lördag 14 oktober 2017

Surväder och tankar om sura golfare och unkna personer!

Låter jag sur?

Ja, jag är lika sur som vädret på utsidan. Jag som hade tänkt mig en tur med släpkärra till återvinningen. Men det kan jag ju bara glömma, bli dyngsur inpå bara kroppen känns inte alls hägrande idag. Korsordet i "Två Dagar" lyckades jag inte klara ut helt och hållet så där till kaffet, dvs. dubbelsur idag. Ett korsord som jag inte lyckas lösa till morgonfikat, tyder på att jag faktiskt är rätt trött. Korsord brukar jag checka av mitt egentillstånd med, eller bara få tyst på allt brus som pågår i huvudet, när jag är alltför arbetstyngd. Meningslös sysselsättning påstår Herr H att det är och jämför mig med hans gamla mormor som brukade lösa korsord.

Jag kontrar med att han själv kanske skulle börja lösa lite korsord, så slipper han fråga mig om allt Herrans möjligt, som han inte har någon koll på. Det är rätt tröttande att alltjämt efter flera decennier agera uppslagsverk åt någon som verkar vara faktaresistent. 

Dessutom vet jag inte om det är mer konstruktivt att tugga med en del av de där  golfarna. Det är alla möjliga och omöjliga samtal som kommer till Herr H. Jante-hot-linjen kallar jag de samtalen för. Så här kan det låta:
- Min fru glömde att anmälan mig...
- Jag vill inte spela med den för då...
- Jag vill gå ut, si och så många minuter efter den och den, därför att han vill duscha efteråt och då vill jag inte sitta och vänta...
Eftersom Herr H knappt har någon hörsel kvar, så står högtalartelefonen på, så det är helt omöjligt att undgå gnatet!

Otrevliga gubbar finns det dessutom gott om bland de här golfarna. Det är mer än en gång jag sagt till Herr H:

- Men varför håller du på med att serva otacksamma idioter? Inrikta dig på att bara ha roligt själv. Spela golf och gör saker som du mår bra av att göra den lilla stund som är kvar av livet. Skit i att jobba med något som du ändå bara får skit över hur du än ordnar och står i och ödslar din tid med, dessutom mår dåligt över otidiga människor. Margaritas ante porkos!

Vid närmare eftertanke så kanske det är bra att det är surväder idag, eftersom det säkert är släpkärrerally på återvinningen och det är lördag idag. Jag ser att grannen också kommer att vara där, de håller på även idag med motorsågen och lastar de stympade träden på en släpkärra, som de parkerat strax utanför "Limpan". Limpan, den samägda marken där gräsklippskriget tack och lov tonats ner lite i år, eller så beror det på att jag sedan väldigt många år tillbaka vägrar årsmötena. Jag betalar hellre och blir befriad, än lyssnar på intrigernas intriger. För alltid finns nya saker som man kan bråka om.


Jag undrar vad grannen tänkt göra, eftersom de har sågat ner alla stora träd de haft på tomten. Undra vad det skall bli istället, känns lite positivt spännande som omväxling. De kanske skall bli snickare som jag och Herr H skall bli. Dvs. bara nu leveransen kan komma fram någon gång. Byggbranschen är inget att lita på. De har sin egen agenda och själv är man ju bara en idiot, som bara skall betala och vara tyst! - Någon gång när jag har långtråkigt, om det nu mot förmodan skulle inträffa, då skall jag berätta den sanslösa historien om min önskan att få mina behov av utrymmen tillfredsställda. DEN har verkligen gått över stock och sten, men är också en typisk berättelse om hur allt fungerar, dvs. inte fungerar.

Jag tror jag lägger mig i MOTALA-läge istället med någon av böckerna som ligger på nattygsbordet, men först behöver jag göra mig en sväng genom ytterdörren till ICA-kvartersbutiken, fast egentligen hägrar inte det stället efter affärsinnehavarens attityd om vad han prioriterar. Folk med handikapp ogillar han i vart fall oskarpt de är inte på hans prioriteringslista, det har han klart deklarerat. Så miste den dumskallen en trogen kund, som försökt värna närbutikerna även om det kostat mer att göra det ända sedan december 1997.

Men ibland har nöden ingen lag för att slippa antipolitikerna i centrala Göteborg, som bara gillar alla som cyklar och hyllar Västlänken, som kommer att  sänka hela Göteborg och regionen till ICKE-EXISTERANDE nivå om den går igenom i Miljödomstolen. Lustigt egentligen att åter hamna i skiten, eftersom jag lämnat Malmberget där det statligt ägda gruvbolaget LKAB, gjort småsmulor av livsvillkor och hela Malmberget. Vilken diktatur och krigshärd som helst är fullt jämförbar med hur det är för lokalbefolkningen i Malmberget, där det statligt ägda LKAB tagit sig rätten över befolkningen.

Nej, nu får jag svälja harmen och softa iväg till ICA-nära, måste införskaffa en dunkmjölk till kalven (Herr H) och lite Fetaost, som dottern bad mig köpa med till henne. Vem vet jag kanske kan få mig en påtår hos henne efter Fetaostleveransen och säkert en liten trevlig pratstund också.

AHA, jag anar mig till en kulör ljusare genom fönsterrutan. Solen bröt igenom helt kort och försvann lika fort. Men det ser ut att klarna upp. Det kanske blir en bra dag idag trots allt. Men idag skall jag verkligen leka MOTALA, det beslutet ändrar jag mig inte på. Röran omkring mig får klara sig själv, dessvärre befarar jag att den inte kommer att försvinna av egen förmåga.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar