tisdag 23 december 2014

Rimverkstan ligger fn i ordkoma....

och jag blev t.o.m. tvungen att göra en liten avledande paus för att komma in i stämningen igen. Lite bloggskrivande och en liten lur i soffhörnan och sedan skall jag väl ha vässat geniknölarna igen.

Dottern påstår att hon hatar att skriva rim till julklapparna.

- Nej då, det gör du inte, svarar jag, du vet bara ännu inte om hur mycket du egentligen tycker om det. Den insikten kommer med åldern.

Imorse ringde jag ner till äldreboendet, som ligger ett lappkast härifrån och frågade hur åldringarnas jul skulle se ut. Det visade sig att de skulle ha uppesittarkväll med Bingo-Lotto och imorgon var det en del som skulle åka iväg redan på förmiddagen på lite utflykt till sina anhöriga, medan resten skulle äta julmiddag kl. 13.00.

Efter ett litet dividerande fram och tillbaka kom vi fram till att den 1,6 kg tunga chokladförpackningen, nog skulle passa bäst till pensionärernas uppesittarkväll. Den stora chokladförpackningen vanns på ICA i Gunnilse strax före jul och jag misstänker att det nog var min motivering, som gjorde att vinsten blev min.

När jag väl gjorde inbrott i den jättestora chokladförpackningen när jag kommit till pensionärshemmet, visade det sig att den var fullproppad med 100 grams chokladkakor. Då insåg jag vid blotta åsynen av mängden chokladkakor, att jag kunde ju inte vara så ogin mot min egen familj, att de skulle bli helt utan.
Delad glädje är väl förhoppningsvis dubbel glädje. 

Så jag plockade åt mig 6 chokladkakor till vårt eget julspel, som vi har på julaftonskvällen. Egentligen var julspelet tänkt för oss vuxna, eftersom barnen får julklappar. Men barnen gillar julspelet lika mycket, så de är också med och kastar tärning om paketen. Man kommer sannerligen till en punkt här i livet, när saker och ting kräver en förändring. Vi uppfann sålunda julspelet med julklappar som vi spelar tärning om på tid. Julklapparna skall vara användbara under resten av året.

MJAE...kanske inte alla. Jag skall INTE säga vad förra julens "Svarte Petter" var, men den ville ingen öppna julpappret kring. Jag minns inte vem "Svarte Petter" slutligen hamnade hos när tiden var ute, men det var i vart fall inte jag. DET hade jag nog kommit ihåg.


Herr H som varit ute med ovässade armbågar i julruschen idag hade fått i uppdrag att köpa på sig två stycken askar Alladin, som förstärkning till pensionärernas uppesittarkväll med Bingo-lotto. Det är inte gott att veta hur mycket 20 pensionärer vill ha till kaffeslurken vid uppesittarkvällen, men jag hoppas att det skall räcka.

Eftersom jultulpanerna till våra egna bordsdekorationerna inte kom med igår, när jag och Herr H var ut och shoppade till vårt julaftonjulklappsspel, stannade jag till vid Bergums Handelsträdgård och passade på att tigga med mig en vacker julbukett från Handelsträdgården till pensionärerna.

Det är väl härligt att kunna slå två flugor på smällen.

Nu skall jag dock gå ut i köket och ta med mig något drickbart och slänga mig på flygspaning en stund, innan julklappsrimmandet får starta upp igen i vår egen uppesittarkväll.

Låt julefriden finnas inombords, oavsett om du sitter ensam, eller har många runtomkring dig på julafton. Jag har själv varit ensam på julafton, den erfarenheten har jag även med mig i min biografi. Därför vet jag också att julefriden kan finnas hos varje människa, även om man bara delar den med sig själv i sin ensamhet. Den kan t.o.m. vara väldigt mycket mer fridfull. Det är sant att det är inte hur man har det, utan hur man tar det, som sanningen ligger i. Jag kan därför inte med bästa vilja i världen påstå, att jag sörjer på något sätt, att jag varit ensam. Jag hade det bra på alla tänkbara sätt och hade ordnat det fint för mig själv. Det var dessutom betydligt fridfullare än alternativet.


2 kommentarer:

  1. hur går julspelet till?

    SvaraRadera
  2. Vår variant på julklappsspel är följande:

    Man lägger ut alla de inslagna julklapparna i mitten av bordet. Man slår tärning om julklapparna. Får man en 2 eller 6:a (det kan man välja själv vilka siffror man vill ha) så får man ta ett paket från högen. Sedan är det nästas tur.

    När alla paketen är tagna, då öppnar var och en som fått julklappen.

    SEDAN börjar tjuv och rackarspelet. Beroende på hur många som är med på spelet och hur många saker det handlar om, så bestämmer man i förväg hur lång speltid man har på sig. Vi som har barn med brukar ställa en klocka att ringa om 15 minuter. Så det gäller att det går undan med att både slå tärningen och knycka en sak från någon av motspelarna.

    Dvs. får man en 2:a eller 6:a får man knycka valfri julklapp från vem som helst kring bordet. Det brukar vara en del julklappar, som är mer attraktiva än andra. Här gäller verkligen att man snor åt sig det man vill ha, ingen falsk blygsamhet här inte.

    Sedan brukar det väl lösa sig i slutet, när spelet är slut. Då brukar byteshandeln gå igång på allvar! Då kan det minst önskvärda hos oss kallad för "Svarte Petter" ingå i bytesaffären, då måste man ta den också om man skall få något annat. ;)

    SvaraRadera