lördag 20 december 2014

Ulf Lundell skall dra in sin låt "Jag trivs bäst i öppna landskap" om SD får 20 %, stod det på Expressens löpsedel igår.

Normalt skyndar jag bara förbi löpsedlar, men den här gången backade jag och blev stående framför den. Därför att det var något som omedelbart rörde sig i mitt minne, när det gäller just den låten.

Det dröjde en liten stund innan det blev min tur att köpa på mig mer frimärken och jag hann därför fundera lite mer över rubriken. Mer behövdes inte förrän jag visste vad som hade gjort mig påmint i mitt minne, i samma ögonblick som jag fått syn på rubriken på löpsedeln.

Nu har pensionären Ulf Lundell helt uppenbart tagit steget fullt ut i gubbvärlden, eftersom hans minne tycks svikta.

"Jag trivs bäst i öppna landskap" var kontroversiell redan när den kom ut, även om Ulf Lundell struttade runt, stolt som en tupp och putsade sina fjädrar, när man ett tag föreslog, att den skulle bli ny nationalsång. Men de diskussionerna var tämligen snart över och i ärlighetens namn vet jag inte om jag själv skulle ha tyckt, att de hade varit så lyckat, eftersom det har diskuterats friskt om Lundells "Jag trivs bäst i öppna landskap" skulle kallas citat eller plagiat.

Otvivelaktigt är det så att melodin "Hör hur västanvinden susar" skriven av Lars August Lundh (1838-1916) har inspirerat Lundell och inledningsvis helt följer den vårvisans tonsättning. En visa som t.o.m. jag växt upp med fastän jag ännu inte hunnit in i pensionsåldern.

Sedan blir det nästan på gränsen till galghumor, när man betänker Expressens löpsedel, därför att låten "Jag trivs bäst i öppna landskap" har Ultima Thule använt sig av och gjort en variant som blev en riktig hit för bra många år sedan. En del påstår att den t.o.m. var betydligt bättre än Ulf Lundells variant.

Vad jag tycker, ja, jag röstar med fötterna, eftersom mitt förhållande till Ultima Thule överhuvudtaget icke är...




Ultima Thule behöver väl knappast någon presentation om man är något så när torr bakom öronen. Deras texter hade ofta, väldigt ofta, ett nationalistiskt tema och har alltid klassats som högerextremt. Vissa händelser med en del udda kontakter i Tyskland, fick i vart fall Bert Karlssons skivbolag Mariann Grammofon, att säga upp kontraktet p.g.a. synpunkterna kring gruppens framtoning.

Själva påstod Ultima Thule, att de tog avstånd ifrån nazism och rasism och menade att de endast var svenska patrioter, som sjöng om sin historia och sin kärlek till fosterlandet. Det är inget fel med det, att älska sitt fosterland, det gör jag också. Men nog skorrar det rätt falskt, att det skulle räcka med det, eftersom gruppen tog emot ett ekonomiskt bidrag av den rasistiska organisationen "Bevara Sverige Svenskt" för att producera sin första skiva.

Ultima Thules bandmedlemmar öppnade också en skivbutik i Nyköping på 90-talet, där vet jag att riktigt lurviga figurer köpte musik av grupper som Svastika, Vit Aggression och Heros in the Snow. Inte blev det väl precis mindre märkligt, att Ultima Thule Record distribuerade sina produkter med nynazistiska Ragnarrock.

Så inte vet jag, men nog känns det som om den käre Ulf Lundell befinner sig obegripligt långt in i märkliga sammanhang, sedan väldigt lång tid tillbaka.

Men det är klart det kanske rent av är lite chickt att haka på hata hata hata SD, som är så himla modernt nu för tiden. För att inte bry sig eller inte vilja tilltala SD, eller ignorera SD tycker jag det sägs och tycks väldigt mycket. Men de här musslorna kanske håller på att träna på vad demokrati och fria val är... det lär ju behövas om de inte snart vill befinna sig i ett land där friheten är ett minne blott.

När jag var på väg till postterminalen funderade jag än en gång på rubriken, eftersom jag var rätt övertygad om att Ulf Lundell hade dragit in den låten för länge sedan. Jag har i vart fall inte hört den de sista 25 åren och för mig försvann den definitivt helt ur min värld, när Ultima Thule gjorde succé med den. Men eftersom jag nu behövt vara uppdaterad p.g.a.. mina yrkesval har jag dock satt mig in i dylika gruppers texter. Kan väl bara säga att deras texter inte är något jag står och sjunger i duschen direkt, även om jag också gillar mitt land fastän kanske inte riktigt på samma exkluderande sätt.

Så nu funderar jag bara: skall Ulf Lundell emigrera från Sverige som han utlovat för flera år sedan vart han var på väg framgick dock inte, det är jag också rätt säker på, i annat fall hade jag inget skrivit. Anledningen till att jag minns det är att det inte brukar bli så lyckat resultat, att ge sig iväg i harm, eller ilska. Det är flera som testat den varianten med mindre bra utfall, eftersom de återvänt så småningom illa tilltuffsade.

Eller om han nu skall dra in sin låt "Öppna landskap". Vilket blir det nu? Det börjar bli lite väl många bud från den sångsluddrande Ulf Lundell. Låter mer som kompromisslösa småbarn, som inte riktigt kan hantera sina frustrationer, eftersom de inte blivit fulländade i konversationens möjligheter.

Jag kan inte låta bli att undra över vad det är han vill uppnå med detta populistiska engagemang, som ständigt skapar vådliga löpsedlar.

Trots allt kan jag inte förbise, att Ulf Lundell har ju varit involverad i åtskilliga bråk med diverse kvinnor ur pressen, som han anklagat för stalking och gud vet allt. Men vad vet jag om den saken. Det kan ju faktiskt förhålla sig så att han uppfattar det kvinnliga journalistkönet som stalkers, eftersom groupies varit hans vardagsmat. Naturligtvis är jag inte så naiv, att jag inte garderar med det motsatta alternativet, att det också kan vara en möjlighet. Men jag vet inte....

Ärligt och uppriktigt talat har jag överfört det här med persontjafset till obefintlighetsregistret, eftersom det är tämligen ointressant vad kändisars privatliv består av. Sålunda har jag inte en susning om problemet ligger hos Ulf Lundell, eller om det är kvinnorna som är problemet. Det enda jag vet är att: It takes two for a tango...

Hantera starka kvinnor, det har jag däremot förstått, att Ulf Lundell inte klarar av. Men det är han inte ensam om, dylika män finns det gott om. Så finns också den andra kategorin män, som inte skulle kunna tänka sig något annat än just en stark kvinna, med en egen integritet.

Något säger mig dock, att en uppfriskande promenad nu när stormarna drar förbi Stenshuvud och Österlen, kan vara mer livgivande än ännu en löpsedelssväng i pressen.

Närheten till äpplen från Kivik skall man inte underskatta att dra lärdom ur, eftersom det är lätt att missa förekomsten av ruttna äpplen i en välbekant korg.

Det där med äpplen har förändrat hela bilden förut:

T.o.m. Adam och Eva i Paradiset fick ju ny bostadsort p.g.a. ett fjuttigt litet äpple. Där kan man väl verkligen tala om att bita i det sura äpplet.
Medan Wilhelm Tell, den uppdiktade nationalhjälten med armborstet, vägrade böja nacke för den habsburgske fogdens hatt, som hade hängts upp på en påle. Varför man nu skulle buga för en hatt kan man ju fundera en stund över. Men maktmänniskor vill ju se total underkastelse, så det ligger väl bara i sakens natur. Det är väl därför det är sådant fasligt skramlande i de tomma tunnorna just nu.

Kanske borde Ulf Lundell överväga om han verkligen behöver några pilar alls i nuläget. 
Om man vill syna äpplets innehåll ur en annan synvinkel, delar man äpplet över "ekvatorn" istället och då framträder en helt annan bild, dock är det alltjämt fråga om samma äpple, dock bara med en liten annan fördelning.

2 kommentarer:

  1. Förstår att du inte läste tidningen som hänvisar till hans blogg där han skriver: "Jag läser i bladet att Jomshof SD anser att jag är en ”extremt dålig artist.” Alltså extremt. Hur dålig är man då? Märkligt då att SD stal Öppna landskap och använde den på sin hemsida för några år sen".

    Med andra ord är han bara ute för att bråka igen. Han är som ett litet barn, som aldrig blir större mentalt.

    SvaraRadera
  2. Jasså var det så det var. - Nej, jag kände inte till vad han hade skrivit i sin blogg, eller vad som stod i reportaget till löpsedeln. Jag läser inte hans blogg och tänker inte läsa den heller. Är bara så himla trött på denna pajkastning utan urskiljning! Lyssnade med ett halvt öra på nyheterna idag och jag ger fd. finansministern Anders Borg alldeles rätt. Stefan Löfven han tror att det här är någon form av fackföreningsförhandling.

    Jag kan käka upp min vårhatt på att läget kommer bara att vara ännu värre efter nyvalet!

    Jag undrade varför Ulf Lundell nu helt plötsligt var så upprörd. Hade det varit några ruter i honom hade han väl i så fall dragit in låten, när Ultima Thule använde sig av den, där kan det väl ändå inte råda några tvivelsmål om vad som är vad. Däremot kan jag inte tänka mig att alla de som röstat på SD är en samling rasister, fascister. Säkert finns det sådana också men det finns det lika gott om i de andra partierna också. Själv känner jag flera SD:are och de är också invandrare, så jag förstår inte det här tugget om rasister.

    Själv är jag räknekunnig och inser att vi har hamnat i ett läge där man har ställt olika grupper mot varandra och det är ju aldrig bra! Kan också tycka att det är rätt bedrövligt att man inte ens kan skilja på vad som handlar om invandring och vad som handlar om flyktingar. Det är ju långt ifrån samma saker. - Dessutom är det skamligt hur flyktingpolitiken blivit en handelsvara där skrupelfria gör sig stora pengar. På den punkten viker jag inte mig, eftersom jag har god insikt i hur det fungerar! Man kan ju bli vansinnig vid blotta tanken på hur det är.

    SvaraRadera