lördag 31 januari 2015

Herr H hade högläsning ur Göteborgs-Posten igår, medan jag körde in till Mölndal i den saktfärdiga morgontrafiken (Det hade ju kommit några korslagda snöflingor under natten.)

Det var en insändare under tidningssidan "Fria ord". Eftersom jag var frågande till om jag gjorde skyldig till några flagranta övertramp om jag publicerade hela inlägget i min blogg, ringde jag upp redaktionen på Göteborgs-Posten och hörde mig för vad det var som gällde. Så här skall det vara helt "politiskt korrekt" att göra.

Inlägget löd enligt följande:

Duktig dataskärm!

Jag behövde en ny skärm till min gamla dator och fastnade omedelbart för en skärm som Media Markt annonserade med följande fenomenala funktioner:

"G-SYNCTM synkroniserar uppdateringsfrekvensen hos ROG SWIFT med GeForce GTX-grafikkortet i din dator. Det eliminerar screen tearing, minimerar stuttering och input lag".


När den dessutom hade "1 ms responstid, WQHD-upplösning (2560X1440 pixlar och 144 Hz" så faller man pladask!

Martin 
pensionär

Jag och Herr H utbytte vissa glada skratt i bilen, eftersom inte vi heller hade en enda susning om vad saken gällde, mer än att det var en dataskärm med beskrivning för datanördar. Rena grekiskan mao.

Ibland känns det rent av befriande att åldras, man blir vansinnigt avslappnad i förhållande till alla kryptiska nymodigheter och tekniska uppdateringar. Det räcker faktiskt med en form av baskunskaper för att klara sig någorlunda hyfsat i nutidens rasande tekniktempo.






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar