lördag 21 januari 2017

USA:s 45:e president Donald Trump, skall han bli den som sätter förnuftet på spelplan.

Kanske det... kanske. Jag säger det om igen, uppfyller Donald Trump endast en bråkdel av vad han lovar för den egna akterseglade befolkningen i USA, har han gjort något riktigt gott som kommer att ge efterklang i historien.

Det måste ha varit som en gråsten i skon på den avgående presidenten Obama och så såg jag att Bill Clinton fanns med där i vimlet också, båda två såg ut som om de hade fått i sig ättika i ett nafs, utan tilltugg och därtill en kall isvatten över sig.


Så ljuvligt det vore för världsfreden och för USA:s egna befolkning om Donald Trump nu istället för att gräva ner pengar på elände, vilket krig alltid är, tänker på sin egen befolkning. USA:s krigskostnader försökte jag att skriva om en gång för bra många år sedan, men min intelligens klarade inte av att hantera alla de nollor som blev när jag skulle försöka att räkna åt årskostnaden för deras krig som de jämt och samt är inblandade i.

Enbart Irakkriget kostar fortfarande 7,6 miljoner kronor i timmen, kriget i Afghanistan 84,1 miljoner i timmen. Sålunda endast två av alla de krigshärdar de förser med både mänsklig ammunition, liksom ur den egna statsbudgeten. Pengar som hade behövts för de enorma orättvisor och den misär som är en del av USA. Det är bara de redan besuttna som kan blunda för den.


Man behöver inte precis vara rocket science för att förstå var krigskostnaderna totalt genererar för den amerikanska befolkningen. Pengar som skulle kunna få landet att blomstra, precis som Donald Trump säger att han skall göra. Då är ändå inte de personliga lidandena som krigen har kostat de drabbade familjerna. Umbärandena måste vara astronomiska och kan aldrig räknas om i reda pengar.

Det finns nog ingen tillträdande president i USA:s historia som fått en så konspiratorisk inspark som Donald Trump har fått. Det tycker jag vittnar om att det finns en stor rädsla att makteliten känner att de håller på att förlora mark.

Jag hoppas på världsfreden och de akterseglades rätt att få existera.

Idag är det dessutom "kramens dag" vi har att fira:

Lite hänsyn till varandra skulle verkligen inte skada i den här världen vi lever i idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar