fredag 8 april 2016

Svenskt Näringsliv kastar skit på Byggnads, som de anser "förstör för oss alla" och som hotar den "svenska modellen".

Ja, jädrar i mig, jag kan inte annat än gapskratta och det högt varje dag jag läser deras helsideannons i Göteborgs-Posten och det lär inte vara det enda stället som de vräker på med indoktrineringen i en dagstidning. Lägg de pengarna på löneökningarna istället för att slänga dem i havet.       


Det har blivit dagens hjärtliga skratt för mig, jag tycker nämligen att de tillhör eliten av Stand Up Comedy nu för tiden. 

Dessutom är det så att Svenskt Näringslivs melodrama får mig nästan att kikna av skratt: "Aldrig har så få riskerat att förstöra för så många". 

Jag har en rätt hyfsad och grundläggande insikt om Svenskt Näringslivs, även tidigare ageranden genom hela 1900-talet och 2000-talet och det är verkligen ingen smickrande historia alls för deras vidkommande. Ja, visserligen hette de inte så då på 1900-talet, men det är samma grundtanke då som nu: sparka nedåt och slicka uppåt!
 
Jag kan hålla med om att aldrig har så riskerat att förstöra för så många, men inte är det Byggnads som skall bära hundhuvudet utan Svenskt Näringslivs företrädare själva:

http://www.svd.se/har-ar-arbetsgivarnas-lonetopp-6NzU
Här är ändå bara ett skrap av vad högdjuren anser sig själva vara värda! 

Om inte det kan klassas för hybris då vet jag inte vad som skulle kunna klassas som det.


Dessutom är det odiskutabelt så att arbetsskador eller dödsfall i arbetet bland högdjuren, den är trots allt mikroskopisk om jag nu läst alla tabeller rätt. Möjligen så äter de och dricker de ihjäl sig, vilket i och för sig kan räknas som en arbetsskada. Men ändock känns rätt tveksam sådan.
  
Den svenska modellen de pratar om går ut på att Svenskt Näringsliv sparkar de svenska byggnadsarbetarna och tar in billig arbetskraft från öststaterna istället, som får jobba under slavliknande förhållanden.

Detsamma gäller ju hela åkeribranschen som de fullständigt har förött genom att anlita samma arbetskraftskategori under lika erbarmliga arbetsförhållanden och med risk för många allvarliga trafikolyckor p.g.a. fordonens och förarnas undermålighet.

Egentligen kan den här listan göras hur lång som helst och mitt skratt det tystnar helt, när jag hör LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Det är ju samma skit med honom som när den nytillträdda Wanja Lyndby-Wedin sålde ut de strejkande sjuksköterskorna bakom deras rygg och gjorde upp med arbetsgivarorganisationen. Med en sådan organisation som LO med deras etik och morallösa personer i ledande ställning, behöver man inga ovänner i egenskap av arbetstagare, oavsett var någonstans på arbetsmarknaden man hör hemma.

Varje högt stående civilisation som försvunnit spårlöst ur historien finns samma regelbundenhet. Det sista man har kunnat notera är allmän dekadens och girighet som brett ut sig. Jag misstänker att historien håller på att upprepa sig igen.

De arbetsskador, förslitningar och olyckor som Byggnadsarbetare riskerar att råka ut för är trots allt betydligt större än för de inom arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv.

Det kanske i själva verket är hög tid att se över Svenska Näringslivs löneutveckling för att inte tala om de girigas förening: Bankernas toppar och aktieägarna, inte minst Riksdag och Regering som beviljar sig själva rätten att höja sina löner med osannolika procentenheter varje år, samtidigt som statsministern Göran Persson, S, "lånade" miljarders miljarder ur pensionskassan för att betala statsskulden, som potentaterna hade dragit på landet. Göran Person lovade dyrt och heligt att varje krona skulle betalas tillbaka. 

Ännu har inte en enda svensk krona återbetalats, istället är det så att pensionerna fått samma "kasse" år ut och år in. OM inte det måste räknas som kvalificerad stöld är jag inte människa att förstå vad som annars skulle kunna vara det. Det borde väl regleras genom vanliga lagboken vad jag förstår, eller är det så att statsministrar och politiker står ovanför lagen. I synnerhet som historien håller på att upprepa sig.

NU lånar Regeringen, Knoll och Tott, pengar för att kunna finansiera en nog så felberäknad och "öppna våra hjärtan" invandring. Dvs. igen drar man på landet en svindlande statsskuld. Man kan undra var de pengarna i slutändan skall tas ifrån, har de i åtanke att helt och hållet stjäla resten av pengarna som varje arbetstagare själva har bidragit med i samband med lön, eftersom arbetsgivaravgiften består av ett flertal avgifter för till exempel pension, sjukförsäkring, föräldraförsäkring och arbetsskada.

Detsamma gäller ju alla arbetsskadade, de har fått vidkännas lönesänkningar och vilka är det nu som hanterar arbetsskadekassan och arbetsskadeförsäkringen: Voilá, Svenskt Näringsliv. - Se där Stand Up Comedy trillar ur rockärmen igen!

Det kanske är dags att införa retroaktiv abort inom vissa kretsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar