tisdag 25 augusti 2015

Ortsnamn och gatunamn i Sverige är inte att leka med - med tanke på hur ord har fått en helt annan betydelse.

Ofta säger Herr H:
- Det låter spännande värre med adressen "Slaktarns backe", men ännu har vi inte haft modet att köra bilen uppför den branta backen och se vad som möter längs Slaktarns backe.

Stora Menlösa är ju allt annat än vad man för tankarna till idag, men ordet menlös. Antagligen var det därför som Menlösa barns dag fick nytt namn och där man ändrade dagen till Värnlösa barns dag.

Jag minns faktiskt att jag satt på bussen mellan Malmberget och Gällivare i min ungdom och hörde hur någon undrade vad Menlösa var för något, därför att det var den dagen, Menlösa barns dag.  Jag blev rätt förvånad därför att jag själv kände till varför dagen hette så, jag vet att jag alltid kände ett stort obehag av dagen, eftersom det var till minne av alla nyfödda gossebarn som Herodes lät döda i jakten på den nyfödde judakonungen, Jesus.

Men hur det  hänger ihop med den svenska orten Stora Menlösa, kan man verkligen fundera en stund över.

Det finns onekligen gatuadresser och ställen man passerar på resa genom Sverige, som inte känns speciellt attraktivt. Fastän det inte är så man borde tänka, utan istället passa på att bli lite allmänbildad på kuppen.

Ta t.ex. Snorrslida, som är en gård som ligger cirka 5 kilometer norr om Knäred i Laholm kommun i Hallands län, som verkar vara svårsålt. Men om det är namnet, det vinterbonade fritidshuset, eller priset som är problemet, det lär vi inte få veta.

http://www.gp.se/bostad/1.2775178-huset-i-snorrslida-ar-fortfarande-till-salu

Nu vet jag i ärlighetens namn om jag skulle vilja ha adress Snorrslida, Sexdrega, Kåtebol, Årsballe, Kuballe, Ballevåla, Porrajärvi, Homojokka, Mensträsk, Gubbhelvetet, Hycklinge, Älta, Kräkångersnoret, Gravmark, Kassa, Purkijaur, Noppikoski,  Pilkalampinoppi, Stora Bugärde,  Rävige, Slöinge, Tavla, Fyllinge, Fylleskog, Vintrosa, Ärtled, Tjuvhult, Fåsås eller Rensvik. Det låter helt enkelt inte speciellt lockande och då låter helt plötsligt Fotskäl, så där lite lagom ljummet och blir bara fortsättningen till Knäred.

Ofta passerar vi en vägskylt där det står Köttkulla, så snart vi lämnat stadsgränsen. Varje gång reagerar jag likadant på ortsnamnet, det låter helt enkelt eländigt. Köttkulla kanske är en alldeles förtjusande plats att bo på men ordet Köttkulla - NEJ TACK! Hur i hela helsefyr kom man på alla dessa mysko namn, som mer eller mindre verkar nedstrålade från någon annan planet.

Mordviken vid Säffle får onekligen min thrillerådra att gå igång. Naturobjektet Huldas Buske på Ekerö får tankarna onekligen att gå runt: vilken buske då? Namnet Pungpinan (Skrapnäck) kommer från krogen Pungpinan, från 1600-talet, som väl antagligen var en pina när man skulle betala för spriten ur den magra penningpungen, som man vanligtvis hade då. Däremot kan man undra varför man slänger ut pengar på sprit om det nu var ont om den varan.

Gatunamn kan man undra om de hade supit till, eller bara var så urless efter långmangling så de klämde till med något: Ryckepungsvägen, Kom Snart Igen, Skitabacken, Knivskärargränd, Kattpiskargränden, Käppslängarliden (som vi bodde granne mer under många år), Kung Märtas Gata, Pökängsvägen, Pillesnoppvägen i Ballefjongberga får den mest svårartade surmulen att dra på smilbanden.

Det är egentligen bara lokalhistorien, som brukar få 25-öringen att trilla ner.

AHA, är det därför det heter så....

Kuk betyder faktiskt spets, så att Snålkuk i Lappland är ett berg är kanske inte så konstigt. Man får spåna sig fram vad ordet betydde ursprungligen. Fitta eller Fitt betydde ursprungligen en våtmark eller sank ängsmark. Luder betyder ursprungligen en sorts bete, lockande mat som används för exempelvis fiske, då blir fäboden i Orsa kommun som går under namnet Luderbygget, helt plötsligt lite annat.

Mansnamnet Runke är en kortform av det fornnordiska Runkil, det betyder att Runkarp betyder alltså ungefär Runkes torp. Det är tur att en del namn fallit bort. Men det skaver lite ändå, i alla fall i min mun. Det känns inte helt ok faktiskt, eftersom språket har utvecklats eller kanske rent av avvecklats.

Ja, och nu känns det som om det är det läge att gå och skura munnen med såpa och rotborste....
Kanske inte undra på att man har en förvånade engelsk gäst i bilen, när man säger att man måste sakta ner, eftersom man nu kommer fram till ett FARThinder.
Jag lovar att jag skall ta itu med det... snart (tror jag i alla fall).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar