fredag 10 november 2017

Så vill statsminister Stefan Löfvén sätta dit internationella ligor! - BAH! Jag slår mig på knäna trots att jag har våldsamt ont i dem också.

http://www.gp.se/nyheter/l%C3%B6fven-vill-ha-h%C3%A5rdare-tag-mot-internationella-st%C3%B6ldligor-1.4811769

Du som läser min blogg, snälla kan du inte ta och studera bilderna på statsministern och läsa hela texten på ovanstående länk. Den handlar om hur statsminister Stefan Löfvén är på s.k. rundresa (=röstfiske inför valet 2018!) under tre (3) dagar för att diskutera brottsbekämpningen i Sverige. Var befinner sig då denne naive man som företräder det svenska samhället, när han skall göra det?

Jo, han befinner sig i Svenljunga! Tätorten i Svenljunga kommun beläget i Västra Götalands län. Vad är det då han besöker? 

- En mobil polisstation, som består av en omgjord husbil, som står uppställd helgfria onsdagar kl. 13:00-16:00 utanför kommunhuset i Svenljunga!

Enligt Polisens hemsida har Polisen och Svenljunga kommun gått samman i ett medborgarlöfte för Svenljunga kommun. Medborgarlöftet i Svenljunga har särskilt fokus på ökad säkerhet och trygghet i trafiken kan man läsa på polisens hemsida.

Då undrar ju en vän av ordning vad statsminister Stefan Löfvén gör i Svenljunga, på en resa som är ämnad att "sätta dit internationella ligor". Är karl´n totalt förvirrad? Visserligen förstår jag att han inte har någon raketforskarutbildning, men är det ingen som kan förklara sakens natur för honom?

I reportaget framgår också att polisens telefonnummer 114 14 upplevs av äldre att de inte kan komma fram.

Jag känner mig inte att jag tillhör någon skara "äldre" har t.o.m dator, men det förhöjer ju knappast polisarbetet, eller handläggningen av anmälda brott i Sverige.

Ett anmält brott föranleder i dagens Sverige inte många knop. Det är bara i allvarligare fall som ett beslut om nedläggning kommer. Dvs. någon har befunnits ansvarig för en människas död! Så var det i mitt fall. Anmälan gjordes hos polisen i Gällivare och nedläggningsbeslutet kom från polisen i Luleå, under minst sagt märkliga handläggningsrutiner, som vittnade om en fullständig arrogans över vad ett människoliv är värt. Det j-la puckot hörde varken av sig eller svarade på telefon eller mail, som hade meddelat nedläggningsbeslutet! 


Men det torde knappast ha varit något unikt, eftersom det inte ens kommer någon bekräftelse att man tagit emot en anmälan. Jag tror inte att jag är speciell unik, men i min bekantskapskrets är den allmänna uppfattningen att det inte är någon idé att ens göra någon anmälan, vad än som har skett.

För några år sedan blev jag påkörd av en timmerlastbil med boggiesläp. I baksätet i min bil befann sig mitt lilla barnbarn, som satt i en bakvänd barnbilstol och således blev vittne till hur timmerlastbilens förare satt och pratade i mobiltelefonen och rökte. Han råkade helt enkelt ut för ett trauma: han upprepade hur många gånger som helst "varför körde lastbilen på oss?" Själv hade jag mardrömmar och kunde inte sova på hur många dygn som helst, innan livet återgick i någorlunda normala gängor, eftersom jag insåg vidden av det hela.

Baktill satt även Herr H. Som tur var hade jag sinnesnärvaro att vare sig bromsa eller agera, utan lät bara bilen puffas framåt av timmerlastbilen i en våldsam hastighet. Hade jag bromsat eller ens vridit på ratten hade vi nog samtliga i bilen varit mos.

Förr i tiden hade något dylikt genererat en polisutredning och åtal för timmerlastbilens förare. Så skedde inte trots att polis tillkallades av mig på 112. Polis var faktiskt också på plats! Vad de gjorde där på plats, skall jag inte utveckla vidare, men där dog min tilltro till polisen och rättsväsendet totalt. Poliserna i Pippi Långstrump, Kling och Klang, de framstår som rena genierna i jämförelse med dessa poliser som dök upp. De ursäktade sig dessutom och skyndade vidare utan att jag hade fått något som ens liknar hjälp. De hade fått larm om ytterligare trafikolycka lite längre fram på E 4:an.

Det blev försäkringsbolaget som hanterade hela den skadan och timmerlastbilens förare han kan väl fortfarande fortsätta att prata i mobiltelefonen och röka och ha noll koll på vad som händer i trafiken, eller vem han kör på! - Det är tyvärr inte den enda gången av allvarligare slag som jag haft anledning att inse att polismyndigheten är ett regelrätt hån mot rättssäkerheten och samhället.

Men jag skall inte klaga på den enskilda polisen, därför att det är en totalt oduglig Rikspolischef vi har för att inte tala om de som drar i sparkarna: Regeringen, som bär det fulla ansvaret. Det är deras ansvar att Sverige har urartat till en bananrepublik de sista 20 åren!


I reportaget i Göteborgs-Posten kan man läsa att statsminister Stefan Löfvén sagt, citat "Mitt budskap till alla jag träffar är att den organiserade brottsligheten aldrig kommer kunna vinna. Vi som samhälle är mycket starkare".

Heliga Amalia och dårars paradis. Det slaget är redan förlorat! Det finns inte en sportslig chans att det här samhället skall återfå det den en gång hade.
 
Det är de kriminellas marknad fullt ut!

Förutsättningarna existera inte överhuvudtaget, eftersom nedläggningen av polisstationer runt om i landet är enorm och uppklarade fall i det allra närmaste obefintliga. Så nedläggningen av tingsrätterba är nog helt riktig, finns ingen åklagarverksamhet och inte heller någon polisverksamhet värt namnet behövs inte heller speciellt många domstolar. Sverige håller sakta men säkert på att övergå till något som fanns i Sverige på 1800-talet. Man skall vara tämligen inkompetent för att kunna missköta ett land så kapitalt som våra politiker har varit i stånd till!
 

Hösten 2015 hade jag den högst oangenäma anledningen att besöka polisstationen i Gällivare för att anmäla ett allvarligt brott. Under den tiden jag arbetade vid Gällivare tingsrätt var det en polisstation med bemanning dygnet runt och poliser som kunde rycka ut. Det fanns t.o.m en polisstyrka förlagd till fjälls. Men sedan väldigt många år, när digerdöden dragit genom Sverige av nedläggning av de flesta samhällsfunktioner inkl. polisstationer, fanns en högst begränsad verksamhet hos polisen i Gällivare. Förvånad var jag över att man t.o.m hade satsat på att bygga ett nytt polishus jämte Rättscentrum, dvs. gamla tingsrätten, som numera påminde om en loppmarknad med diverse verksamheter i byggnaden. Polisen visade sig inte ens längre hålla fulla kontorstider helgfria vardagar, lunchstängning inberäknat.

Naturligtvis stötts och blötts det dilemmat allt oftare, att det är fritt fall för allmänheten, samtidigt som girighetens elit får ett allt fulare ansikte. Parallellsamhällen är definitivt ett faktum. Ouppklarade anmälda brott har rakat i höjden radikalt bara under de sista åren. Den allmänna åsikten är numera att det är ingen idé att anmäla några brott, det är bara slöseri med tiden och skapar bara ännu mer frustration och stress till råga på det man redan varit utsatt för.

Polismyndigheten är numera bortrationaliserad i större delen av Sverige och de kriminella måtte verkligen klappa sig för magen över det smörgåsbord som Sveriges Regering och Riksdag har dukat  upp för dem. Polisverksamheten består numera av något man spaltat upp i ett enda stort dravel, som de kallar för "Medborgarlöften"https://polisen.se/Medborgarloften/Ta-fram-medborgarloften/


Rikspolischefen, Dan Eliasson som själv begår lagbrott utan att blinka, som dessutom är riktat mot hans egna anställda är mer än magstarkt. Hur man ens kan lämna ut sina anställdas personliga uppgifter är mig en gåta eftersom det här rör sig om en mycket utsatt yrkesgrupp med stora risker som följd.

Dan Eliasson synes helt uppenbart vara mottaglig för "politiska påtryckningar" och statsministern Stefan Löfvén har ju alltjämt fortsatt förtroende för Dan Eliasson, trots de allvarliga brott som riktas mot hela poliskåren och rättssamhället. Någon större verklighetsförankring har rikspolischefen inte i egenskap av högste ansvarige för den verksamhet han är satt att sköta. Inte var det väl så mycket bättre när han ledde skutan på Migrationsverket eller Försäkringskassan. Hela hans kärriär som högste ansvarig/chef är högst tvivelaktig. Bocken till trädgårdsmästare skulle nog min mamma ha kallat honom för om hon hade levt:
http://www.dagensjuridik.se/2017/09/lapplandspoliser-forlorar-i-domstol-inte-olagligt-med-en-enda-patrull-i-distriktet-nattetid


Bruttoregionalprodukt per capita i tusental kronor. (Gällande år 2014)
För den som nu mot förmodan har så dåligt lokalsinne, när det gäller Sveriges gränser och ytor som Regering och Riksdag helt uppenbart har, kan jag lämna följande uppgifter:
Sveriges yta är
447 435 km²

Från Karesuando ner till Smygehuk är det dryga 202 mil, dvs det tar snabbaste vägen ca 22 timmar att köra bil, förutsatt att du orkar köra i dryga 22 timmar i ett sträck. Vilket inte är tillrådligt. Vid två tillfälle har jag klarat av konststycket att köra sträckan Göteborg - Malmberget under de år jag haft körkort, dvs. sedan 18 års åldern. Tack och lov under den ljusa delen av året, eftersom det är drygt 143 mil och mer än 18 timmars körning, exkl. kortare raster däremellan.

Det är ungefär som att ha sprungit ett maratonlopp med allt vad det innebär för kroppen. Normalt brukar jag ha en övernattning efter vägen om det gällt att snabbt ta mig upp eller ner, oavsett om jag valt inlandsvägen som är en söligare historia trots att den är kortare, än att köra E4 via Stockholm osv.

För en (1) polispatrull som skall ombesörja enbart en körsträcka om 23-30 mil säger sig själv vilken rättssäkerhet det samhället har att erbjuda. Det är fullt jämförbart vilket U-land som helst. Inträffar det fler än ett brott som kräver polisens närvaro är det tämligen kört. Är det dessutom fråga om akut läge är det kört på förhand med ett dylikt upptagningsområde.

Sverige är uppdelat i 21 län, där en del län trots kartan över bruttoregionalprodukt per capita är tärande enligt politiskt skitsnack, men i själva verket uppvisar en helt annan sanning (Se kartan ovanför) 


- Det är fö den fetaste grönmarkeringarna uppe i norra Sverige, som har ett minimalt intresse av intelligensbefriade politiker i Sveriges Regering och Riksdag. I den delen av landet pågår en våldsam rovdrift både vad gäller gruvnäring men också skogsskövling! Sedan skall vi inte ens nämna det där andra som de här Regeringarna har sålt ut oss till...

Det hade varit rätt klädsamt om Regeringen åtminstone kunde presentera bara vad dessa enorma vägbyggen kostar i Sverige, eftersom det knappast är de fetgröna fälten på ovanstående karta, som inte får någon del av dessa. Jag blir allvarligt bekymrad när jag kör omkring här i Göteborgsregionen, eller vistas ute bland människor. Det verkar finnas hur mycket pengar som helst, det ena huvudlösa projektet efter det andra. Bara ett axplock ur de senaste dagarnas dagstidningsläsning får mig att bli matt:

- Scandinavium blir 20 miljoner dyrare

- Notan för Vä(R)stlänken blir dubbelt så dyr, uppskattningsvis 500 miljoner dyrare - Riksrevisionen har varnat för glädjesiffrorna, som de anser har mycket övrigt att önska...
- det är likadant med stationsbyggnaderna
-
tyvärr kan man inte betala dagens eller framtidens fakturor med 2009 års pengar och tar man hänsyn till järnvägskostandsindex blir notan för Västlänken 30 miljarder när den står färdig, i bästa fall är det väl bäst att tillägga
- EM i ridsport blir 30 miljoner dyrare kanske ännu mer om biljettintäkterna slår fel
- avtalsbrott som Göteborg gjort sig skyldig till kostar åtskilliga miljoner
- containerhamnen är utsåld till danskarna! - JA! man kan få hicka för mindre!
- flytten av arbetsförmedlingen beräknades till 150 miljoner men notan har dragit iväg... vad annars?

- Marieholmstunneln... suck några miljoner till
- För att inte tala om resten som blivit uppenbart i dagarna. Det är så många miljoner sammanlagt att det bara det närmsta året rör sig om många miljarder. För tänk att man visste att Göteborg är byggt på lera. Det visste holländarna när de grundlade hela staden för flera hundra år sedan! 


Allt det här som ändå bara är en skrap på ytan av kostnader, samtidigt som det saknas pengar till precis allt övrigt, som enbart Göteborgs regionen skall bestå av. Västlänken har ju redan saboterat för kranskommunernas möjligheter av överlevnad, genom att man gjort sig totalt tondöv!

Ja, jag vet, jag låter som en riktig gnällkärring, men om någon gnäller kanske man skall fundera varför personen ifråga gnäller. Jag tillhör definitivt inte den som gnäller. Snarare tvärtom: jag har i hela mitt liv fått lära mig att härda ut, stå ut och knipa igen. Men nu är faktiskt gränsen vida överskriden med hästlängder.

3 kommentarer:

  1. helt riktigt man får ingen hjälp av polisen. staten blåser sina egna skattebetalare två gånger om. först skall man betala skatt för att det skall finnas ett fungerande samhälle, sedan skall man betala försäkringspremier till försäkringsbolagen som får agera där samhället inte fanns. man betalar hela tiden två gånger till något man inte får och den här bluffen den nu så utstuderad jag funderar varför vanliga människor inte reagerar. gör inte du det??

    SvaraRadera
  2. glömde att skriva löven han skiter i att fixa till det här utan ursäktar sig med att det här skall eu fixa!!det var samma skit med förra regering

    SvaraRadera
  3. Ja, så kan man ju också se på saken och det är helt riktigt.

    Klart att statsminister Stefan Löfvén knuffar över det hela till EU då slipper han ju själv göra något och fredar sina uppenbara blottor för de som inte förstår sammanhangen. Jag tror det är så enkelt att en del förstår inte hur illa ställt det egentligen är med det mesta. Men det är klart Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger blir det en sanning för vissa. Så är det bara.

    Jag läste i dagens tidning något som visar precis det jag här har skrivit i mitt inlägg. Polisen döljer inte ens att samhället inte längre finns för de som drabbas av brott.
    http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/inbrott-i-caf%C3%A9-polisen-bad-%C3%A4garen-linda-hitta-bevis-sj%C3%A4lv-1.4811440

    SvaraRadera