fredag 24 juni 2016

Tiden är sedan länge flyktad, när jag satsade på att lägga sju olika sorters herrar under huvudkunnden och drömma mig fram till ett intressant liv med någon av dem.

Som varandes privatforskare inom den biologiska mångfalden är det nog inte många som klappar mig på fingrarna på det planet. Jag har hört, sett och upplevt det mesta som nog går att uppleva på den fronten. Ty många äro de grodor jag kysst och några prinsar blev de aldrig av dem. Inte ens han som gick under namnet "prinsen", eller han som faktiskt var en prins. I slutändan förblev de alla bara vanliga manliga varelser på två ben med olika läggningar och synsätt.

Å andra sidan är jag själv sannerligen inte något prinsessämne. Utan jag är som jag blev. En ängel med B framför, enligt min mor och en obstinat typ, enligt min pappa. Jag antar att det inte fanns någon ångervecka hos storken eller vem det nu var som skötte leveransen av mig.

Idag verkar inte vädret riktigt ha bestämt sig för hur det skall fara fram med människorna. På ena sidan när jag tittar ut så är det lite molndis, på andra sidan huset, lite mer obestämbart på himmelen. Nyss när jag var in i köket såg det mer hoppfullt ut på himmelen. Den obeslutsamma treenigheten, men magkänslan säger mig att solen och den blåa himmelen ligger där på lur. Eftersom jag igårkväll tog tjuren i hornen och gick ut för att plantera och göra lite mänsklig utanför ytterdörren och på altan, med plantor som jag kånkat hem redan för en vecka sedan och efter avslutat värv såg ut som en dränkt katt, låter jag midsommarvädret göra vad det vill. Här kan ändå inte dansas kring några midsommarstänger eller stå och gå långväga.


Herr H står med nosen i sålådan som skall tömmas, eftersom förrådsuppsättarna anländer om ett par dagar och det är tung lerjord som måste väck innan förrådet kan sättas på plats. Dottern ligger till sängs och leker Motala, själv beställde jag nyss biobiljetter till oss båda. Herr H satte sig på tvären. Men vi möts väl senare ikväll över något gott (förhoppningsvis) över matrumsbordet, som måhända har blivit befriad ifrån alla papperhögar av inlagor som skall förpassas vidare till myndighets-Sveriges tunggrodda hantering. Jag ser verkligen fram emot att få bli RIKTIG pensionär med fria vyer och att dagen blir min.

Inom mig drar denna midsommarafton åter Rudolf Steiners ord:


"Midsommartiden, Johannitiden, ni lysande intelligenta sommarmoln, i vilka jordens blåaktiga kristallbildningar här nere speglar sig uppåt, på samma sätt som de lysande intelligenta molnbildningarna speglar sig nedåt i jordens blåaktiga kristallbildningar, i er, ni lysande molnbildningar, träder under högsommaren imaginativt koncentrerat världsförståndet fram med allvarligt anlete."

Världsförståndets allvarliga anlete är dryga 65 miljoner människor på flykt och ännu fler krig och död som står för dörren.



Ännu en midsommarnattsdröm kommer oss alla tillmötes, även till Britt-Inger på Gotland som på frågan vad Putin gör, svarade att han står i köket och bakar.

- Aha, svarade jag, baktankar om Gotland.  

Så skrattade vi åter gott åt det hela. Vi är båda två uppvuxna med kommunistskräcken i allra högsta grad.

2 kommentarer:

  1. och Storbritannien som lämnar EU

    SvaraRadera
  2. Jamen det kommer ju inte att vara gjort på en kafferast. EU har tyvärr bara blivit ett verktyg för lobbyister, ännu en maktfaktor som på många sätt blivit förödande liksom det blivit när mäktiga krafter haft inverkan. Ta bara det att vi inte har en valutareserv längre, utan är i fritt fall och det var ju bara att se VILKA stollar som var initiativtagare till det...

    SvaraRadera