torsdag 25 februari 2016

På rymmen från hemmet!

En äldre person var ständigt på rymmen från äldreboendet: http://www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/aldre-rymde-flera-ganger-9884358.aspx
Tänk att det skulle ta så lång tid och en massa korkade åtgärder, innan man kunde lista ut vad man skulle göra med personen ifråga: Ta en kvällspromenad med åldringen och ändra kvällsmedicineringen - det där sistnämnda lät visserligen inte alls bra. 


Vad gör man nu kan jag inte låta bli att undra en bra stund över. Är det så att den stackaren blir drogad för att bli lätthanterlig.


Det där med att plocka bort alla fönsterhandtag verkar mer än lovligt vansinnigt. Vad säger Brandinspektionen om dylika åtgärder. Ett fönster kan ibland vara enda vägen ut för att man inte skall bli vulkangrillad.
Som den expertrymmare jag är ända sedan jag var en brakskit hög, kan jag känna full sympati med personen ifråga. - Det skall fasen sitta på hemmet där andra bestämmer när, eller om man får gå ut.


Jag hoppas verkligen att jag alltid kommer att få behålla min frihet hur gammal och åldersnupen jag än blir. Allt annat vore djupt tragiskt och oacceptabelt från min synvinkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar