lördag 16 augusti 2014

Fick du ihop alla plus och minus under semestern?

I Göteborgs-Posten var det en man, som filosoferade högt om semesterkraven från frugan:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/friaord/1.2459198--nu-slipper-jag-frugan-som-styr-och-staller-

och reaktionerna lät naturligtvis inte vänta på sig. Även om han skrivit det mesta med glimten i ögat, eftersom han anser sig vara lyckligt gift sedan 24 år tillbaka: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2459659-oj-sa-mycket-reaktioner-nu-svarar-han

Personligen har jag inga som helst problem med Herr H. Han sköter utrikespolitiken och när golfsäsongen kör igång, så ser man knappt röken av honom. Vid de tillfällen när man gör det, verkar han mest ha uppnått tillståndet av en amöba. Han har ingen aning om någonting, som inte har med golf att göra.

Nej, nu var jag orättvis. Det har ju varit fotboll och friidrott också på TV. Golf också!

Med andra ord så är det lugnt och stilla och långt ifrån något vardagsstress. Någon semesterstress kände jag inte heller av, eftersom Gotland har många golfbanor, så jag kunde ägna mig helhjärtat åt det jag prioriterade: gå ner i varv och ha semester!

Någon grillmästare är han dessutom inte, som nu Sverige fått för sig att svenska män är. Jag gör ett litet förbehåll, yngste sonen är en riktigt duktig grillare och styv på matlagning.


Jag och dottern tittade skeptiskt på de små svarta förkolnade sakerna, som låg på tallriken förra sommaren, när Herr H hade grillat. Fin i kanten som vi är och full av uppmuntran skar vi bort så mycket vi kunde av saken, som egentligen borde ha sänts in till Rättsmedicin i Linköping för utrönande av hur den förkolnade döden hade infunnit sig och VAD det egentligen var, som låg på tallriken.

Av en stor grillad biff, som han försvann ut med, blev det en tunn strimma kött kvar av en lövbiffs tjocklek och ca 2 cm lång och lika lättuggad, som vilken läderskosula som helst.
I år kom han utbärande på en ny grill från Rusta, när vi var inne i Visby. Jag satt i skuggan på en bänk och väntande, medan Herr H och min barndomsvän gjorde det som de gillar mycket: att shoppa.


Några ångestattacker över att behöva vara försökskanin på svarta, vidbrända skosulor kände jag inte heller vid åsynen av Herr H, när han kom kånkande på paketet med en grill i. Jag undrade bara förvånat varför han hade köpte en ny grill, hade vi inte en redan? Jamen den här var på rea och kostade bara 299:- och den gamla grillen har gjort sitt, förklarade han. Jag kastade då ytterligare bara en blick på kartongen, som visade hur grillen såg ut och jag insåg att jag hade inget att frukta. Den skulle inte bara tas ut kartongen, den skulle nämligen skruvas ihop också.

Eftersom det var många delar som behövdes skruvas ihop, kalkylerade jag med att den kanske kommer till användning vid nästa års grillsäsong.

Mycket riktigt. Underredet blev rätt snabbt ihopsatt, redan efter vi hade varit hemma en vecka från semestern. Förvånansvärt snabbt. Ställningen var rätt praktiskt. Jag lade stolsdynorna över den på kvällen för att slippa böka ner dem i dynboxen. De kringstrykande kattorna har en viss förmåga, att lägga sig och håra ner dem, så de ser ut som ludna varelser från marsipanien. Inte fullt så delikat att slå ner rumpan där, när man kommer valsande i nattlinnet med frukostbrickan.


I måndags så fick Herr H ihop sista delarna av grillen. Jodå, jag har varit vänligheten själv flera gånger, när jag sett hur han skruvat och skruvat och skruvat och läst bruksanvisningen med ett blundande öga, jag har frågat lite försynt om han behöver teknisk support av mig, eller dottern. Men han har bara grymtat något outgrundligt till svar. Vilket jag lärt mig att uttolka som "det här fixar jag själv".

Dottern har överhuvudtaget inte brytt sig, hon har varit glad och nöjd över att det nya underredet till hängmattan anlänt sedan den gamla träställningen havererat.
En bok och en hängmatta, det är allt som krävs för att göra livet njutbart vid ledighet. Den lilla ledighet som hon haft denna sommar.


Vi är mao både självgående fruntimmer på den här gatuadressen, med egna intressen. T.o.m. den där roséflaskan, som legat på kylning i kylskåpet sedan värmen slog till i juni, den är så här långt oöppnad.  Just nu har regnskurarna gjort sitt inträde och det är inte längre 30 grader varmt, utan bara 20 grader. Men det kommer väl en till varm sommar även nästa år.
Det har däremot varit rätt stort intag av H2O i sommar.
I måndags utlovade Herr H, att han skulle grilla en stor stek till mig och 6-åringen. Så kom det oundvikliga tänkte jag, men så kom räddningen uppifrån skyn. Det är nästan så att man kan få en religiös upplevelse. En liten skur räddade oss och jag erbjöd mig genast, att steka den i stekpannan istället. Under förevändningen att det blir ju lika gott, om inte godare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar