tisdag 25 april 2017

Jag varnar er för att beställa flygbiljetter via Ticnet.se - det kan bli väldigt dyrt om man som jag förlitar sig till att det är ett seriöst företag, utan egen agenda hur man tjänar pengar!.

Det hela började med att jag skulle välja lämplig flight och hittade vad jag sökte. 3 personer för 4 997:- t.o.r. var helt ok. Sedan tillkom det där lilla som alltid numera är de oseriösa flygbolagens skumma marknadsföring: man får betala extra för att ha med sig en resväska - Vilket får till följd att det är rena kaoset som råder när man stiger på flygen nu för tiden, eftersom folk försöker att knöla in sitt resegods i kabinen istället. Betvivlar att det ens är bra för flygsäkerheten. Påminner starkt om boskapsvagnar eller tågresa i Indien.

Det här var Lufthansa. Numera är de flygbolag, som ännu har vettet i behåll lätträknade. 

När jag kom till betalning så gick det inte att få in enbart kod till kortet istället för app, som jag INTE begagnar mig av! Flera försök och jag hade inte lika tur som när jag höll på att trilskas nyligen med att beställa flygbiljetter med Finnair, där det efter visst krånglande gick att betala genom att verifiera kortkoden till kortet.

Inget hade trillat ner i min mailbox under tiden jag försökte betala och jag förlorade tillslut kontakten med min bokning. Så jag valde att starta en ny flygbokning på samma flight.

Dock skulle det visa sig en bra stund senare, när jag redan hade tagit upp en ny flygbokning och betalt genom Internetbanken, att det kom en bekräftelse att den havererade flygrutten hade blivit bokad och skulle betalas innan dagen var till ända, som dessutom var utanför kontorstid!

Intet ont anande om vilken märklig policy ticnet.se har, som skulle visa sig administrerade Momondos hemsida vid just denna resa, så klickade jag aningslöst i vilka sittplatser som önskades. Det är ju så det går till när man på flygplatserna klickar in i dessa uppgifter när man använder sig av de automater som man numera nästan uteslutande är hänvisad till. Man får klicka i vilka sittplatser som önskas. Sålunda anade jag inte oråd alls.
 

Hela flygbranschen och flygplatserna har ju blivit en enda röra. Man är hänvisad till dessa flygautomater att checka in, som för det mesta INTE fungerar! Så får man rusa runt som en yr höna och försöka uppmärksamma att hjälp är en nödvändighet. För det mesta kan de dessutom inte lösa problemet på plats, utan det får man göra på mellanlandningsorten. I.e hela flygresan är numera ett enda stort stressmoment. Normalsamhället har upphört att existera!

Dessvärre ifrågasatte jag inte och kollade inte ens saldot för flygresans slutsiffror, utan klickade bara i att flygrutten skulle betalas via Internetbanken. - Jubelåsna kanske du tänker, med all rätt!

När oredan på hemmaplan hade lagt sig, som dessutom hade uppstått under tiden jag satt och gjorde dessa resebokningar, lyckade och misslyckade sådana och kollade igenom mailen, som kommit om resan och skrev ut det som kommit av bokning på hotell, transfer och flygbiljetter. Det var då jag upptäckte att resan kostat 8 770:-, inte 4 997:- och kostnaden för resväskorna! Jag försökte då ringa Ticnet, men jag var för sent ute och nådde inte kontakt med dem. Kontorstiden hann nå sin ände. På morgonen hade jag ett möte och var ute hemma vid 9.30 tiden då jag äntligen kunde ringa Ticnet kundtjänst, vilket var tidigt i förhållande till deras kontorstid, när de gick att nå kontakt med. Satt tålmodigt och väntade i jädrans så lång telefonkö... som samhället fungerar idag mao.


Jag förklarade hela situationen, men blev tilltalad som om jag var en barnrumpa som var ute och flög första gången och inte alls hade en susning om hur flyg etc. fungerade. Så redan där sket det sig. Jag talade om att jag hade inte en susning om att de tog ut ett ÖVERPRIS för att jag hade klickat in sittplatser: dvs. gjort det man normalt numera alltid får göra i dessa incheckningsautomater på flygplatserna!

Då svarar det tykna flickungen något som fick mig att svara: 
- Men vad är det du försöker antyda, tror du på fullt allvar att det är ståplatser man riskerar att få på flyget om man inte är villig att betala skjortan till er?

Hon bytte snabbt fot och idiotförklarade mig, men få dessa 2 639:- i överpris tillbaka och avnoterade sittplatser det gick inte! Jag hade mig själv att skylla, jag skulle ha ringt igår.
- Men då svarade ni inte, eftersom ni har kontorstid då ni går att nå kontakt med.
- Man måste vara mogen att kunna läsa och ta ansvar för sina handlingar, var hennes svar.
Då hade jag fått nog, tackade för mig och talade om att det var första och sista gången jag bokade flygbiljetter genom Ticnet!

- Dra det här till konsumentombudsmannen, sa Herr H, när jag beklagade mig över att nu fått betala nästan det dubbla vad själva flygresan kostat, som landat rakt ner i Ticnets giriga fickor och där jag dessutom gjort jobbet själv!
Då ilsknade jag verkligen till:
- Tror du att jag inte har något annat att göra än skriva inlagor på allt som gått åt helvete i det här samhället. Gör det själv om du saknar tidsfördriv!

En del dagar blir bara för mycket...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar