söndag 25 december 2016

H.M. Konungens 45:e jultal år 2016.

Jag skall inte påstå att jag lyssnat till dem alla, långt, mycket långt därifrån. Men på senare år sedan det blivit uppenbart hur svenska politiker, myndigheter, Regering och girighetens ansikten, som lyser överallt i vårt samhälle, alltmer tappat verklighetsförankring. Medan vår egen Statschef däremot och hans familj går med alltmer samma steglängd, som den vanliga människan i det här landet gör.


Det finns all anledning att fortsätta att lyssna på det svenska kungahuset, som inte låter som ett kacklande hönshus där de sprätter dynga på varandra i hopp om att förhärliga sig själva och ta fokus från de verkliga problemen.

Jag misstänker starkt att uppfostran, etik och moral är den stora skillnaden på att kunna och att inte kunna.


http://www.kungahuset.se/kungafamiljen/aktuellahandelser/aktuellt/hmkonungensjultal2016.5.47989bf9158b41184f91071.html 

De här inom politikertoppar och Svenskt Näringsliv, som anser sig vara så mycket mer värda än gemene man, de kanske skulle stanna upp och fundera en liten stund.

http://www.kungahuset.se/kungafamiljen/aktuellahandelser/2016.4.6003f99a151c428a814555.html?start=20160101-214744455-PM&end=20160201-214744455-PM


De verklighetsfrånvända i den svenska Regeringen de tror sig om att kunna värna människorna i det här landet och ta emot en stor ström flyktingar, fastän de inte ens kunde ta hand om dem som fanns här redan innan flyktingströmmarna.

Det är inte bara där de tappat greppet, domstolar, polis, sjukvård, skola, vård omsorg, landsbygdspolitiken. Tja, jag har skrivit det så många gånger förr men jag slutar aldrig att förvånas hur lite medvetna de är om saker och ting.

Igår fick jag ett mail i min mailbox från Svenska Turistföreningen:

Tack för ditt engagemang för att rädda nattågen.

Trafikverket meddelade för ett par dagar sen att två nattåg fortsättningsvis kommer att gå till övre Norrland fram till år 2020. Varje dygn, åt vardera hållet. Detta är något vi har jobbat för och det är ett glädjande besked att man lyssnat på oss.
Ett stort tack till dig som tillsammans med 57 000 andra hittills skrivit på vårt upprop Rädda Nattågen. Det är tack vare dig som tågen rullar vidare.
Nu fortsätter vi kämpa för att rädda nattågen även i Jämtland. För turismen, regionen och en ökad hållbarhet. Regeringen har tillsatt en utredare som ser över SJ:s samhällsuppdrag. Detta har direkt betydelse för framtida nattåg till Jämtland.
Undra om det inte är dags att utbilda de här som ansvarar för ett levande Sverige. De borde i vart fall inse att turistnäringen är en betydande fortsatt inkomst. Under decennier har Regeringar lagt ner alla små järnvägar och inte underhållit det svenska järnvägsnätet. NU har de problem med logistiken både vad gäller transporter och personförflyttningen. Ändå fortsätter de att förlägga alltfler affärscentrum utanför City, som kräver just bilanvändning. Medan city blir allt mindre bebott och avstängt.

Igår läste jag på text-TV att nu har genierna kommit underfund med, att vedeldning är större hälsorisk än både bilavgaser och dubbdäck tillsammans! - Häpp! 

Ja, grattis Miljökontoret i Göteborg, det har jag och en hel del andra försökt att påtala om under flera års tid, att man kan inte bevilja alltfler braskaminer och öppna spisar i ett villakvarter, där tomterna är så små grannens stuprännor hänger in på tomten och husen hämtar in friskluft för att husens energisystem skall fungera.

Barn har fått astma och själv tillhör numera den gruppen jag också. Jag förstår att barnens och mina lungor väger lätt i jämförelse med  Stadsbyggnadskontorets "byråkraters beslut", för att inte tala om miljökontorets hälsovårdsinspektör, som påstår sig ha astma trots att hon luktar som ett helt franskt horhus. Parfymångorna ligger som än tät ridå där hon släntrat förbi! Har hon astma är jag drottningen av Saba! BAH!!!


Sedan undrar de varför politikerföraktet växer sig allt starkare i Sverige och även för den giriga eliten, som helt och hållet tappat fotfästet till verkligheten...

Det var inte bättre förr men jag tror ändå att vi hade en form av klokskap under en kort period inom svensk historia:

 Missade du nu Statsminister Özz Nûjen show på TV nyss, här kan du se den:


https://www.youtube.com/watch?v=G5ydSH6sRDA Hittar tyvärr inte Youtube länken, men klickar du på länken här ovan kommer du in på Özz Nûjens show.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar