lördag 22 november 2014

Borde inte en del vuxna förses med tvångströja?

Herr H är lite dålig på att läsa kultursidorna i Göteborgs-Posten, de sidorna/bilagan jag helst av allt läser. Förutom "Världens gång", som har ett innehåll med inslag av lokal kultur, historia och underfundigheter, som jag tycker känns positivt och underhållande, att börja dagen med.

Våldsamt elände finns det tillräckligt mycket av ändå. Kanske är det mitt yrkesliv, som förstärkt mitt medfödda behov av att kunna starta morgonen i harmoni. Barndomens mornar finns där alltjämt i stor saknad: frukostbricka på sängen... en alldeles underskattad mjukstart på dagen!

Så jag hade lite högläsning för Herr H, som omväxling. Dock inte vid frukosten utan till middagsbordet. Vid frukosten är jag fortfarande i ett zombietillstånd, sitter mestadels och stirrar ut i luften, eftersom jag är svårtstartad på morgonen och vill njuta av tystnad. Jag vill inte översvämmas av världen innan mitt inre jag har hunnit vakna. Förut avskydde jag att Herr H satt barrikaderad bakom dagstidningen, men nu inser jag att det har sina fördelar: hans och min morgonstart är i fullständigt olika steglängder.

Jag är den där typen som om mornarna skulle kunna uppskatta, att sitta och notera hur färgen torkar på en nymålad vägg.


Därför förstår jag också mycket litet av det, som jag förstår präglar morgonrutinerna i många hem. Stress, skrik och ett evigt kaos. Väskor och vad man skall ha med sig till nästa dag, kan knappas ha kommit som en överraskning. Göra i ordning inför nästa dags avfärd, kvällen innan, tycker jag nog mig anse är en bra livsstrategi, speciellt när det är barn inblandade.

Herr H:s reaktion lät inte vänta på sig, när jag hade högläsning ur GP:s kultursida, även om den blev betydligt kraftigare ord och uttryck än jag hade förväntat mig:


- Fy faaaan, nu säger jag upp GP!

Vad som föranledde utbrottet?


http://www.gp.se/kulturnoje/1.2552532-johanna-hagstrom-lat-dorsin-ersatta-kalle-anka

Man får väl hoppas att Göteborgs-Postens journalist, Johanna Hagström, inte har några egna barn, eftersom jag misstänker, att de i så fall blir utsatta för något som ett barn inte skall behöva uppleva.

Hur barn skulle kunna göra kopplingen till Kalle Anka, Långben, Askungen, Snövit och de sju dvärgarna och Tjuren Ferdinand, genom att Henrik Dorsin skulle härma dem är en bisarr tanke. Men knappast förvånande, att den undslipper en journalist på Göteborgs-Posten. Värre saker har kunnat läsas av s.k. journalister, som inte har förstått sitt journalistiska värv: de skall förmedla, inte tänka och tycka åt oss! 

Det är lika huvudlöst som tanken hos de styrande i den lilla polska staden Tuszyn, som stoppade förslaget med att använda Nalle Puh, som maskot för en lekplats. 

Problemet, enligt "de stora tänkarna" i staden Tuszyn, med den björnen är att han inte är komplett klädd! Den är halvnaken, vilket är helt olämpligt för barn, uttryckte Ryszars Cichy, medlem av stadsförvaltningen.

En annan person i det lokala styret gick så långt, som att kalla sagofiguren Nalle Puh för "hermafrodit", dvs. tvåkönad.


Inte för att det behövs uttalas ens, men en björn, eller en anka (Kalle Anka) behöver knappast några kläder alls, eftersom de är påklädda av naturen...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar