lördag 23 januari 2016

Palt på lyxkrogen Grand Hôtel i Stockholm till det gentila priset av 245:-. Hmmmm... kanske får bläddra vidare till Paltzerian i Öjebyn/Piteå.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/palten-intas-pa-lyxkrogen-9805778.aspx

Palt som ingår i buffé får mig också att spärra upp ögonen av förvåning.

Palt och löjrom? Heliga Morötter nu blir det imma på glasögonen.... men lite svårt att förstå om det är 245:- där löjrom ingår. I så fall är det ett klart fyndpris!

- Vi har kört den här Västerbottensbuffén i 26 år nu, säger Andreas Askling, köksmästare på Grand Hôtel, Stockholm, i det länkade reportaget i NSD.

Underliga blandningar har jag sett, men den här tar nog priset.

Så jag gör det enda raka, jag googlar mig fram och Voilà: 

Menyn framtrollad ur rockärmen, eller mjae datorn för att vara helt sanningsenlig:
https://www.grandhotel.se/mat-dryck/verandan/lunchmeny
och då förslår inte 245:- så långt som Verandalunch. Det blir till att hala upp 430:- istället. Tveksamt ok, som lunchpris och det där med palt och blanda annat. Palt är i mina ögon en ensamrätt utan efterrätt eller förrätt. - Men bra mycket billigare om man skall ta det separat med Kalixlöjromstoast till förrätt: 315:-, palt: 245:- och som efterrätt varma hjortron med vaniljglass: 190:-. Det är nästan så jag börjar förstå vilka exotiska saker som alltid förekommit i mitt kök.

Det är lingondricka, lingonsylt och smör som är tillbehören till palt, på sin höjd en slät kopp kaffe efteråt. Men det brukar inte heller hinnas med innan paltkoman slår till. Den kommer lika plötsligt som om man blivit träffad av en bomb.

Palt är därför ingen bra "gå ut och äta lunchmat" om man inte har en säng att återvända till förstås. Vilket brukar var rätt tunnsått om i vart fall om man har ett arbete som det skall återvändas till.


Själv misstänker jag att det finns lika många recept på palt som det finns paltfixare.



Om någon skulle fråga mig hur jag gör min palt, blir det ett skott ifrån höften.

Men här det inte fråga om några mjöliga potatissorter, kornmjöl eller rågmjöl, ägg eller något annat mysko, som jag vet förekommer.


Utan det är stora fasta potatisar av bra sort, Durumvetemjöl och vanlig vetemjöl ungefär fifty fifty, lagom med salt i själva paltsmeten. Fyllningen i paltarna är alltid densamma: finhackad lök, som fått fräsa ihop med finhackat fläsk. Betydligt mer salt i vattnet som palten skall koka i.

Sedan paltarna flutit upp i grytan och fått småputtra ytterligare en halvtimma är det dags att servera palten med en smörklick, som en i en fettisdagsbulle, i själva palten och rårörd lingonsylt. Drycken är lingondricka eller möjligen tranbär.

Till sommaren när jag och dottern åker på mor och dotterturné norrut, funderar jag skarpt på om vi trots allt inte skall stanna till i Öjebyn/Piteå och testa paltbuffén vid "Paltzerian", innan vi kör vidare till nästa strandhugg i  Medelsteinsbruk för att sedan ta oss upp till vårt älskade och sargade Malmberget. Det var bara för något år sedan jag blev medveten om vår släkts koppling till Medelsteins bruk och att det också var en koppling till gruvan i Malmberget.

Det finns ett uppdämt behov av att göra den här resan tillsammans. Livet har hunnit ifatt vårt hastiga uppbrott från Malmberget. Det blir med stora penseldrag vi skall fylla i luckorna: Dundret så klart! Men också Vägen Västerut till Ritsem, se Lapplands Drottning: Akka, som jag alltid målat ur många positioner, liksom jag gjort med mitt älskade Dundret, en daglig utsikt som jag ibland kan längta ihjäl mig efter. - Sedan skall vi åka andra vägen upp till Narvik och passera både Kiruna, Abisko, Torneträsk, Lapporten och allt det där andra som en gång ingått i mitt liv och till viss del även hennes liv.

Det är viktigt att känna/veta sitt ursprung, när de sista bitarna fallit ifrån i ett enda slag. Jag tänkte på det när min systerson somnade in en söndag för tre veckor sedan, att nu har min dotter ingen kusin alls. Mina söner har bara en enda kusin kvar i livet. Det är skillnad från min egen uppväxt.

Där ser man vari lite palt kan ända ut i för tankar. Men livet är väl ändå på många sätt som en palt i alla dess led.

Hittade bilden på deras FB sida - en kund som hade tagit fotot.
 Men jag fann också Paltzerians meny på deras hemsida. Det var en intressant läsning och långt ifrån mina egna paltkonster hemma i det egna köket:


Meny

Palt

1. Kokt pitepalt med smör och lingon
2. Kokt flatpalt med stekt fläsk
3. Stekt palt med lingon och smör
4. Gräddstuvad palt med lingon
5. Blodpalt med tranbärssylt och rårivna morötter
6. Stekta kroppkakor- fläsk, lök, kryddpeppar och lingon
7. Paltstång med korv, Wokade grönsaker och aromsmör
8. Kokt morotspalt med stekt fläsk och keso
9. Kokt rödbetspalt med stekt fläsk och keso
10. Vegetarisk paltsymfoni med groddar och keso
11. Friterad potatispalt med lingonsylt
12. Laxpalt med vitvinssås och curryfrästa räkor
13. Renfärsfylld potatispalt med lingonsylt
14. Leverpalt med lingon
15. Kanelrullad risgrynspalt på spegel av hjortonsås
16. Harpalt med lingon
17. Vegetarisk palt med råkost
18. Paltscwiimen - Palttallrik för extra hungriga

A la´carte

Färska pastarätter:

Grön pasta med lax och räksås
Svart pasta med kycklingsås

Fiskrätter:
Gravlaxtallrik med hovmästarsås
Stekt rödspätta med gurkmajonnäs
Laxkotlett med dillgrädde o räksås

Kötträtter:
Pepparstek,  javasås,  pommes frites
Grillad entrecote, bearnaise, pommes frites
Svensk biffstek med lök
Wienerschnitzel med ärtor
Renskav, pressad potatis, lingon och smörrulle
Lövbiten, kryddsmör, pommes frites

Efterrätter:
Hjortronparfait med grädde
Glasscupé med kolasås och strössel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar