måndag 10 oktober 2016

Borde inte Sverige ha en statsminister, som åtminstone inte bär sig åt som en värsta sortens spektakel?

Jag tvekade länge igår innan jag ändå beslutade mig för att se partiledardebatten i SVT. Så här med facit i hand kan jag inte svara på om jag gjorde mig själv en tjänst eller en björntjänst.

Mina värsta farhågor besannades och när kl. var 21 gjorde jag mig den tjänsten att slå över till SVT 1. Sverige är ett land i kris där alla samhällsfunktioner rämnar och de som skall leda det här landet framåt bär sig åt så man får fundera om de är rätt skruvande under hatten. Programledarna borde överhuvudtaget inte tillåta att det skriks i munnen på varandra och är man nu programledare borde det vara ett minimikrav, att man låter ämne för ämne, besvaras av vart och ett av partierna. 

Det är väl ändå det som är partiledardebatten skall gå ut på, att det svenska folket skall VETA vad de röstar på! Ett icke-svar borde också av programledarna klassas som 1) Frågan är inte besvarad! - Över till nästa frågeställning! PUNKT SLUT!

Det kom faktiskt så pass många konkreta förslag att det borde ha gått att få samtliga partier att bekänna färg, vad de hade för åsikter i frågan istället för att man tappar fokus ifrån själva pudelns kärna, som t.ex. i skolfrågan.

Nog gömmer det sig många ljusskygga inom SD, det behöver man inte vara raketforskare för att förstå. Men partiet har de senaste åren inte gjort annat än rensat ut oönskade personer ur ledningen och människor ute i landets ledande positioner. Men det är något som faktiskt existerar inom de andra partierna. Dock sätter inte media fokus på, utan de bidrar i allra högsta grad till den onyanserade smutskastningen. 

Jag tycker att det är rätt oförskämt och fullständigt oacceptablet, att kalla så många väljare för rasister och nazister i ett land där man har både yttrandefrihet och tryckfrihetsförordningar som reglerar hur en demokrati skall fungera.

VAD enskilda individer säger och har gjort för fem år sedan i privata sammanhang är svårbegripligt i min värld, att det dras in i ett officiellt sammanhang, när det handlar om hur Sverige skall styras. Här hemma skojar vi friskt om den sparsamme, att det nog måste vara en judisk eller småländsk anfader som spökar någonstans i kulisserna. Men vad som är skämt är skämt, även om det är ett skämt skämt.

Skall man ta fasta på det borde man i så fall ta fasta på hur ledande parti i Sverige bjudit minderåriga på sprit på sina tillställningar etc. etc. Eller hur moderatledaren Anna Kindberg Batra tyckte att "Stockholmare är mycket smartare än lantisar", inför TV-kameror!

Kristdemokraternas Ebba Busch Thor fick in en femetta, när hon poängterade ang. Stefan Löfvens påhopp på SD ang. arbetsrätten, att Socialdemokraterna tar emot bidrag från LO för att föra deras politik. Det finns en hel del byk som måste tvättas innan de här partiledarna ställer sig framför TV-kamerorna och det svenska folket igen!

Jag såg redan på text-TV-nyheterna igår att SD beslutat sig för att anmäla statsminister Stefan Löfven till KU för hans otaliga påståenden om att SD är ett rasistiskt och nazistiskt parti. Det är en sak, men det som sedan stod fick mig att inse att mitt omdöme om statsminister Stefan Löfven sannerligen inte var något som jag hade plockat ur stjärnorna. Vad sägs om följande uttalande från vår statsminister:
 

– Jag vet inte om det blev fel i hastigheten, säger Löfven till media.

http://www.svd.se/stefan-lofven-backar-fran-uttalande-om-sd


Det har blivit så mycket i "hastigheten" att SD:s partiledare Jimmie Åkesson, hade en hel rulle med nedskrivna fula påhopp i samma kaliber, som han dessvärre tappade i golvet när han skulle rulla upp den och visa hur påhoppen haglar, när argumenten tryter!

Jag tänker allt oftare på min gamla arbetskamrat som brukade säga, att en del människor tror att anfall är bästa försvar. Något mer uslare och klandervärt sätt finns faktiskt inte! Det borde varje människa med någon form av sans och balans inse.
Skall de här politikerna få fortsätta i samma stil kommer de att ha slitit itu hela det svenska samhället. - VEM behöver dylika politiker? Inte jag i alla fall! Avskaffa det politiska systemet och gör Sverige till ett rättvist och människovänligt samhälle. Det kan faktiskt inte vara alltför svårt.

1 kommentar:

  1. Moderatledaren Anna Kinberg Batra anklagade regeringen för att inte bry sig om kvaliteten i skolan.

    – Sverige behöver nolltolerans mot dåliga skolor. Ger man inte tillräckliga kunskaper ska man inte få ta ut vinst alls, oavsett vem som driver den, sade hon.

    Vad svarade mähät Röfven på det?? Ingenting som vanligt!! Inte vänstern och mupparna heller.

    Undra vad som skulle hända om man gick på jobbet och uppförde sig så här illa som de här partiordförandena gör.En fot i röven skulle det bli!kan de ens stava till demokrati??

    SvaraRadera