lördag 7 maj 2016

Tår?

- Vad heter de egentligen, undrade han.
- Stortå, pektå, långtå, ringtå och lilltå, svarade jag och samtidigt som jag sa det verkade det inte alls det minsta logiskt.

På min fot är långtån allt annat än lång och enligt min erfarenhet har folk antingen en väldigt lång stortå, eller lång pektå. 

- Portvinstå då? undrade han med 1000 frågor dagligen på ett ungefär, som om jag är ett vandrande uppslagsverk.
- Nämen, ge dig nu, svarade jag, eller tror du att det är någon som lagt in tån i portvin kanske.
- Varför heter det portvinstå, envisades han.

Nu tänkte jag ge igen för 1000 dagliga frågor och började en lång utläggning om portvinstå, eftersom jag helt plötsligt kom ihåg att jag faktiskt skrivit ett blogginlägg om det också.
http://gun-m-ek.blogspot.se/2011/12/jag-har-fatt-portvinsta.html

Vilket får mig att osökt tänka på att jag måste gräva fram mina sommarskofavoriter, som börjar sjunga på den sista versen och har gjort det många år nu. I Kroatien är det nog sandalväder nu.

En skomakare i Cadiz gjorde dem helt underbara genom att byta ut karuschabanden, som suttit bakom hälen och egentligen varit alltför hårda. Det ena hade gått sönder och skon vippade som en herrelös hund på min fot. Han lade pannan i djupa veck, tog båda skorna och försvann in bakom det lilla förhänget. Han hade sett lite skeptisk ut till att laga ett par sandaler som jag förstod att han ansåg vara slut som artister.

Men det var en man som insett vilken relation jag hade till dessa väl ingågna sandaler. Han bytte ut karuschabanden till några helt underbara fot- och  människovänliga. De sandalerna har jag traskat mig genom Italien, Spanien och många andra möjliga och omöjliga ställen. Nästan så jag börjar fasa för hur mitt liv kommer att se ut, när mina sommarfötter (inte) ser ut som mina sandaler gör.

http://gun-m-ek.blogspot.se/2011/12/om-du-inte-visste-hur-mina-sandaler-sag.html
Då lär det nog trilla en och annan tår... förhoppningsvis inte en stortå, pektå, långtå, ringtå eller en lilltå, utan en helt vanlig tår.

PS. Det är gammelfarmor som alltid sa karuschaband om resårband och jag tycker att det är ett så fint ord att behålla även i framtiden. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar