söndag 4 juni 2017

Husnegrer, Lappar, Fikusar, Horor och annat nedsättande om sina medmänniskor - det får mig att fundera en bra stund över, sedan jag läst Göteborgs-Postens bilaga "Kultursönd".

I detta enorma nyhetsflöde som vi människor bombarderas av varje dag och fastän jag inte är den som går/eller kör bil med nacken nedsänkt i någon mobil och i möjligaste mån avstår reklamkanalerna på TV, är det allt svårare att samla tankarna åt ett håll. De flaxar runt som fågelvingar, utan att finna bra flygväder. 

Det är mycket som är galet och mycket som är mycket bra, livsbejakande och som ger mig hopp inför en bättre framtid för de som kommer efter oss. Helt enkelt att göra som Donald Trump "ombestämma sig". Fråga är bara om man blev så mycket klokare av den abrovinschen.

Vi kan börja med ordet "Husneger", som programledaren Bill Maher använt och som gör att TV-bolaget HBO tar kraftigt avstånd ifrån programledaren. 

Upprinnelsen till hela historien var att Maher hade bjudit in den republikanske senatorn Ben Sasse som gäst och när Sasse erbjöd Maher att börja jobba på fälten i hans delstat Nebraska svarade Maher skämtsamt med att beskriva sig själv som "husneger" i en dylik situation. Sålunda var det den hastigt påkomna situationen som gjorde att hjärnan inte var påkopplat innan repliken kom. Programledaren Bill Maher säger också att han fått allt större vånda och svårt att sova efter varje program, eftersom han är klart medveten om att det historiska gångbara uttrycken, inte längre existerar.

Det skall också tilläggas att Maher fått hård kritik från medborgarrättsrörelsen Black Lives Matter, som också kräver Mahers avgång.

Jag tycker att det finns all anledning att backa tillbaka i tiden och tänka på att
USA: s president Thomas Jefferson hade en sådan. Det existerar flera avkommor som var medlemmar av Jeffersonfamiljen och svarta slavkvinnor. Jag var tonåring under 60-talet och vet hur världen har sett ut och gör det i stor omfattning ännu. Förbudet av vissa ord förändrar tyvärr inte situationen som sådan.


Uttrycket "husneger" användes bland andra av den svarte medborgarrättskämpen Malcolm X, för att påvisa dynamiska behavioristiska tendenser hos de afrikanska slavar, som befann sig på den amerikanska söderns bomullsfält. De slavar som knöts till hushållet att tjäna den vite mannen. Utnyttjades av slavägarna och kom under medborgarrättsrörelsens framväxande benämnas att bete sig som en ”husneger”, som hade en bättre ekonomisk och social standard och hade därmed mer att förlora på ett sammanbrott av den rådande hierarkin på slavplantagen.

Det finns många filmer som beskriver dessa mänskliga fenomen, som jag tycker att det är viktigt att vi påminns om, för att inte glömma den verklighet som varit och faktiskt alltjämt är på alltför många platser på vår jord. Förtryck upphör inte för att vi gör oss känsliga för ordval/gamla uttryck. Med filmernas hjälp blir vi påminda om verkligheten, hur det har varit och säkert i underkant, eftersom verkligheten säkert överträffar dikten, som i t.ex. filmerna:Django unchained  skriven och regisserad av Quentin Tarantino, eller den prisbelönta "Twelve years a slave", en dramafilm från 2013 i regi av Steve McQueen. 

Jag kunde, trots att jag aldrig sett programmet Real Time där uttalandet av Maher kommit, förstå innebörden av uttrycket, eftersom det hela är att betrakta som en beskrivning av en Quisling, som i utbyte mot ekonomiska, politiska eller sociala fördelar vänder sig mot de egna.

Anledningen till att jag här väljer att skriva om alla dessa förminskande ord är enbart därför att det inte går att ta något ur sitt historiska sammanhang. Jag kan inte se att man i längden kan göra alla dessa desperata kovändningar pga. det bedrövliga opinionsläget och glömma bort/förneka den historia som alls inte ligger långt bak i tiden. Alltjämt pågår denna inhumana och människoförnedrande behandling av våra medmänniskor, kan mänskligheten inte förnedra i handling så finns alltid ord att ta till och det kommer ständigt nya! Det ligger i den mänskliga naturen som väljer att inte betrakta alla människor, som sina medmänniskor fullt ut.

Ännu har den svenska staten inte gjort någon vitbok över sin behandling av samerna. Jag lyssnade till statens företrädare i Girjasmålet och inte minst läste överklagandet som förs av statens företrädare, Justitiekanslern, eftersom staten förlorade målet i Gällivare tingsrätt. Man tror ju ibland att man bara har en mardröm för att i nästa stund inse, att jag hörde/läste helt rätt. Det var så det uttrycktes. Svenska samer har alltjämt negligerade rättigheter.

Samma uppvisning i dubbelmoral utspelar sig, när ärkebiskopen Atje Jackelén i nyhetssändning i SVT (skall det vara ett oberoende media?) fördömer Sverigedemokraterna trots att Svenska Kyrkan ännu inte fullt ut har bett avbön i sitt vitboksarbete, gällande kyrkans behandling av de svenska samerna. Dvs. Lapparna, som statens företrädare i Girjasmålet föredrog att kalla den svenska urbefolkningen för, trots att det inte kan vara politiskt eller juridiskt korrekt att göra det i en dylik situation, som en domstolsförhandling torde kunna betraktas som.

Men själv undrar jag vad man skall benämna Lappmarknaden, som fanns förut när jag växte upp, eller vad man skall ersätta uttrycken: lappkast (dvs. när man på plats gör en helomvändning med skidorna på), lappkok (som vi äter varje år vid sameföreningens årsmöte), eller vad man kan kalla maträtten Lappskojs. Det är något av problematiken Negerbollar, negerkyssar, flottiga berlinermunkar och finska pinnar, som då infinner sig.


Medan ordpetandet pågår i de bekymmerslösa korridorer begraver man samtidigt homosexuella levande i Tetjenien, utan att det lyfts ett finger eller förfasas,
http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/880924-tjetjenientortyr-hbtq-personer-kris

eller att man i Iran avrättar homosexuella offentligt. Den här uppräkningen skulle kunna bli väldigt lång.

I Sverige gör varken socialtjänst, Migrationsverk, eller den svenska Regeringen och Riksdagen någonting åt att småflickor gifts bort till betydligt äldre män, våldtas, könsstympas och betraktas som livegna, även av sina egna familjer. I bästa fall överlever de de här utsatta.
http://www.gp.se/nyheter/hedersflickorna/alicia-12-giftes-bort-och-v%C3%A5ldtogs-h%C3%A4r-m%C3%B6ter-hon-socialen-som-inget-s%C3%A5g-1.4328293

Förövarna får fortsätta att betrakta sina döttrar, systrar och mödrar som livegna, utan varje form av eget värde, eller ha rätten att bestämma över sina egna liv, utan att det svenska samhället sätter ner foten, trots att allt det här enligt lag är förbjudet!

Nästa lördag öppnas i Alingsås konsthall en utställning, "Your voice", med bl.a. Susanna Arwins skulptur "Med handväskan som vapen". Skulpturen som skapades efter en klassisk nyhetsbild av en ensam kvinna, som protesterade mot Nordiska Riksparitet under en demonstration i Växjö. Nordiska Rikspartiet bildat 1956 och Gud ske lov nedlagt 31.12.2009. Lyckligtvis har dylika strömningar inte vunnit någon större mark i Sverige oavsett vad som nu hävdas.

Då är vänsterflajen betydligt mer överrepresenterad, trots att det i slutändan talas om en utrensning av vissa individer för att uppnå det ultimata samhället, men lyckligtvis så krymper den också sakta men säkert. Eftersom man alltjämt hyllar Lenin och hans tankar och handlingar är den inte att betrakta i mina ögon som något man bör eftersträva. Ord är viktiga och vad som finns i innehållet. Kommunism i dess ordalydelse som sådan är något positivt. Något som dock aldrig omsatts i verkligheten någonstans i världen vad jag vet. Ismer skall man nog avstå ifrån att hylla, i slutändan finns alltid en hållhake, som får helheten att krackelera.



"Med handväskan som vapen" skapad av Susanna Arwin. Dock ser den mer ut som om hon viftar flugor, eller adjö vid tågstationen och inte på långa vägar motsvarar den rallarsving som hon intog på "Århundradets Bild" (se nedan.)
Århundradets Bild, tagen av Hans Runesson vid Nordiska Rikspartiets demonstration i Växjö 13 april 1985.
Jag förundras över författarinnan Majgull Axelsson, som ondgör sig över citat: "den växande högerextremismen" och menar att det är djupt obehagligt och hon kan inte förstå att man kan tycka att Sveriges resurser bara ska gå till svenskarna. Varför det? undrar hon och fortsätter utan att hämta andan att de flesta av oss har det ju bra och är fullt beredda att dela med sig. Hon tycker att det är fattigt att inte ha något annat att vara stolt över än sin flagga och färgen på sin hud!

Helt uppenbart åker Majgull Axelsson i sin egen gräddfil, med foliehatten på och vet inget om alla dessa fattigpensionärer, landsbygden som håller på att förblöda och orättvisorna som är enorma i vårt samhälle, eller hur det saknas bostäder, hur folk fördrivs av svenska staten och allt annat som skall till runtomkring av sjukvård och fungerande samhällssystem, hur kriminaliteten tagit över många delar i vårt samhälle. Hon vet helt uppenbart inget heller om de enorma problem vi har med en fullständigt havererad Migrationspolitik, som i allra högsta grad drabbar vår gemensamma kassa och urholkar i allt snabbare takt vårt socialförsäkringssystem, så till den milda grad att vi nu drar in på LSS till behövande och utsatta personer.

Majgull Axelssom tycks inte heller förstå under vilka premisser dessa invandrare lever år ut och år in hur de ofta blir en andra klassens medborgare i segregerade parallellsamhällen.

Jag kan nog tycka att det är dags att sätta en hel del personer på skolbänken även om vissa av dem är i 70 års åldern. - Fö tycker jag inte att man skall peka finger åt vissa ord, jag tycker snarare att man skall sätta fokus på HUR det kommer sig att de överhuvudtaget finns där!


Det är nog som min pappa alltid hävdade, kunskaper kan ta död på alla farsoter som härjar....
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar