måndag 8 augusti 2016

- Hur smakade maten?

Passa er för guds skull med att vara öppenhjärtlig på den frågan, i vart fall om ni besöker restaurang Vattnet på Akvarellmuseet i Skärhamn!

Hade hon aldrig frågat hade vi bara betalat och avlägsnat oss, men det blev helt enkelt alltför provokativt med den frågeställningen, eftersom bl.a. hon själv stått vid bordet bredvid och svamlat om vad dagens fisk var! Jag svarade:

- Den smakade inte gott, men det är inte det värsta problemet. Det värsta problemet är att ha bli lurad.

Hon såg ut som det levande frågetecken som hon var, så jag förtydligande det hela för henne.

- Det var inte torskrygg vi blev serverade utan SEJ, man kan inte gå runt kring bland gästerna vid borden och tala om vad dagens fisk är och beroende på vem det är som säger det blir det nya uppgifter vad som är dagens fisk. Nu har jag hört er säga tre olika varianter vad dagens fisk skulle vara och jag kan bara säga dig, att hade han sagt att dagens fisk var SEJ, när vi bestämde oss för vad vi skulle äta, då hade vi sagt NEJ TACK till dagens fisk!

Det utbröt därvid en våldsam diskussion vid vårt bord som var allt annat än lågmäld och det hela blev helt enkelt väldigt pinsamt.


- Får vi nu bara betala så skall du se att det ordnar sig, nu vill vi bara gå härifrån, svarade jag.

Men så smidigt gick det inte att lösa det hela. Det hela urartade sig till ett väldigt högljutt munhuggandes vid bordet, fastän hon var tvungen att rodnande vidgå, att hon själv hade uppgett fel vad dagens fisk var i bordet bredvid! Men ändå var det VÅRT fel att personalen inte kände till vad som var dagens fisk, utan det svamlades på runt omkring borden beroende på VEM som frågade och det var inte heller konsekvens med den som berättade vad som var dagens fisk. Jag uppmanade henne än en gång att vi skulle få betala och få gå därifrån.


När hon kom med kortapparaten uppenbarade sig även han som tagit emot vår beställning och berättat att dagens fisk var torskrygg och även berättat vad den innehållit. Det var ett väldigt tisslande och tasslande de hade med varandra och jag undrade naturligtvis vad som nu var på gång. Så vände sig den arma DÅREN till mig och säger högt, så att det inte kunde undgå någon i lokalen att höra vad han sa:

- Jag gillar inte att du kallar mig för lögnare!

Jag bara stirrade på honom. Det hade förekommit en hel del diskussioner, eftersom man tydligen inte fick säga, att maten INTE smakade bra och att de inte verkade ha någon koll på vad dagens fisk egentligen var, men något sådant uttryck hade aldrig förekommit från min sida! Nu kände jag att måttet var rågat och jag sade till honom:

- Men tydligen påstår DU att JAG är det och DET är fullständigt oacceptabelt! Nu får du ge dig!

Han ville inte vidgå att han stått vid bordet och berättat att dagens fisk var torskrygg. Vad den arma imbecilla individen inte visste var att jag ALLTID hörseltolkar till Herr H vad som sägs, eftersom han har en väldigt grav hörselnedsättning trots hörapparater i båda öronen. Han hör definitivt ingenting när det är stimmigt runtomkring och han inte kan läsa på någons läppar vad som sägs! Läsa på något läppar som ser ut som en igenväxt skog i ansiktet låter sig definitivt inte göras. Så direkt när han hade berättat vad det var som var dagens fisk dvs. torskrygg, förmedlade jag det omgående till Herr H. En fisk som vi båda två äter ofta och tycker om.

Sedan är det så att det finns inte i vår världsbild att beställa in SEJ, vi gillar verkligen fisk, men definitivt inte SEJ. Där går gränsen och vi är nog faktiskt inte ensam om den saken! Det är många restauranger som överhuvudtaget inte serverar SEJ, så sent som i fredags hade Herr H en diskussion med en krögare på en golfkrog om just Sej, som var otänkbart på deras meny.

Det enda som i det här sammanhanget kändes ok det var att dotterns mat hade smakat bra. Men betala 590:- för mat som jag under normala fall bara hade lämnat åt sitt öde, känns verkligen inte ok. Jag förbannar bara mig själv över att vi inte bara lät tallrikarna stå orörda kvar på bordet, när hon serverade dem och sade att det var SEJ, eftersom det inte var det vi hade beställt!

Då skall man ändå ha i åtanke att Sejen var det mest välsmakande på hela tallriken.
Jag brukar ALDRIG äta mjukt bröd till maten, men blev tvungen att försöka få den hemska smaken ur munnen genom att äta ett skiva mjukt bröd efter maten. Men det hjälpte föga...

Vi har ätit många gånger på restaurang Vattnet, Akvarellmuseet i Skärhamn under årens lopp och det har alltid varit delikat mat och personalen har också varit helt ok. Den här gången var det en massa personal, som for runt som yra höns i restaurangen och ingen verkade direkt veta vad som gällde. Det är helt enkelt första gången jag har råkat ut för något så oaptitligt som detta, en mischmasch av texturer i maten, en del saker helt råa och andra miserabelt tillredda! Sedan att verkligen hata GRÅSEJ och få det serverat för dyra pengar, dessutom bli utskälld för att personalen är oprofessionell, DET är verkligen inte acceptabelt!

Jag hade också beställt en Sweppes tonic water och det som serverades mig var ett glas fyllt av isbitar och när jag hade plockat ur alla isbitar som fyllde ett helt vattenglas med RÅGE, återstod max 2 dl dryck! Vad det skall föreställa för läskedrycksflaska kan man ju också undra en smula över.

Jag vet inte vem som längre förestår restaurang Vattnet i Skärhamn, men där sätter jag aldrig mer min fot. Det får faktiskt vara någon måtta på dårskaper som man i egenskap av gäst skall behöva utstå. När vi sedan skulle gå igenom utställningen kände jag att glädjen var totalt bortblåst, det som skulle bli en fin söndagsutflykt blev allt annat än just det!

2 kommentarer:

  1. http://www.restaurangvatten.com/
    de lovade en minnesvärd stund på sin hemsida och nog fick ni väl det! En som ni sent skall glömma!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl så det blir när man lider av hybris och skall föreställa ett ess inom restaurangbranschen då tror man att man kan bära sig åt hur som helst.

      Men rent allmänt tycker jag den här sommaren varit fylld av MÄN som inte kan vare sig erkänna, eller stå för sina egna tillkortakommanden. Det har blivit en väldigt underlig kultur som vuxit fram.

      Radera