lördag 23 maj 2015

Lektion i civilkurage.

Jag läste en tänkvärd insändare i Norrländska Socialdemokraten (NSD), min gamla blogghemvist, (inte för att jag någonsin röstat på Socialdemokraterna, dock extraknäckat åt NSD under min tingsrättstid. Dvs. före min bloggtid, som var betydligt senare och bestod av gratisjobb från min sida.)


http://www.nsd.se/insandare/lektion-i-civilkurage-9290745.aspx

Intressantast var dock inläggen och en fäste min uppmärksamhet speciellt. 

Signaturen Commerce, tyckte, citat:
Det var ju otroligt väluppfostrade personer som var så lyhörda och receptiva gentemot en vithårig äldre man.

Väluppfostrade?

Det var den vithårige mannens pondus, som fick dem att inse, att de inte hade något annat val än att försvinna ur bubbelpoolen, när den vithårige mannen fått nog av vad han sett hur de tre unga männen antastade en ensam ung kvinna i bubbelpoolen. För mig är det totalt obegripligt hur man ens kunde tolka dem som väluppfostrade. Hade de varit väluppfostrade hade de överhuvudtaget inte utsatt kvinnan för något, som hon helt uppenbart inte ville veta av.

Men resten av insändarna talar också för hur vårt samhälle har ändrats radikalt, man väljer att titta bort vad än det gäller.

När jag växte upp så var det vuxna, som ingrep när något gick över styr och då spelade det ingen som helst roll om det gällde grannens barn, eller bara i största allmänhet.




Badhus eller flashiga anläggningar skall vi inte ens tala om. Det vänder sig i magen när jag inser att det överhuvudtaget inte finns något som heter hygieniska tankar och det inbegriper även vuxna. Ibland kan jag få en känsla av att vi inte ens kommer från samma planet.

Jag tycker det känns som om hela förståndet mer eller mindre finns någon annanstans än där det borde befinna sig. Det gör också att jag i många stycken känner en enorm eufori, när jag råkar träffa på människor, som jag känner samhörighet till/med. Där jag känner att det finns en omtanke om andra människor, inte bara det egna navelluddet och där vettet alltjämt finns på insidan av huvudet.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar