torsdag 25 september 2014

Jag hade inte en aning om, att det fanns så många i det här landet, som vill upphäva yttrandefriheten, det fria valet och är villiga att rucka på demokratin till att bli enbart ett godtycke.

Jag vet inte hur många tidningsdebattinlägg, uttalanden från regeringsrepresentanter, riksdagspoliktiker, kommunpolitiker och människor i största allmänhet, t.o.m. på Facebook bland vänsidor, som vill förklara att alla som röstat på Sverigedomkraterna är intelligensbefriade alt. omdömeslösa rasister. Sedan radar man upp den ena flosklerna efter den andra. Det görs utan att helt uppenbart vara medveten om den klandervärda Migrationspolitik som förs i Sverige.

OM jag inte var Sverigedemokrat innan så är hög risk, att jag kommer att bli en övertygad sådan, efter att ha följt det godtycke som följt i SD:s spår. Det godtycke som presteras av både regerings, riksdags och kommunpolitiker och folk i allra största allmänhet, de får mig helt enkelt att tappa andan.

Senast idag läste jag om ett par förhållande vis unga män, som blivit åtalade för att de inte hörsammat polisen, utan istället hade fortsatt att sjunga psalmer och störa den fria mötesordningen. Jag ser med intresse fram emot den domen, som faller nästa vecka. Därför att den kommer att visa om vi lever i en verklig demokrati, eller om det är de godtyckliga krafterna som har tagit vid på allvar och fullständig anarki råder.

Kan man inte inordna sig i att vi har haft val i demokratisk ordning och att vi i Sverige dessutom har en lagstadgad yttrandefrihet, då är det verkligen illa ställt.

Evelyn Beatrice Hall, som skrev under pseudonymen S.G Tallentyre, fångade andemeningen i ett citat ur ett brev från 1770 från Voltaire till en Abbot le Roche, där han skrev: "Jag avskyr det du skriver, men skulle ge mitt liv för att du skulle få möjlighet att fortsätta skriva.".

Jag håller fullständigt med hur verklig demokrati formuleras: "Jag ogillar vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det." 

("I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.")

DET borde vara ord som finns på allas våra läppar, i synnerhet med den omvärld vi har, som ständigt visar prov på hur det går, när demokrati och yttrandefrihet upplösts och en allmän dekadens och fullständig anarki har tagit överhand.

Bilden, som egentligen inte har med texten ovan att göra, den har jag lånat från http://bigganed.blogspot.se/ med hennes tidigare medgivande, att använda hennes underbara bilder i min blogg. Men det är ungefär det mått, som jag själv sätter på dessa präktiga människor, som inte ens drar sig för att sitta över resultatet av demokratiska fria val och den lagstadgade rätten om både mötes- och yttrandefrihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar