tisdag 31 mars 2015

Skatteverket och Försäkringskassan de är fullständiga katastrofer!

I år igen har jag fått restskatt (inkomståret 2014), trots att jag inte har jämkning och dessutom har skattereduktion p.g.a.. huslån/bil etc.
 
Jag har nyss talat med Försäkringskassan, som säger att de hämtar automatiskt upp ur samsystemet vad som skall dras i skatt.
I vart fall kan jag på den förtryckta blanketten ang. preliminär skatteuträkningen för inkomstdeklaration för inkomstår 2014 läsa i rutan kommunalskatt 32,25 %, medan killen på Försäkringskassan räknade ut att de hade dragit 26,99%!

Men HUR inkompetenta system får man egentligen prestera i den här bananrepubliken Sverige egentligen. Hade det varit fråga om en vanlig arbetsgivare hade det företaget suttit i utvisningsbåset för länge sedan.
 

Dessutom beläggs man med högre skatt trots att detta är fråga om en godkänd arbetsskada. Jag förmodas väl tacka och ta emot för att jag jobbat under rätt vidriga arbetsförhållanden på tingsrätten, där inte ens min säkerhet har kunnat tryggas och sålunda med nöd och näppe klarat livhanken. Tacken för den långvariga arbetsinsatsen är i vart fall, att det fortsätts att sparkas på mig i all oändlighet och att jag idag lever med en handikappad kropp, det är tydligen helt ok.

Det här är precis som när Skatteverket själva och Försäkringskassan, inte vet att vid retroaktiva utbetalningar från försäkringskassan, då har man rätt till en särskild deklaration där man kan begära beräkning av skatt för ackumulerad inkomst. Istället så skickar man folk ner i skiten utan att blinka, eller inse vart felet ligger någonstans! 

Är det fråga om så stora summor som det varit för dessa drabbade är det säkert fråga om utbetalningar som gällt under flera år och då har man rätt till en annan uträkning av skatt.
Sedan är det bara kvalificerat skitsnack, att det skulle vara "få" som drabbats av Försäkringskassans och Skattemyndighetens fullständiga rättshaveri. Jag skulle tro att vi är rätt många som drabbats av myndighetsutövningen i Sverige, som är så makaber över lag, att man inte kan bli annat än mörkrädd.

Skatteverket tillsammans med Försäkringskassan har till dags dato kostat mig mer eller mindre en hel normal årslön p.g.a. deras fullständiga inkompetens.

Inte nog med att man får vänta i väldigt många år innan man får ut sina berättigade ersättningar, man skall dessutom sponsra staten med en massa pengar. Då har jag inte ens räknat vad Försäkringskassan kostat mig genom att fastställa felaktig livränta! Då snackar vi flera årslöner så här långt. Inkompetensen inom förvaltningsdomstolen skall vi inte ens tänka på, för trots massvis med intyg från mitt fackförbund, så sitter de där och kliar sig i huvudet och fattar beslut så man funderar om de fått ett större hjärnsläpp, när man läser deras motiveringar i beslutet.

Det här samhällssystemet är så ruttet att jag helt saknar ord.
 
Men i år har jag bara fått nog av dårskapen, när det gäller den följetongen restskatt. Jag tänker inte bara acceptera att jag än en gång beläggs med restskatt. Nu får de sluta upp med att ha huvudet under armen. Här kan man verkligen med all rätt snacka om amatörernas afton.
Jag skickade i anledning av den nya pålagan med restskatt ett mail till dem (Skatteverket) med en undran hur de har tänkt lösa det här, som de trots så många år ännu inte fått någon ordning på. 
Jag fick en bekräftelse i min mailbox på mitt insända mail till Skatteverket:



Långa svarstider på mejl

Just nu har vi längre svarstider än normalt. Tack för ditt tålamod!

Han visste nog vad han gjorde, Eddie Meduza, när han skrev: "Hoppla lilla åsna". Vi är många åsnor i det här landet och resten är lika dum som åsnan.


2 kommentarer:

  1. Detsamma har drabbat mig också Gun. Efter att jag har min inkomst genom försäkringskassans försorg har jag varje år drabbats av restskatt. Jag håller på att bli tokig på grund av detta. Orkar inte heller engagera mig i ämnet. Men nog fan är det underligt att de inte kan samsas om hur mycket skatt som ska dras av den allt sinande pensionen. Ha trots allt en bra dag.

    Mad Max

    SvaraRadera
  2. haha... de är sköna de där "genierna", de påstår dessutom är det är FÅ som är drabbade av deras undermåliga hantering.

    JO, kyss mig långsamt!

    Skall rapportera här i min blogg vad det blir för utfall av mitt mail till Skatteverket, eftersom jag nu förstått att det är samsystemet mellan Försäkringskassan och Skatteverket som är felladdat!

    Jodå, vi skall ha bra dagar Mad Max, FK och Skatteverket skall vi nog få ordning på skall du se. - Jag tror att det kan bli så eftersom jag lessnat och när jag brukar lessna på rena dumheter, så brukar det också mynna ut i förändringar, även om många av dem har tagit lång tid att få igenom. Det gäller väl att vara tjurig som en åsna. Själv har jag inte haft så mycket glädja över det jag slagits för. Jag har fått trösta mig med att det kommer några efter mig som åtminstone inte har pissregnet över sig hela tiden.

    Men nu tycker jag nog det kan vara dags, att även jag kan få lite av samhällets solstrålar på mig, jag börjar bli trött och less av att alltid behöva slåss mot väderkvarnar och vindföljen. ;)

    SvaraRadera