet av bulldozern, kanske rent av blir anledningen till att jag köper två  Bingolotter till uppesittarkvällen, eftersom jag hyser vissa planer om att då bevilja mig själv en friruta i tillvaron! - Det kanske t.o.m. kunde kännas bra att återuppleva Bingo-lotto, nu när tvångsanslutningen genom barnens idrottande är en saga all sedan två decennier sedan.

****************
PS. Såg att det hunnit bli 100 talet läsare av det här blogginlägget, innan jag själv hann läsa igenom texten och rätta de värsta språkgrodorna och klipp-och-klistra-in-typiska-felen. Inte lätt att leva i tidspressens tidevarv och ha någon som står och stampar liksom en kissnödig hund med orden "är du inte färdig än, är du inte färdig än", då blir det ibland som det blir och någon korrekturläsare finns inte heller på plats. DS.

4 kommentarer:

  1. Oldberg stämmer både TV 4 och produktionsbolaget Warner.
    Han vill väl få riktigt mycket pengar + 1,5 års betalning som han redan har enligt Expressen.

    SvaraRadera
  2. Jag är alldeles fel person att prata gubbmaffia och folk som tar sig friheter med, där istället sunda förnuftet borde råda. https://www.expressen.se/gt/arbetskamraterna-vittnar-sa-var-oldsberg-pa-jobbet/

    Min åsikt står dessvärre benhårt fast och jag har ingen avvikande åsikt från det mitt blogginlägg om Ingvar Oldsberg handlar om.

    Men det var ju onekligen lite roligt att han fick namnet OLDberg, för det är ju just det han är ur arbetsmarknadssynpunkt. Låt nu damerna ta vid ett tag så visar sig också framtiden hur den bör se ut. Själv är jag fruktansvärt förvånad över att denna barnarbetesproduktion ännu får/kan fortgå. Bingolotto har faktiskt hållit på i helt obegripliga inalles snart tre decennier.

    SvaraRadera
  3. https://www.expressen.se/gt/sport/sjoberg-om-oldsberg-var-smart-av-tv4/

    Patrik sjöberg ställer sig bakom Oldsberg

    SvaraRadera
  4. Svaret finns faktiskt i länken. Ett rimligt svar dessutom:

    TV4 - Inga ytterligare kommentarer

    TV4:s HR-direktör Åsa Barsness, skriver så här i ett sms till GT:

    "Som vi sagt tidigare fick programledaren lämna Bingolotto efter att produktionsbolagets utredning visat på allvarliga arbetsmiljöproblem. Han har fått veta bakgrunden till beslutet, men av respekt för alla inblandade kan vi inte ge mer detaljer.

    Jag har inga ytterligare kommentarer till Patriks uttalande."

    Antingen ljuger Oldsberg eller programdirektören, har lite svårt att tro att det sistnämnda skulle vara hållbar i en rättsprocess.

    Vara med i ett reklaminslag och vara man, som Patrik Sjöberg, är nog en väldig skillnad från vad som här beskrivits om Oldsbergs varande daglig dags.

    Jag har i mitt yrke och privatliv träffat på väldigt många supertrevliga psykopater också, därför utgår jag aldrig ifrån ett enda omdöme, utan lyssnar in alla åsikter som framkommit.

    Tycker nog spontant att Ingvar Oldsberg kan ta pension och göra något annat och släppa fram yngre förmågor, som säkert är lika kompetenta och om man skall tro uppsägningen med omedelbar verkan, t.o.m. mycket bättre. - Det sistnämnda ger jag mig dock inte in i att ens diskutera, därför att jag helt enkelt saknar insikter. Men jag har ju själv stött på Ingvar Oldsberg ute på stan ett par gånger och nog är det ett lokomotiv, som struntar i vad som finns i hans väg.

    SvaraRadera