måndag 6 juni 2016

Sveriges Nationaldag, helgon och andra blindskär....


Hastigt flyktade förbi i TV-rutan, när den lille prinsen Oscar döptes och dopförrättaren, ärkebiskopen Antje Jackelén, började yra om Zlatan och fotboll. Vad nu Zlatan hade med lille prins Oscar att göra kan man verkligen undra. Förhoppningsvis ingenting. Fortfarande undrar jag om hon hade fått ett hjärnsläpp, eller om det rådde fullständig idétorka till innehåll i doptalet.

Vi får hoppas att de kloka föräldrarna till lille prins Oscar och andra anförvanter till honom inte skulle acceptera, att han någonsin skulle bära sig åt som denne hybrisen Zlatan gör.

Dessbättre är det nog högst osannolikt att lille prins Oscar skulle kunna uppvisa ett sådant kvinnoförakt. Zlatan har aldrig tillhört mina sportsfavoriter därför att jag tycker inte att han fyller kravet för hur en sportsman skall bete sig. Nedvärderar man de kvinnliga fotbollsspelarna som vunnit sina segrar och negligerar dem fullständigt i sin egen hybrisglans, då är det verkligen illa ställt. Man kan också undra hur man är funtad i huvudet när man t.o.m. handgripligen ger sig på sina medspelare som sitter på bänken m.m. Det är helt utanför min fattningsförmåga vad det skulle vara för speciellt med en dylik person.


Nej, det är helt riktigt, jag har inte dragits med i någon Zlatan-yra, folk som inte kan uppföra sig står inte på min stora-vågen-lista, sedan spelar det ingen som helst roll hur många miljoners miljarder den ruttna fotbollsvärlden kastar ut på denne pajas.

Han lär i alla fall inte stå som kandidat till Sveriges nästa helgon, vilket kan vara nog så glädjande.

Sveriges nya helgon, Elisabeth Hesselblad, som fick sin helgonförklaring igår, hennes egen biografi går över stock och sten och tog en bedrövlig början i svenskt fattighus i Skövde, till slutstationen vid Piazza Farnese i Birgittahuset. Det hus med fem kolonner vid Piazza Farnese, som den Heliga Birgitta fått i gåva av en dam vid namn
Francisca Papazuri, ett hus där Birgitta bodde under resten av sitt liv tillsammans med dottern Katarina. Hus och hus, det hela inrymmer en kyrka också.
 
Det är inte bara det faktum att det finns reliker där från Heliga Birgitta, vars arv och minne Elisabeth Hesselblad i allra högsta grad lagt hela sin själ och hjärta i att bevara och föra vidare. Det finns mer svensk historia nedgrävd i de kvarteren, inte bara det faktum att Elisabeth Hesselblads har sin viloplats i Heliga Birgittas hus/kyrka. Palazzo Farnese hör hemma i den svenska historien genom drottning Kristina, som fick nog av översitteriet i Sverige och gick i landsflykt och fick tak över huvud och ett nytt liv där.
Anledningen till abdikeringen var att "þet congliga æmbetet ær opassande foer en qwinnspersoon, som icke can til hest rida i crig oc licnande paa slagfælten". - Ren och skär kvinnoförtryck mao.

Något större intresse har inte rönts för att ha någon av dessa kvinnor som förebilder eller ideal. Nej, det skall var rediga krigsstollar som man skall trampa fot för och ära. De sociala manliga kungarna finns inte ens noterade och har aldrig saluförts från svenska lärosäten. Tacka vet jag Gustav Vasa, som slog ihjäl katolikerna och stängde och förbjöd klostren. Det är inte många som vet att katolikerna var gravt diskriminerade i Sverige ända fram till 1951 de var förhindrade att utbilda sig inom vissa yrken. Jag försöker att blunda och tänka att det var nog till hans ära bl.a. som Svenska Flaggans dag inrättades. I mitt stilla sinne försöker jag att omforma varför det kom att kallas för Sveriges Nationaldag istället och att det infördes som röd dag i almanackan.

Jag firar hellre Sverige Nationaldag än jag tänker på dylika kungar som Gustav Vasa och Karl den XII, som funnit sina nya påhejare i form av obegripliga tankar där de går och trampar fot och skanderar Sverige åt svenskarna. Lite skrattretande blir det hela och får ett löjets skimmer över sig, när man kan den svenska historien och vet var gränserna befunnit sig, som t.ex. när Sverige var Finland. Väldigt nära i realtid dessutom.

Ännu ett skäl till att jag satsat på att måla (skriva) ikoner med de kvinnliga förtecknen, som gjort bra mycket mer nytta än stridstupparna som bara skapade oreda och elände.

http://gun-m-ek.blogspot.se/2015/07/mala-ikoner-eller-skriva-ikoner-som-det.html
                                                              
Jag hoppas på en fin Nationaldag i solens tecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar