onsdag 4 januari 2017

Leif GW Persson skall gå ner 50 kg under år 2017 - ett klokt val och han är i gott sällskap med den föresatsen.

Jag läser om det hela i hans krönika i Expressen: http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/jag-ska-ga-ner-50-kilo-under-2017/


Leif G W Perssons vikthistoria är det nog många som kan känna igen sig i, när han berättar:

att han i sin krafts dagar var hundraåttionio centimeter lång. Hur mycket han minskat i längd vete gudarna, det förtäljer inte historien. Men han vägde knappt 100 kg, av dessa 100 kg var det huvudsakligen muskler och ben. Han hade också att berätta att han var lika stark och uthållig som en hyggligt stor björn. I dag är det inte så längre.

Han är visserligen bara obetydligt kortare enligt egen utsago, men om han lägger måttbandet runt sin midja är han nästan lika tjock som han är lång. Mätt med varje medicinskt mått på fysisk hälsa säger han att han inte ens är ett dåligt skämt och att han därför beslutat sig att under 2017 skall han gå ner 50 kg. Anledningen till att han berättar det är att han vill sätta sig under en så stark moralisk press som möjligt. 


Han tillägger hoppfullt också: den som lever får se...

Det Leif GW Persson skriver får mig att riktigt hajja till! Det skulle betyda att jag - i jämförelse med honom skulle ha ett midjemått på nästan 165 cm. Phew! en bra bit dit i alla fall, alltid något, men jag har knäfimpardoktorn flåsande i nacken och han och jag har slutit en pakt - för att se om jag genom att bli sulfidlik + speciell träning kan undvika, eller möjligen skjuta upp det hela, eftersom knäproteser trots allt ännu är på försöksstadiet...

Det började inte så bra med influensa, då kan jag säga att det inte blir så lyckat med några gå ner i vikt-tankar. Å andra sidan har jag inte ätit ett enda julbord, ja, inte bordet nu, utan det som brukar finnas på det i matväg. Den obligatoriska julchokladasken, smakade lika gott som en blandning mellan något odefinierbart och fiskleverolja. Så den lubbade jag inte benen av mig heller för att stoppa i mig. Så nästa julafton lär de få behålla julchokladasken helt och hållet i affären.


Lite nedrigt är det att han, Leif GW Persson, inte berättar hur han tänkt sig upplägget för de 50 kg. Är det LCHF och intermittent fasta, eller pulverdiet typ, http://www.modifast.se/produkter

som Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg är förespråkare av? (Inte själva märket Modfifast, utan den här formen av kostersättning).

Man byter helt enkelt ut alla måltider mot 4 portioner pulverdiet och byter man ut alla fyra måltider skall man dricka precis lika mycket vatten, som rekommenderas av företaget. Ja, nu behöver det ju inte vara "pulver" direkt, utan det fungerar bra med andra produkter från utbudet för att göra det lite mer varierat så att man inte stångar huvudet i väggen direkt. Det går också att "piffa till det hela" under lite mer kontrollerbara former:
http://www.modifast.se/produkter


Huvudsaken är att man håller sig till ett varumärke och det verkar som om den här produktmärket har de mest varierande utbudet. Av egen erfarenhet vet jag att "pudding" mättar betydligt mer än det som bara rinner fram och även om det rinner fram, så gäller det att ta till en liten dessertsked. Här har man också ett litet tips, om man förvarar puddingpåsarna i kylen, så blir de härligt kalla och goda. Men de andra påsprodukterna får man ta det lite vacker med det varma vattnet, så att man inte dödar hela näringsintaget.

Jag har nu smakat mig genom hela utbudet och jag vet exakt vad jag gillade och vad jag gärna lever förutan helt och hållet, eller i nödfall kan variera med. Jag var 2 veckor i Finland och målade ikoner och då passade det ypperligt att smaka mig igenom utbudet, eftersom gå och äta i restaurangen skulle ha tagit onödigt mycket tid från målandet, eftersom det också var en hel del föredrag och annat också inlagt på schemat.

Jag åt bara stött frukost varje morgon: 1 kokt ägg, två små ansjovisskivor (som jag normalt inte alls brukar äta, men tillsammans med det kokta ägget ihoprört blev det gott). Själv tror jag att det söta i påsformen gjorde att jag längtade efter salt, som jag normalt inte alls brukar gilla. Till det litet färskbakat bröd med ost, sallad och tomat och gurka + kaffe. På de två söndagarna åt jag faktiskt buffén till lunch.

Jag som normalt gillar knäckemackor till frukost, vet exakt vad som måste till på den fronten när jag nu skall rationalisera bort "normalfrukosten". Det får bli: 2 st http://www.modifast.se/produkter/modifast-cookie-dough-bar-6-pack till morgonkaffet. De här söta grunkorna kan man bara ta ytterst små nafs av till en klunk kaffe! Det går åt mycket kaffe skall jag säga.


Jag lärde mig något mycket mentalt lärorikt för något år sedan. Det inföll lustigt nog under just den tiden då jag höll på att läsa in min hypnoskurs, att verkligen inte bara kasta i sig mat. Något som effektivt ställer om hjärnan! Det skulle jag rekommendera om man inte provat på den saken. Man blundar och stoppar in ett (1) russin i munnen, verkligen behåller det länge i munnen och smakar av det. Ställ gärna äggklockan om du inte är mobilfreak på 5 minuter. Sedan tas ett (1) russin till och upplever hur olika de faktiskt smakar! Två (2) russin! - Medges, låter lika skruvat som det är...

Jag mötte en killen en gång som med "pulverdiet" och sjukhusets hjälp hade gått ner dryga 80 kg, han la inte av "pulverdieten" efter de föreslagna 12 veckorna, utan fortsatte tills han hade gått ner så mycket som han ville gå ner, därför att man lägger per automatik på sig 6-7 kg, när man väl trappat av och återgått till normal kost med hjälp av dietist. Han berättade att när han började äta mat, trappade av "pulverdieten", så blev han citat: skitmätt av bara en liten ärta!Till Leif GW Perssons ära skall jag lägga till en etikett i min blogg "Gå ner i vikt".


Jag tänker inte ha några dagliga, inte ens veckorapporter, utan där kan var och en som önskar haka på mitt och Leif GW Perssons hull (hans lär du ju se på TV när han väl kör igång med sitt TV-program "Veckans brott"!) mitt får du däremot rapporter om här på min blogg och under denna "Etikett". Det vore roligt om du skriver något inlägg hur det går, om du väljer att haka på.

Hade varit roligt om det fanns fler "metoder" än det som nu fått bli mitt val. Jag vet i alla fall att jag testat strikt LCHF och jag kan säga att det blev ingen hit på min kropp, även om det mer eller mindre var så jag faktiskt åt innan knäskador och andra vidriga saker min kropp råkat ut för.


Jag kommer också att försöka göra en total livsstilsförändring= SOVA mer och mota ALL STRESSMOMENT redan vid grinden. Dvs. jag kommer att försöka sila bort omgivningen i möjligaste mån. Det kan ju vara något nytt för min del att bli navelskådare.

Med dottern som ikväll definitivt flyttat till eget, lär det inte bli några större svårigheter att ro det här iland. Därför att det Herr H bär hem från affären intresserar mig helt enkelt inte. Han tror inte på idén om riktig mat. Så nu är vi två avarter på den här adressen. Ett förstår jag dock redan nu: matkontot kommer att sjunka avsevärt den närmaste tiden.

Något som jag redan vet är att skulle jag vräka i mig det Herr H gör, skulle jag rulla runt som en boll. Folk som sneglar ner i vår kundvagn tror väl att det är jag som stoppar i mig det han lagt ner i kundvagnen. Livet är verkligen inte rättvist alla gånger!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar