söndag 28 september 2014

Estoniakatastrofen 28 september 1994 bär på frågor, som ännu inte fått några tillfredsställande svar.

Den tyska journalisten Jutta Rabe, som gjorde den uppmärksammade filmen om Estoniakatastrofen, där hon hävdade att den verkligen orsaken till haveriet har dolts. http://sv.wikipedia.org/wiki/Jutta_Rabe

Jutta Rabes film förbjöds där man filmat en öppning i skrovet där plåten i skrovet var uppvikt, som vid en explosion.

Enligt uppgifter från Tullverket använde svenska försvaret passagerarfartyget Estonia, som transportmedel för hemlig militär utrustning. M/S Estonia hade två gånger, två respektive en vecka före förlisningen, haft transport av hemlig vapenutrustning.


Uppgifter har också framförts om att fartyget användes för att transportera krigsmateriel från före detta Sovjetunionen i stor omfattning och spekulationer om att delar av en kärnreaktor skulle ha kunnat vara med på fartyget på olycksnatten. Vilket i så fall skulle kunna förklara varför regeringen inte ville bärga vraket, eller fortsätta dykningarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Baltic_Storm


Av en ren händelse lyssnade jag på radioprogrammet Karlavagnen, där berättade ett ögonvittne, som hade legat i vattnet något mycket förbryllande. Mannen i vattnet hade uppmärksammat, att det fanns en båt där med nedsläckta lanternor. Så fort Estonia hade sjunkit så hade båten gett sig av. Mannen i vattnet kände sig förvissad om, att den nedsläckta båten bara ville förvissa sig om att M/S Estonia verkligen sjönk. Det måste ha varit en märklig upplevelse.

Det finns många frågeställningar, som aldrig tycks få några svar. De 852 som förolyckades är ohjälpligt borta. Men fallet M/S Estonia har flera sanningar, som visat sig inte stämma.

1 kommentar: