onsdag 19 juli 2017

Republikananhängarna i Sverige de borde skriva en rap (surrapslåt) om "rapublikanerna". Det är på den nivån de befinner sig, samma gamla sura uppstötningar!

Jag har ägnat mig åt att försöka hämta igen tidningshögen, eftersom jag dumt nog inte kommit ihåg att göra uppehåll i prenumerationen. Jag hittade ett debattinlägg ifrån ovanstående tomtenissar: republikanerna i Sverige under rubriken: Länge leve republiken Sverige!

Haha, tänkte jag, de är ju helt sinnesförvirrade. Sverige är ingen republik, det är ett Kungadöme, tack och lov. Någon gång i framtiden dessutom ett Drottningdöme, förhoppningsvis i flera generationer! Vår kronprinsessa, Victoria inkl. gemål gör ett alldeles ypperligt arbete och hennes dotter verkar gå i sin mors fotspår i allra högsta grad. Vårt kungapar har gjort ett gott arbete i sin fostran och inslussning till detta nog så viktiga ämbete.


Det känns något märkligt att läsa dessa republikanska anhängares debattinlägg.
Läs gärna artikeln själv och inse att det här borde man le i mungipan åt, dvs. om det inte varit ett så allvarligt och onyanserat angrepp på både det ena och det andra.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/l%C3%A4nge-leve-republiken-sverige-1.4444713


Vidare värst uppdaterade över vad vår statschef, Kungen, (ja, jag tar det lite mer informellt med titulaturen i skrivande stund) har för befogenheter verkar de i vart fall inte ha. De här republikanerna tycks dessutom vara mycket dåligt pålästa vilken utbildning vårt kungahus ständigt blir uppdaterade med och får till detta ämbete, eller för den delen vilket enormt arbete de lägger ner på det här landets varumärke.

Varumärket Sverige genom vårt kungahus är faktiskt starkt. 

Det är vår dörröppnare nr 1, inte tillnärmelsevis någon av de alltsom oftast förvirrade politiker, som inte verkar ha en aaaaaning om någonting inom deras eget verksamhetsområde. Jag är väl knappast ensam om att läsa/höra om hur de den ena gången efter den andra inte har en susning om deras eget verksamhetsområde. De gånger vår statschef har undsluppit grodor i de offentliga livet är de serverade och tillrättalagda av UD, eller något annat förvirrat departement. - Fick jag råda skulle han själv kunna framföra sina åsikter, allt i demokratisk anda. -

Jag har skrivit och sagt det förr och det är värt att upprepas: jag betalar hellre för den enorma mångfacetterade verksamhet som vårt Kungahus bedriver http://www.kungahuset.se/monarkinhovstaterna/hovstaternasorganisation.4.7c4768101a4e8883780001019.html

än jag betalar en enda sekin till dessa alltsom oftast förvirrade politiker, vars mun mest verkar gå på tomgång, utan något egentligt mål i sikte.  

Det svenska kungahuset kostar oss ca 7:- per invånare och år. Sprätta iväg 10:-  på ett år så får du se hur mycket du får för de pengarna! -  Sätter man det dessutom i perspektivet att vi t.ex. lägger över 100 ggr så mycket på TV-avgiften, då förstår man vidden av idiotin som republikanerna saluför med en åsnas envishet. Skall man läsa vilka reda pengar som går till vilken av verksamheterna som ingår i den årliga kostnaden, måste man också förstå sig på redovisning och det gör helt uppenbart inte dessa republikaner.

De borde ändra sin slogan till: Bli republikan du också - spara 7:- om året till statskassan!

Men det skulle inte ens vara hela sanningen, eftersom det skulle kosta enorma summor att ändra systemet vi har idag. Det vore helt enkelt en sedvanlig svensk politikeragenda, när den är som värst. I klartext är det en oansvarig offentlig kapitalförstöring att ändra statsskick för att lösa ett icke-problem.


Ja, det är helt riktigt uppfattat, det som du nu säkert förstått av vad jag skrivit: jag har med åren utvecklat en stark allergi mot politiker, så är jag också uppväxt i en politikerfamilj. Detta till trots att min far och till viss del även min mor gjort samhället och människorna en hel del nytta, utan en enda tanke att de skulle få något tillbaka. Så var det förr i tiden, när jag växte upp. Det är mer än man kan säga om nutidens politiker och samhällsbärare.

Det är också mer än man kan säga om alla de som undertecknat debattinlägget om införandet av republik i Sverige. För mitt liv skulle jag inte önska att de eller att någon nu levande politiker skulle representera mig. Jag är inte religiös, men jag kan ändå inte låta bli att undslippa: Gud förbjude det!


Det är en hel del f.d. riksdagsledamöter, som undertecknat det här s.k. debattinlägget, som de dessutom fått publicerat på bästa tänkbara sida helt gratis och franko i en av landets större dagstidningar. Flertalet av dessa djupingar som undertecknat debattinlägget ser jag som den värsta sortens bidragstagare. De är det dessutom på livstid. Vilken annan vanlig svensk arbetstagare kan emotse dylika summor som grädde på moset efter avslutad tjänst. Ta det i jämförelse att jag i egenskap av arbetsskadad tjänsteman i statlig tjänst fick en fot i baken, som tack för att jag p.g.a statens tillkortakommanden blev handikappad i tjänsten och värre har det blivit med ytterligare tillkommande skador. Vilka också bara bekräftat att samhället är fullständigt korrupt idag. Det är inte mycket som fungerar, som det borde göra.

För min del så har den här tjocka tanten, som tillhör den stora finalen i varje Opera, inte gett hals för sista gången. Kan ju iofs vara en tjock gubbe också, som tar sig om och om igen, genom att ge ifrån sig nog så ljudligt tillkännagivande: ICH STERBE! Lite mer dramatik med tyska än menlös svenska: Jag dör....Men inte fasen är det slut med personen ifråga, hon/han har en viss förmåga att ta sig om om om igen. Därför att det är just precis som i denna verklighet: precis när man tror att nu är det inget mer livstecken att vänta nu har hon gett upp, så är det just precis tvärtom och den här föreställningen är inte på långa vägar avslutad i någon del, inte någonstans där samhället inte fungerar på långa vägar.

Inte nog med att de här gnällmånsarna besitter en nog så rundlig summa lön inkl. rundliga ersättningar, som de har en tendens att stretcha allt vad de bara förmår, deras debattinlägg talar för att de är girigt snikna också.


De borde skämmas, men inte ens det har de vett till att göra, utan de fortsätter att gnöla på mot bättre vetande. De är precis som de här små nazisterna, som lubbar omkring i nutid och förnekar att koncentrationslägren ens existens under 2:a världskriget, trots att man där tog livet av många miljoner människor för att de tillhörde fel ras/art.

Tittar man i klartext över listan svenska miljardärer blir man snabbt varse att det som republikanerna här ondgör sig över får mig att småle. Faktakontroll är numera inte en så svår problematik att ägna sig åt, vare sig man är nazist eller republikan. Gör man det slipper med sitta där med dumstruten på huvudet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_miljard%C3%A4rer_(2016)

Dessutom låter deras s.k. debattartikel låta påskina, att vi som inte tycker som de, vi är rätt akterseglade. För att inte tala om rejält korkade. Men si den gubben gick inte hem här på den här sidan av planket.
 

Övervägande del svenskar är kloka noga att inse att vårt lands statschef i allra högsta grad har valt ett valspråk som talar om vad monarkin idag står för hans del: För Sverige - I tiden. Han förstod när han tillträdde 1973, att gamla tiders monarker var en saga all. Enbart under hans farfars, Gustaf VI Adolfs dagar förändrades monarkin en hel del. Han måtte ha insett i ett tidigt skede när han överlade med sin syster Christina vid sin farfars dödsbädd, att hans statschefsuppdrag skulle vara av varumärkeskaraktär. Han fick kasta sig i vattnet för att lära sig simma under tiden. Alla som fått dra sig fram den vägen i yrkeslivet vet också vad det handlar om. Några halvmesyrer duger inte.


Varumärket Sverige. Det har hela kungahuset inkl. statschefen levt upp till att göra starkt även ute i omvärlden.

Det har fö de nordiska ländernas kungahus också gjort. De är inga kvarlämningar från fornstora dar, vår egen nationalsångs verser till trots.


Det som de republikanska debattörerna ondgör sig mest över tycks vara kapitlet pengar och det har jag redan avhandlat och även sågat deras påpekande. Det är inte första gången jag heller tagit vårt eget kungahus i försvar, eftersom jag är starkt medveten om vilket enormt företag de egentligen driver och förvaltar. Det är förhållandevis lätträknat det som tillhör det helt privata ägandet:även där kan man förvissa sig om fakta, bara man vill, bl.a. här finns en mycket gedigen granskning och sammanställning, under vinjetten "Alla kungens hus", som är en rättvisande lista trots att den är upprättad och Publicerad torsdag 17 juni 2010 kl 07.41: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3787257

Jag hade nog varit mycket besviken om de själva inte hade utvecklat ett ekonomiskt sinne och inte klampat runt i gamla kungars idioti, där Sverige stått på ruinens brant många gånger därför att man blandat ihop landets och det egna tillgångarna och trott sig om att vara Guds svar på jorden. Krigen har varit många och långa och det gagnar aldrig mänskligheten på något sätt.


Politiker och advokater, nästa socialbidragstagare av större format, har jag faktiskt både sett och hört nog av. När de dessutom hänvisar till USA och den republikan som nu sitter i makten, eller våra egna knallkorkar som varken har ordning på någonting överhuvudtaget, då kan jag förstå varför Årets republikan för år 2013 finns med i den undertecknande skaran. Han är i vart fall en äkta ståup-komiker, nästan i USA:s republikanske presidenten, Donald Trumps kaliber, är det en dylika förlaga som svenska folket vill ha och bekosta?

Skulle inte tro det!

8 kommentarer:

  1. Fick mig att tänka på H Lindqvists skriveri:
    ”Ska Sverige styras från Folkets Hus? frågade kungen.
    Man kan förstå hans oro för Socialdemokraterna hade ett rykande färskt partiprogram och där slogs fast att: ”Klasskampen skall icke upphöra, förrän samhället så omdanats, att den kapitalistiska utsugningen helt är upphävd, klassamhället fallet och massfattigdomen avskaffad. Detta åter kan endast ske ¬genom att upphäva den privatkapitalistiska äganderätten till produktionsmedlen och lägga dem under samhällets kontroll.” Enligt programmet ska naturrikedomar, industriföretag, kreditanstalter, transportmedel förstatligas och utrikeshandeln läggas under statlig kontroll. Republik ska införas. Kungens slätkammade hår måste ha rest sig av fasa då han läste detta.” SLUT CITAT.
    För att ta reda på vad svenska medborgare anser om förhållandet mellan monarkin och demokrati genomförde Republikanska Föreningen en opinionsundersökning riktad till allmänheten. Den utfördes 15-20 april 2010 av Novus Opinion på uppdrag av R F omfattande 1000 intervjuer bland personer som var 16 år och äldre inom ramen för Novus Webbpanel. Resultatet visade otvetydigt att bara en minoritet av svenska folket tyckte monarki vara förenligt med demokrati, och bara en minoritet ansåg att statschefsämbetet ska gå i arv. Monarki med ärvda befattningar ansågs inte höra hemma i en modern demokrati.
    Sedan 1544 är Sverige en arvdemokrati. Egentligen borde ju en Gustav Vasas avkomling vara Sveriges kung, men frimurarna… ja. Historien om hur den franske marskalken Bernadotte med mycket enkel bakgrund slutade sina dagar som kung av Sverige är märklig. Han hade inte ens adlig bakgrund. Pappan var sakförare i rätten, mamman kunde knappast läsa och skriva, farfar var skräddare och farfars far vävare. Den svenska monarkin kostar samhället mer än 7 kr per inv/år. Ta bara den gigantiska propagandaapparaten… tänk vad resurser bara den måste suga.

    SvaraRadera
  2. Ja, skall vi nu vara politiskt korrekt och det tycker jag nog att man skall vara, så var det knappast Herman Lindqvist (som jag förmodar att du hänvisar till - han som vigt sitt liv att leva just på monarker :) . Citatet du hänvisar till är faktiskt Per-Albin Hanssons och som du kanske känner till så levde P-A i en tid då det såg väldigt annorlunda ut än när nuvarande kung tillträdde. P-A Hansson föddes faktiskt 1885 och var statsminister före Tage Elander, som fick göra ett hastigt inhopp när P-A hastigt segnade ner död.

    Vi talar om vitt skilda tidseror och sammanhang vilket borde få varje vettig person att fundera en stund, eftersom politiker av idag knappast är de enkla personer som de på den tiden var, även om de då hade sina alldeles egna och speciella förmåner mot dem de företrädde. Idag företräder politikerna enbart sig själva och sin egen börs!

    Tage hade knappast flyttat in på Harpsund, som fåtts genom testamente, om inte hans fru Aina och regeringen insåg att man inte hade någonstans att ta emot sina prominenta gäster. Tage introducerade helt enkelt sina gäster i den numera smått berömda ekan, eftersom han själv gillad att fiska och inte var någon pompös man.

    Så överväldigande var inte den procentsatsen ur en fråga som bara kastats ur,utan att man gett en saklig bakgrund, som du låter antyda. Sedan skall du veta att det finns andra undersökningar där endast 17 %, vilket torde motsvara knallkorkarna som skrivit under detta debattinlägg. De vill ju själva ha mer makt och mer pengar i sin egen börs i egenskap av politiker (de allra flesta som skrivit under uppropet). Det är politik i allt, så fort man bara vänder på en sten är det mycket oönskat som kommer fram.

    Personligen är jag för ett helt annat system är det politiska systemet. Det är bara att se hur vanskött Sverige är under dessa "hade inte en aaaaaning-om" politiker. Ta bara den sista i den långa raden, Anna Johansson, det hon gjort sig skyldig till borde klassas som landsförräderi inkl. hennes underordnande. Hon klarade inte av de arbetsuppgifter hon hade i Göteborg och inte blev det så mycket bättre av att hon gavs en spark uppåt pga. "härkomst", hon är ett klart politikerembryo sprunget ur "goa gubbars gäng här i Göteborg", som styrts/styrs på samma korrupta sätt.

    Jag tycker för egen del att det är bra att Bernadotte inte ens hade en adlig bakgrund! - Så jag förstår inte riktigt, tycker du verkar tala mot dig själv.

    Sedan föredrar jag folk med kompetens och vårt nuvarande kungahus har jobbat häcken av sig för att göra "Varumärket Sverige" starkt, vilket de också har lyckats med. Varje stor katastrof som inträffat har vår kung visat att han är vår statschef! Det har ingen av de glada amatörerna klarat av att hantera.

    SvaraRadera
  3. Herr Bernadotte blev faktiskt adopterad av dåvarande kung Karl XIII.

    Tycker jag är ännu en bra ådra att visa, att även en icke född med silversked i mun kan nå långt genom egna förmågor.

    SvaraRadera
  4. Vad menar den anonyma skribenten med, citat: "Den svenska monarkin kostar samhället mer än 7 kr per inv/år. Ta bara den gigantiska propagandaapparaten… tänk vad resurser bara den måste suga."

    Menar anonym att kungahuset likt de politiska falangerna får propagandapengar?

    Begriper ingenting av inlägget som sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi två. Jag begriper inte det sakliga i inlägget.

      Det kan hända att "anonym 1" med H Lindqvist citatet kanske rent av är skvallertidningarnas läsare. Men jag är rätt övertygad om att vårt kungahus helst skulle avvara den formen av "propaganda", även om den tycks försörja många personer, liksom Herman Lindqvist, som oxå är långt ifrån politiskt korrekt, även om jag uppskattat många av hans böcker, bara han inte själv är uppläsare! HL har väl t.o.m. fått dra in några av sina böcker pga att han fabulerat lite väl mycket. Jag tror man får bestämma sig vilken roll man vill inta. Svårare än så är det inte.

      Radera
  5. I en av flera kassaköer på ICA fördrev jag tid som gick väldans sakta med att granska det iögonenfallande mättade tidningsstället. På mer än en klatschig tidskrift var bild på glada sessor o prinsar. Tocken vilseförande reklam vi matas med från vagga till grav. Den populära ofta orakade greven av Värmland, en av Sveriges många andligt välgödda prinsar och sessor vilka på grund av djuriska drifter men också av andra orsaker typ giftermål till antalet blir fler och fler i takt med tidens eviga gång, som kallas vid ett av sina förnamn vilket uttalas Filip och inte Pilip, var för inte länge sedan och jobbade i det svenska självstyrande riket Xs – konungariket Sverige består utav 290 stycken självstyrande välden benämnda kommuner - huvudstad X iklädd guldblänkande skyddshjälm och obefläckade arbetskläder där racerföraren tillsammans med små utvalda barn skottade sand med en gyllene spade i en sandhög inne på de styrandes stolthet Fabrikens grymt förorenade tomtmark. Greven är alltså folkligt arbetsam och jordnära så det förslår. Den svenska staden Filipstads, där en gjuten reproduktion av berömde Nils Ferlin med höghatt på skulten sitter på en parkbänk i skur och snöstormar, namn är inte uppkallad efter sagde greve, vilket kanske ligger nära att tro för kära eventuella läsare som tänker kort, utan efter prins Karl Filip som var son till Karl IX och bror till Gustav II Adolf. Till skillnad från sin grävliga namne var vasaättade Karl Filip, vars namn även stavas Carl Philip, av den ätt som, om allt hade gått kristligt till enligt nog många rojalister, nu borde symbolisera Sverige varvid så klart avses den kungliga Vasaätten som många svenskar har så mycket att tacka för. För att undanröja ledsamheten att läsare ska missförstå detta brev som grundar sig på yttrandefrihet i en verklighet där kärleken är störst av allt och reta upp sig kan jag med handen på hjärtat påstå mig inte ha något emot typ ”kungens kurvas” Tjabo och dennes avkomma Madde. Alla människor har lika värde som mig, så jag ser inte ner på dessa mina ”kungliga” jämlikar. Bibeln: Om ni uppfyller lagens kungsbud, det som enligt skriften lyder: Du skall älska din nästa som dig själv, då gör ni rätt. Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd. Också i Jakobs brev: Ändå visar ni förakt för den fattige. Är det inte de rika som förtrycker er…? Med ”Om jag som detta skriver är Carl XVI Gustaf, Carl Gustaf Folke Hubertus, född 30 april 1946 på Haga slott i Solna, Stockholms län? Svar Nej!” och med tack för fria ordet sätter jag, en godhjärtad världens herre, rart leende punkt.

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte om man med bästa vilja i världen kan kalla skvallerpressen för "matas med". Utan att nu bli nedvärderande verkar det vara människor med eget fattigt privatliv som måste ägna sig åt att konsumera dylik lektyr.

    Är man som jag uppväxt på en lite ort är man ganska mättad med att vad "TT" heter. Sanning att säga har jag inte så mycket till övers för människor som tror sig "veta mer om andra" än "de där andra vet om sig själv". Många gånger har jag blivit mycket förvånad över vad jag fått höra om mig själv. Man vet inte om man skall skratta eller gråta. Värst har det väl varit då det drabbat barnen. I övrigt så är det mig egalt.

    Jag är rätt övertygad om att vårt kungahus, med dess nuvarande personsättning är en samling rätt så vanliga människor, en del av dem födda till allmän beskådan. Något som jag för allt smör i Småland inte skulle vilja byta med. För mig räckte det med ortens "TT".

    Det är väl tur att köer finns och att vänta på något har tydligen sina små filosofiska utläggningar som studsar runt i huvudkontoret.

    Själv utgår jag nu till en välbehövlig kopp kaffe efter en lång dags flängande runt i allsköns affärer och orter, med dessemellan bilradions P1 och en hel del att fundera över som kommit till livs mellan kl. 09.30 - 17.30.

    Men slutorden "en godhjärtad världen herre, rart leende" får mig att småle. Låter som någon som just är kommen från oroshärden uppe på Tempelberget. ;)

    SvaraRadera
  7. En liten sommarhälsning från kungahuset
    https://www.svt.se/nyheter/har-ar-kungafamiljens-sommarhalsning-hela-familjen-samlad-pa-solliden

    SvaraRadera