fredag 30 oktober 2015

Alkoholiserade apan Nicolas drogfri efter rehab, läser jag i nyheterna från (TT-AFP). Människans dårskap slutar aldrig att förvåna mig.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/alkoholiserade-apan-nicolas-drogfri-efter-rehab

Nicolas tidigare ägare tyckte att det var roligt att se hans reaktion när han drack. Han blev mer aggressiv och fick dem att skratta. Den stackars rökande och alkoholiserade apan användes som lockreklam helt enkelt.

Den som har kommit i kontakt med en alkoholist eller drogare vet att det sannerligen inte är något att skratta åt. Man kan verkligen hålla sig för skratt.

Något mer nedbrytande för omgivningen får man verkligen leta efter. Det är inte bara de själva som bryts ned, utan den närmaste omgivningen mals ner till något som inte ens påminner om ett normalt liv tillslut. Det blir till ett permanenttillstånd av att aldrig säkert kunna veta, som att gå med en bomb i fickan som briserar när man minst anar det. 


Glädjen fastnar i halsen och blir sittande där som en stor klump som bara växer och fyller hela kroppen och sinnet till slut, var det någon som beskrev det för mig för flera decennier sedan. Bra beskrivning kan jag tycka.

Själva går de omkring och tror att deras beteende är fullt normalt och att det är den protesterande omgivningen som är problemet. De blir fullblodsegoister på ett fruktansvärt dysfunktionellt sätt. Narcissistiska helt enkelt.

Det är ju tur att det finns ett center i Chile, som tar hand om alla dessa stackars djur som blivit drogade, misshandlade och utsatta för diverse vanskötsel bara för det egna höga nöjets skull.

Men jag undrar var lämpar man av människor för rehabilitering, som blivit pest och pina för den närmaste omgivningen?  
 
Skylten finns i Smålandskrokarna. Om den ens varnar för drinkare vet jag inte, den är lite svårtydd vad det egentligen handlar om. Men jag gissar att skulle man sätta upp den på alla ställen som den behövs p.g.a. drogande i alla dess former, skulle det bli en snårskog av dylika skyltar överallt! Jag har aldrig hört talas om någon alkoholist eller drogare som själva har varit medveten om vad de har för menlig inverkan på sina nära och kära, inte enbart på sig själva. Själva tror de ju att de är så charmerande så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar