onsdag 27 maj 2015

Annorlunda nyhetsrapportering av TT korrespondent: Wiktor Nummelin - "EU i centrum i drottningens tal", löd rubriken.

Så där lagom upphetsande rubrik och ämne, för att jag skulle sitta tämligen utfluten på köksstolen vid frukostbordet och lojt sippa på min balja kaffe med en skvätt mjölk i.

Handen på hjärtat var det väl kanske inte med ett så våldsamt intresse som jag började läsa reportaget. Men sedan tog det sig rejält och jag fick igen det skrivet på näsan: tro inte något i förväg - man kan aldrig veta vad som kommer att hända. Ändå kunde jag inte låta bli att undra över var den gossen hade fått sin info om hur det går till hos Drottning Elisabeth II.

Personligen har jag ett stalltips: att han sett på för mycket på Helan- och Halvanfilmer.

Tydligen tror han, den gode Wiktor Nummelin, att det existerar citat: rejäla igendrämmande av dörrar i Buckingham Palace. Ungefär som om Drottning Elisabeth II skulle springa omkring och slita upp och slänga igen dörrar, när hon befinner sig i sådana officiella sammanhang. Nästan så jag har svårt att tro att hon ens skulle ha gjort det privat någonsin. Åtminstone är det inte min sinnebild av denna behärskade kvinna i sina officiella tant kreationer, med tanthandväskan i stadigt grepp. Denna kvinna med stor air av värdighet och integritet omkring sin person, som inte bara är duktigt påläst, hennes intelligens går nog inte av för hackor i första taget.

Hela beskrivningen i reportaget kom att bli så urspårad, att jag blev tvungen att läsa högt för Herr H, som naturligtvis vid det här laget var på väg ut genom ytterdörren för att klappa om sina älskade små golfbollar även idag. (Han har ett hårt liv den gode golfande pensionären, upp före tuppen och raskt iväg till golfbanan, där ett herrans tjatter tycks råda. Sådana diskussioner som ett fruntimmer endast kan skaka på huvudet åt, när det återberättas.)


- Han kanske är släkt med den där skojfriska finnen som sjunger om "Gummibollen", försökte Herr H.

- Äsch, sa jag, du är ju helt akterseglad, han heter M A Numminen. Det är viss skillnad på Nummelin och Numminen.

- Men det låter rätt lika, försökte Herr H.


- Försökt inte, svarade jag, Nummelin låter som glassen Piggelin, det är nog det närmaste humorförsök man kan komma.

Det var beskrivningen, citat: bl.a. tvingas en parlamentsledamot sitta som gisslan på Buckingham Palace talet, som fick mina glädjehormoner att rulla runt. Beskrivningen gjorde att jag nu råkade spilla kaffe på mig, eftersom mitt flinande resulterade i "hål i hakan".
 
Heliga morötter, var har den killen tagit sin journalistutbildning.
Det verkar vara fullt ös hos Drottning Elisabeh II av nyhetsrapporteringen att döma.


Faktarutan om Drottningens tal, gick ju inte heller av för hackor. Nästan så jag funderade om herr Nummelin hade journalistyrket på sidan av buskisförfattarskapet, eller svept några rediga glas, innan han skrev artikeln om "EU i centrum i drottningens tal":

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2726487-eu-i-centrum-i-drottningens-tal

Jag kan tänka mig att även en korrespondent vid TT också kan känna, att nyhetsflödet börjat bli rätt tröttsamt att hantera med allt detta ständigt närvarande elände. Då kanske det också är förklarligt att man tar till lite glädjeskutt i det snustorra som skall rapporteras.

Mera artiklar/reportage av TT korrespondenten Wiktor Nummelin, då kanske man kan ta sig genom morgontidningen, utan att riskera att önska sig bort till någon trevlig obebodd bananö med alldeles lagom klimat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar