söndag 4 oktober 2015

Muslimska klädkoder m.fl.

Ja, nu funderar jag inte över själva modet (om man nu ens kan kalla det för mode) utan den andra delen religiösa klädkoder, eftersom jag nu dagligen frotteras med den. Där t.o.m. småflickor går omkring i dessa religiösa kläder, t.o.m. på badhuset. Det är rena rama klädsimmet och om det är så vidare värst hygieniskt behöver man nog inte vara någon stor tänkare för att kunna komma fram till.
 

Jag satt häromdagen och läste i Göteborgs-Posten om den sociala klädkontrollen i förorterna här i Göteborg. Jag kan ärligt säga att jag blev inte så lite förvånad och lyfte rejält på ögat, när det stod att Imamen Ahmed Gehamem vid Göteborgs moské talade om att det gick tvärtemot den islamska tron, att ha klädkoder om hur kvinnan skall klä sig.
Ahmed Ghanem är imam och vd för Göteborgs moské.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2848752-social-kontroll-i-fororten

I mitt stilla sinne kan jag inte sluta upp att undra över vad finansiärerna av Göteborgs Moské tänker och tycker om det uttalandet, eftersom moskébygget är helfinansierat av Saudiarabien. https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgs_mosk%C3%A9
Ett land där kvinnor är omgärdade av en hel del restriktioner underställda mannen, men även när det gäller i klädväg.

Är det nu i samma kaliber som Imamen som satt och talade om vilka regler som gällde där kvinnan hade att underordna sig mannen och när Uppdrag granskning ställde samma fråga så var svaret något helt annat.

Det hade kanske därför varit mer i sin ordning om journalisten på Göteborgs-Posten hade ställt Imamen inför detta ovanstående faktum, eller det man kan läsa sig till på webben. Ta t.ex. ett specialarbete av en Hassan E, men som går till en mailadress: abu_ibrahim100@hotmail.com


Googlar man bilder på Abu Ibrahim, släcker man snabbt ner den sidan och för mig, som inte har någon religionstillhörighet blir det väldigt förvirrande, eftersom det ena gången säg si och nästa gång sägs så: http://www.islamiska.org/s/kvhs5.htm

Finns det hur många kvasimusklimska religioner och regler som helst? Jag skulle faktiskt gärna vilja veta det.


Men den muslimska religionen, oavsett vilken som är den rätta, skulle vara ensam om att han klädkoder är ju långt ifrån sant. Det finns massor av religions exempel där det är stipulerat hur man skall vara klädd. T.o.m. här i Sverige finns klädkoder: står det klädsel smoking på inbjudningskortet, duger det föga att komma i vilket klädval som helst även om man är dam och har lite mer utrymme för själva finishen.

Igår när jag och dottern var ute på en mor och dotter shoppingrunda inkl. lunch på Herr Obers restaurang på Backaplan, där vi mycket riktigt åt Schnitzel med Kartoffel för att bunkra upp inför shoppingrundan, ställdes jag åter inför dessa religiösa klädkoder och det faktum att vi själva var på jakt inför en tillställning med just klädkod.

Men nog verkar det rent av livsfarligt, när dessa muslimska kvinnor går omkring i sina religiösa kläder som släpar i marken. Blotta tanken på att dessa heltäckande klädesplagg släpar runt i allsköns dynga får mig att rysa vid blotta tanken på hur ohygieniskt det måste vara, med tanke på uttrampade hundskitar, intorkade spyor och annan goja som ligger på marken och som de sveper runt med sina långa kläden i. Detsamma gäller ju byxor som släpar ner i marken. Det där med att fålla upp byxor till klacklängd det verkar inte existera längre. För att inte tala om amerikanarna som går omkring i byxlängd som ser ut som om de väntar på det annalkande tidvattnet. De behöver i vart fall inte riskera att få byxorna släpandes i något ohygiensikt.


När dottern stod och bökade inne i provrummet på Gina Tricot och jag själv satte mig ner på en pall utanför skynket, fick jag en insyn i det icke religiösa modet och även en kombination av det. Ett mode som får mig att enbart skaka på huvudet: hur i hela helsefyr kan man gå och köpa jeans, som har massor av hål både på knän och i övrigt?

Hemma hos oss hamnar dylika byxor i en speciell hög för att bli lagade med hjälp av symaskin. Då räknas de som sekunda kläder och återvinningsstationen ligger nära till hands om fördärvet gått för långt.Än mer obegripligt blir det, när någon med huvudduk ikläder sig kläder, som inte lämnar något övrigt att fundera över vad som döljer sig inunder kläderna.

Ibland känns det faktiskt skönt att tänka att alla föds vi nakna. Det är bara därefter som det krånglar till sig rejält.
Min dotter på väg till dagis-maskerad i Malmberget. Inte ens dagisfröknarna kunde gissa sig till vem det var...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar