måndag 7 juli 2014

Ibland blir man både glad och samtidigt förvånad över, att affärsvärlden faktiskt kan fungera, som den utlovar. Elgiganten kan det faktiskt, det har jag bevis för dubbelt upp.

Tvättmaskinen har stått och tuggat i ett par månader och hur många gånger, som felsökningen och rengöringen har ägt rum vid det här laget, det vete katten. Tvättmaskinen har gett felmarkören, att det är något som har fastnat i utsläppet.

Till en början fick jag erkänna mig skyldig. En av mina äldre vinterjackor hade släppt ifrån sig en järngrunka som satt i dragsnörena. Herr H höll upp den triumferande och visade med tydlig min, att boven var funnen.

- Visst jag medger, att det är från min jacka, men du kan väl knappast förvänta dig, att sprätta lös allt för att kunna tvätta jackan?

Men det dröjde inte länge innan tvättmaskinen åter lät som en stenkross, när vattnet skulle ut och genast slog felpipet på igen och tvättmaskinen vägrade att släppa ut vattnet för egen maskin.

- Det måste sitta något mer i slangen försökte jag, som är rätt härdad med att tala för döva öron och vända på en tvättmaskin, där går gränsen för vad jag klarar av.


Efter uppackandet av resväskorna från en veckas frånvaro så hade tvättrummets korgar fyllts till bredden igen. Hålla på att växla mellan olika program för att skölja insåg jag, att det här kunde vi inte hålla på med längre. Nu tvärvägrade dessutom tvättmaskinen i sten.

Herr H skulle dock fixa det hela, efter en lång diskussion med yngste sonen, som hade hittat ett par trosor i deras tvättmaskins utlopp och förklarade för oss om hur tvättmaskinen måste vändas upp och ner. Sedan förklarade han vad som skulle skruvas och lyftas bort etc. Förklaringen var lång som en färdbeskrivning, men skulle funka och var i själva verket alls inte krångligt.

Trodde han ja!


- Där ser du, sa jag som har hängt upp en kort vetenskaplig artikel på kylskåpsdörren, eftersom Herr H alltjämt vägrar tro på Sockmonstret, som äldste sonen alltid hävdat existerar. Kan ett par trosor sitta i avloppsslagen så varför kan inte andra saker ligga och täppa till, eller fastna på vägen ut till avloppet och även försvinna.

Sockmonstret har dock utrönts av forskare, som gjort regelrätta mätningar över hur sockor faktiskt försvinner spårlöst vid tvätt. Sockmonstrets existens har vetenskapen vederlagt, även om Herr H tittat på oss och av hans stönande har man förstått, att han fört över historien till arkivet som icke möjlig.

När Herr H med yngste sonens instruktioner vände på tvättmaskinen och gjorde vad han rådgjort om, satt jag vid PC:n och skrev. Helt plötsligt utlöstes säkerhetssäkringen i hela huset och allt slocknade. Det blev alldeles stilla ett långt ögonblick och jag ropade:

- Vad hände?

Någon vidare information gick inte att få, men en bra stund senare efter ytterligare strömavbrott, så kom Herr H stönande in i vardagsrummet och lät meddela, att det hade kommit in vatten i elsystemet i tvättmaskinen.

- Jaha, sa jag, men då behöver vi inte fundera mer över den tvättmaskinen. Vi får helt enkelt åka iväg och köpa en ny tvättmaskin, eftersom tvättmaskinen nu blivit en regelrätt livsfara. Då behöver vi inte ens fundera över alternativet, att ringa efter en reparatör.

Är det något jag avskyr här i världen, så är att bege mig till stora varuhus och då spelar det ingen roll, om det gäller mat, kläder, vitvaror eller något annat. Men här var det bara att ta tjuren i hornen. Mycket kan jag avstå här i världen och klara mig hjälpligt utan, men dit hör inte tvättmaskin.

Herr H läste flitigt diverse annonsblad, som brevbäraren stoppat ner i vår brevlåda trots NEJ TACK till reklam och diverse telefonsamtal till postutdelningen. Jag var glad att slippa och alla länkar han skickat över till min mailbox, som han ville att jag skulle läsa fick mig att känna hur det riktigt pyste ut ur öronen. När han insåg vad han utlöst slätade han snabbt över sitt misstag med:

- Elgiganten har rea och Media Markt, så vi kan väl börja där och ta oss genom vitvaruaffärerna, sa han käckt. Den mannen gillar att driva runt i affärer i evigheternas evighet, vilket inte står på min favoritlista.

- Kan vi inte köpa ny tvättmaskin där vi köpte den här, som nu är färdig för återvinningen, försökte jag i ett sista desperat försök att undvika ökenvandringen i stormarknadsbutik. Men se det gick inte, den affären var nedlagd sedan flera år lät Herr H meddela helt obarmhärtigt.

Vi hoppade sålunda in på Elgiganten Bäckebol Megastore och tro det eller ej, men:

1. Vi fick tag i en säljare per omgående.
2. Vi fick tag i en säljare, Erik, som kunde allt om maskinerna och var lyhörd för våra önskemål hos en tvättmaskin.
3. Tvättmaskinen vi snabbt sorterade ut med hans hjälp, tillhörde reavarorna och sålunda hade ett acceptabelt pris.
4. Hela köpet var avklarat på en kvart fram till det, att vi åter var på väg tillbaka till bilen och hade passerat kassan.

Det var som att dra högsta vinsten. Dock grumlades bägaren med, att vi skulle få den hemlevererad/installerad först den 17 juli. Men de skulle då  plocka med sig det gamla tvättmaskinsliket i samma veva för en 100-lapp, så skulle det problemet vara ur världen.

Sålunda skulle här tvättas uppe hos yngste sonen istället fram till den 17 juni, beskedet fick mig att inse, att jag blivit rätt bortskämd med att bo i eget hus med tvättmaskin etc. Det är bara att slänga på en tvätt så där i förbifarten och som inte inkräktar på livet i övrigt.


Imorse när jag rundade sovrummet på väg in till badrummet, ropade Herr H på mig, jodå han hade minsann upptäckt, att de hade samma maskin på Media Markt, men där kostade den 1 000:- mindre! Jag kunde ana mig till, att han väntat otåligt på att jag skulle vakna....

- Det är väl inget problem svarade jag, som mindes inköpet av en CD/Mp3-spelare till en gammal väninna. Samma spelare kostade mindre på Media Markt som vi hade besökt innan, men eftersom de hörlurar som jag var ute efter till henne inte fanns där, hade vi hamnat hos Elgiganten, där de fanns. Jag berättade då till säljaren hos Elgiganten Bäckebol Megastore, att jag skulle nöja mig med hörlurarna, eftersom samma CD/Mp3 spelare fanns hos Media Markt till ett betydligt lägre pris.

Pice of cake
, Elgigantens försäljare satt genast ner priset till Media Markts nivå, eftersom det är den affärsfilosofin de har. Det hade inte heller varit svårt, att få tag i en säljare, utan att behöva gå en ökenvandring på span efter någon som möjligen kunde något, som det hade varit hos Media Markt.

Idag hade dock Herr H jobbat upp ett helt scenario vad som skulle hända, när han kom in till Elgiganten Bäckebol Megastore. Medan jag satt lugnt kvar i bilen, viss om att det inte skulle vara några problem överhuvudtaget. Han skulle få tvättmaskinen till det pris som fanns hos Media Markt.

Herr H stövlade in till Elgiganten Bäckebol Megastore med Media Markt annonsblad och kom ut efter en kort stund. Han såg ut som Solen i Karlstad och med 1000:- återbetalt på kortet, som hade använts vid inköpet av den nya tvättmaskinen. I plastkassen hade han också ett par paket tvättmedel, som plåster på såren för bilresan.

En del dagar kan man sannerligen återvända hem med lite mer tillförsikt om mänskligheten.

Det här med tvättmaskiner är något av en solskenshistoria i vår familj: 

Tvättmaskinen som fick oss att vrida oss av skratt, när vi väl stod öga mot öga med den och insåg vad det hela hade handlat om. Ibland underskattar man onekligen vad det är man får beskrivet via telefonluren.
Transporten till återvinningsstationen är också värd ett helt eget blogginlägg. Men det tar vi en annan gång.
http://gun-m-ek.blogspot.se/2011/12/tvattmaskin-till-salu-av-market-ariston.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar