torsdag 26 mars 2015

33 procent av Sveriges yta blir lekplats för militärjätten NATO:s övningar i maj och det fastän Sverige inte är medlem i NATO.

Nu börjar det bli snårigt värre att hänga med i svängarna om VAD man egentligen menar och framförallt på vilken fot den svenska regeringen skall fortsätta att hoppa på.

Det hela påminner mig om kryss och blindskär vid runda bordet här hemma, när vi egentligen inte kan bestämma oss för vilket ord i korsordet som egentligen passar in. Skiter det sig rejält så kan dottern hitta på ett ord, som hon tycker låter konstruktivt och bra. Hon borde nog vid närmare eftertanke vara ämnad för en befattning i översta toppskiktet.


Jag har skrivit om "Stjärnornas krig i Robotbyn Vidsel" i min blogg redan 1 mars 2012. Då låg bloggen i NSD (Norrländska Socialdemokraten) http://gun-m-ek.blogspot.se/2012/03/stjarnornas-krig-i-robotbyn-vidsel.html
 
Nu är hela min blogg från NSD överflyttat till mitt eget "inpinkade bloggrevir", som USA förvaltar åt mig. De är i alla fall flitiga läsare av min blogg i Silicon Valley.

För ett tag sedan anklagade utrikesministern, Margot Wallström, Ryssland för regelbrott när deras militärflyg flyger utan transpondrar. Det märkliga var att jag själv befann mig på Gotland, när USA sket högaktningsfullt i vad Sverige tyckte och flög över Gotland, vilket förblev en illa dold "militär hemlighet". Läckaget var väl lika stort som hos polisen i Gällivare, även kallat "sållet" inom initierade kretsar.


Tänk sedan vad märkligt, att som ett litet trollslag så kan man i dagens blaska läsa, att Svenska regeringen nyligen beställde två ubåtar av typen A26 av Saab Kockums. Men de är billiga! Kostar "bara" 8,2 miljarder kronor, de skall väl ha dem i plaskdammen Östersjön och jaga ryssar, något annat hot mot världsfreden finns det ju inte, eller...


Sandlådan och plaskdammen är stor. Jag har en kompis som i sin tur har en kompis, som har ett hemman i Vidsel, han tycker inte det är kul att alla leker på hans tomt.


Problemet är bara att vi närmar oss ett världskrig med stormsteg. Upprustning istället för att besinna sig.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article20511014.ab

Säljer vapen det gör Sverige allt vad tyget håller och problemet är väl bara, att ena dagen står Sveriges utrikesminister, Margot Wallström och kritiserar Saudiarabien för att vara en diktatur och leva kvar på medeltiden, vilket hon har alldeles rätt i sak, eftersom de nu bara har hunnit fram till 1394, enligt deras tideräkning. Dagen efter att hon sprungit på pumpen, drar man in vapenavtalet med Saudierna, fastän de torde vara de enda som har något att sätta emot IS:s framfart och fastän det är så mycket annat av vapenslag, som man ändå skall fortsätta att sälja till Saudierna.

Är det något som Sverige gjort sig känt för så är det just dunkla vapenaffärer.

Konklusion: logik saknas!

Så här inför den stundande Kinaresan, som statsministern, Stefan Löfvén skall göra, kommer ett nytt blindskär i den svenska logiken/politiken, då journalisterna undrar om inte Kina är en diktatur.

Statsministern, Stefan Löfvén svarar kortfattat:
- Det är en enpartistat som inte har allmänna val.


Utrikesministern, Margot Wallström, som plötsligt dykt upp från sitt gömställe där hon legat och tryckt sedan Saudiarabien kallade hem sin ambassadör och inte längre beviljade nya arbetsvisum för svenska affärsmän, svarar lika undvikande på samma fråga:  
- Jag förstår att det är frestande att komma med sådana frågor om lista alla olika länder. Jag tycker inte att vi ska göra det.

Nähä... det var väl kanske inte det som sades av samma dam från talarstolen i Sveriges Riksdag.

Amnesty har en förhoppning om att statsministern, Stefan Löfvén, skall lyfta frågan om dödsstraff, yttrandefrihet samt tre särskilt ömmande fall av politiska fångar.

Listan är tankeväckande: http://www.barnsrattigheter.com/manskliga-rattigheter-i-kina/


Oavsett vad man tycker så tror jag att det är rätt skarpsinnigt, att hålla sig till EN(1) uppfattning, som skall gälla fullt ut.
Feministiskt Initiativ stöttade hijabaktionen och tog på sig hijab för en dag (Foto: F!)
Personligen skulle jag varken välja att leva i Saudiarabien eller Kina och det har sin förklaring i att det skulle passa mig personligen väldigt illa. Besök är något helt annat, eftersom jag är van att ta seden dit jag kommer. Mötet med andra människor, kulturer och religioner har mycket att tillföra mig på ett personligt plan.

Allt här i världen går inte att göras till antingen svart eller vitt. Därför att t.o.m. den Saudiska rättvisan tycker jag har sina poänger, som inte går att diskutera bort som en stor fördel, oavsett vad man tycker om mycket annat. Därför att i Saudiarabien där är det familjen, som väljer vad straffet skall bli, om någon ur familjen blivit dödad. Exempelvis trafikolyckor där sitter alla kvar på polisstationen tills det hela är utrett.

- I Sverige där får man mellan några års fängelse för mord och straffrabatt, även om offret har styckats! Maximistraffet är livstidsfängelse, men t.o.m. det är förhandlingsbart. - Trafikolyckor utreds numera av försäkringsbolagen. Det har inte polisen tid med längre, eller några andra brott riktat mot allmänheten, trots att poliserna utåt sett gått "Polishögskolan.


Men det där med Högskola, det är bara ljug. Polisyrket är ingen högskoleutbildning. Men det är mycket annat som inte är som det skall vara inom den svenska rättsvärlden, så varför ens lyfta på ögonbrynet. Enligt en kammarrättsåklagare vid Utvecklingscentrum i Stockholm får man ljuga t.o.m. skriftligen och den uppgiften har jag till min stora häpnad fått vetskap om att den faktiskt gäller. Det var ingen liten domarklan vid Malmö tingsrätts utvecklingscentrum, som nyss fastslog det. - Dvs. den grupp inom domstolsväsendet som skall granska åklagarnas beslut finner inte att det är skäl för åtal, eller ens en ordentlig brottsutredning.

Inom svenska domstolar är det nu allmän vedertaget, att man får ljuga t.o.m. skriftligen trots att det i lagboken enligt Brottsbalken 17:15 är klassat som ett solklart lagbrott =
Giver sig någon obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för "föregivande av allmän ställning".

Det känns därför liiiite frestande att skriva dit, Riksåklagare, som min titel under min namnunderskrift! Från en riksåklagare till en annan riksåklagare...

Men kom nu inte och fråga mig hur jag egentligen menade, för det vet jag verkligen inte. Jag är bara medborgare i Sverige.


NU går jag och drar täcket över huvudet, eller så kanske jag rent av går och kokar mig två ägg till min avokado, som jag tänkte inta som sen frukost. Sedan får jag bestämma mig för vilket titel jag skall inneha idag. Man kan aldrig så noga veta i dessa tider, då allt är föränderligt. Jag kanske rent av kan bli hjärnkirurg, de verkar numera ägna sig åt patienternas katetrar enligt eget intyg i en rättsprövning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar