lördag 21 februari 2015

Lade man ner geografiundervisningen i Sverige vid en viss ålderskategori?

Ja, frågan har liksom blivit högaktuell den sista veckan.

Först har vi glädjekvittrandet, till SVT Gävledala, när en viss fjollträsk-smartis besökte skid-VM i Falun, ca 20 mil från Sälenfjällen, som är sista utposten för "svenska fjällvärlden" på kartan. Men som verkligen bevisar, att stockholmare är smartare än lantisar, citat: "Det sätter svenska fjällen på kartan," (åsyftande skid-VM i Falun).

Skall man bli förvånad, eller skall man bli förvånad?

Herr H besökte Tappen (vilket i norr betyder bensinstationen), som är den nya svenska Posten på vår sida om verkligheten. Han skulle skicka tillbaka ett par termometrar till Tyskland, som visat sig vara helt obrukbara för det ändamålet han hade tänkt sig. 

NEJ, fråga mig inte varför han beställt några termometrar från Tyskland, när det finns Gubbdagis (=Clas Ohlson) m.fl. bara runt knuten. Jag har bara en kvinnlig hjärna så dylika saker kan jag inte förstå mig på.

Herr H berättade att han fick frågan av "postkassörskan" om Tyskland låg i Europa, så att hon skulle kunna frankera paketet korrekt.


Herr H blev helt ställd och undrade om det var dolda kameran, som var under inspelning.

Efter ett visst dividerande fram och tillbaka så framkom att "postkassörskan" faktiskt hade varit i Tyskland, dock var det inte känt för henne, att Tyskland låg i Europa.

Skall man bli förvånad, eller skall man bli förvånad?

Nu vill jag inte vara så ofin så jag relaterar till någon fler person. Men jag betvivlar den svenska skolans undervisningskvalité, eftersom en viss ung dam för något år sedan i ett prov hade svarat, att en svensk ö, eller om det möjligtvis var en sjö låg i Norge - jag har av förklarliga skäl lyckats förtränga det hela, även om det var svårsmält. -

Själv tillhör jag den kategori skolelever, som fick nogsamt memorera alla små vattendrag i Södra Sverige, vattendrag som på vissa sträckor är mindre än slaskbäcken i Malmberget, eller små kullar i södra Sverige. T.ex. Billingen (höjd 299), som är av samma kaliber, som de små omgivande kullarna som böljar fram runtomkring Malmbergets närmiljö. Enbart Partanen är betydligt högre än Billingen, för att inte nämna Välkomman och Patjanen, som är dubbelt så höga som Billingen. http://kso2.lantmateriet.se/

En gång i tiden var jag en riktig klippare på världsgeografi, men jag är betydligt mer nedtaggad nu för tiden. Det hela tog egentligen sin början, när flera afrikanska länder började byta namn och på den vägen är det. Därför att det är mycket lite som är det, som det en gång var.

Idag är jag glad över om jag hittar de nya snitslade vägbanorna genom Göteborg, med bil. På morgonen kan man köra en väg, men man skall inte vara helt tvärsäker på att det är samma vägsträckning på eftermiddagen. Då kan det lika gärna vara avstängt eller enkelriktat och vägsträckan blir betydligt längre än den var bara någon timma innan.

Jag har äntligen lärt mig att förstå, att gamla lärdomar bara är just gamla lärdomar och det nya står för något helt annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar