onsdag 8 november 2017

Man kan väl kanske inte anklaga Svenskt Näringsliv för att ha de skarpaste knivarna i lådan. Leif Östling är bara en i den långa raden som missat lektionerna i kulram och samhällskunskap..

Ja, nu har han ju förstås de stora grabbarna med de stora spenderarbrallorna att falla tillbaka på. Med foderluckan på vid gavel lät han informera oss dumhuvuden, att han fått tipset om Luxemburg och Maltapenningplacering för att undvika skatt, när de suttit och kucklat under ett samkväm han och de stora grabbarna.

I TV-rutan inför Uppdrag Gransknings reporter stod han och vinglade med ett glas i handen, verkade faktiskt rätt på gasen om ni frågar mig, eller så är hans rätta jag fullständigt snurrigt. Fritt val vad ni själva tycker.
 

Leif Östling påstod i vart fall med illa dold arrogans, att han minsann betalar 20-30 miljoner kronor/år i skatt. Detta motsvarade enligt nyssnämnde mattegeni vad 
1 000 vanliga skattebetalare betalar.


Ibland skall jag säga att det är det riktigt tur att jag sitter i soffan och ser på TV, eller rent av ligger ner, i annat fall hade jag trillat ner på golvet! Vem vet lårbenshalsen kanske hade rykt den här gången. Det skulle faktiskt innebära att enligt det här mattegeniet Leif Östling skulle en vanliga skattebetalare betala 
20 000:- - 30 000:- i skatt/år.

Och vem tror han betalar mellan 20 000:- - 30 000:- i skatt/år? Inte en "vanlig" inkomsttagare i vart fall! Sedan har han lite förstått vad våra skattepengar går till och ordet solidariskt eller solidaritet ingår nog dessvärre inte i hans vokabulär.

Visserligen har jag redan i väldigt tidig ungdom förstått att chefen är bara en kontenta av skickliga medarbetare, men sanning att säga hade jag nog förväntat mig mer av honom, eller rättare sagt med det CV han har, innan han växlade in som ordförande i Svenskt Näringsliv dvs. den gamla arbetsgivarorganisationen, som alltid varit fina herrar över arbetstagare och alltid förordat att arbetstagarna skall hålla igen på sina löner. - Då har det alltid hetat att arbetstagarna har ett samhällsansvar!

Må så vara att han själv varit utskriven från Sverige, när det gällt vissa inkomster, men det är han faktiskt inte längre. Men det är bara bra att dylika ansikten som han faktiskt visar upp, påvisar hur många hål det ännu finns i det solidariska lagarna. Det är ju inte precis första gången dylika saker har varit föremål för granskning och skriverier. Likhet inför lagen heter det och det är så det skall vara, upplyste mig lagman Fredrik Rekke om en gång i tiden, när jag tog mitt första kliv in i rättsväsendet. Undra vad Fredrik hade tyckt om dagens "likhet inför lagen", han som alltid stod med båda fötterna väl placerad i jorden och i rättvisan. Jag sörjer verkligen att Fredrik under så få år var min chef, bättre chef fick man leta länge efter utan att finna dess lika. Avarten som tog vid efter honom vill jag helst bara förtränga.


Men om nu denna erbarmliga organisation, Svenskt Näringsliv, vill behålla någon form av trovärdighet, så är mitt förslag att man genast byter ut Leif Östling. Han är enbart ännu ett bottennapp i den organisationen. Det har funnits fler, men jag skall bespara er de berättelserna från högst privat plan, dock å yrkets vägnar.


Leif Östling har sagt att han tror det är "genetiskt betingat" att så få kvinnor söker sig till teknikyrken. I det fallet så stämmer han ju väl överens med tidigare stroppar inom Svenskt Näringsliv. Lika intelligensbefriad och i total avsaknad av en holistisk samhällsbild, som krävs för att man skall förstå orsak och verka och inte minst samhällsstrukturer.

Leif Östling har också uttryckt att han tror att hotet från den globala uppvärmningen är överdrivet. Han tror alltså inte att mänsklig aktivitet är inblandat. Ja, söte Jesus, undra på vilken planet han befunnit sig bara de sista 50 årens diverse händelseförlopp som påverkat och påverkar jordens klimatet allvarligt. Men han har väl varit så fartblind i hela sitt liv, att han befinner sig på en helt annan planet och verklighet än vi "vanliga".


Vad som sedan blir som ringar på vattnet efter Uppdrags Gransknings nya avslöjanden om Paradiskonton och Leif Östling, som Sveriges Svarte Petter på hand, blir jag faktiskt rätt kräkfärdig av på allvar. Det är när finansminister Magdalena Andersson ställer sig och pekar finger åt Leif Östlings agerande. Hon borde rikta blicken inåt i de egna partileden och se vad de haft för sig, eller åtminstone låta bli att idiotförklara svenska folket. Vi vet faktiskt sedan många många år tillbaka, att samtliga regeringar valt att inte täppa till möjligheterna för storföretag och girighetens människor, att agera på det här klandervärda viset. Hur många storföretag har vid det här laget inte kört sina tillgångar fram och tillbaka mellan de olika dotterbolagen utomlands och Sverige allt enbart i syfta att undslippa att skatta i Sverige.

 
Ibland har jag inga höga tankar om mig själv, tycker inte att jag uträttat något speciellt trots att jag sliter och slitit i princip dygnet runt i hela mitt liv och alltid funnits till för andra människor. - Men så händer något dylikt och då inser jag verkligen mitt eget fulla värde. Än så länge är jag inte så fördärvad att jag väljer att leva på andras bekostnad. Jag hoppas innerligen att mina döda föräldrar kan förstå, att jag ännu är den flicka de uppfostrade mig att vara.


Brita och Fredrik Rekke på informationsmöte om pensionssystemet 1971.

2 kommentarer:

  1. vad gillade rekke presentationen av pensionssystemet??

    SvaraRadera
  2. Fredrik Rekke förstod snårskogen i pensionssystemet. Det här var en mycket intelligent man som jag är mycket tacksam över att ha fått stifta bekantskapen med. Frid över hans minne och alla roliga, intressanta och intelligenta stunder som Fredrik bjöd på. En sannare filantrop tror jag nog aldrig jag träffat på. Han hade begåvningen att se rakt genom människor. Jag är djupt tacksam över att han gav mig möjligheten och förmånen att växa precis på det sätt jag önskade mig i yrkeslivet. Jag är honom evigt tacksam.

    Vi är många som har otroliga medmänskliga minnen av honom! <3

    SvaraRadera