söndag 15 juni 2014

Missade ni radionovellen i P 1 igårkväll av vårt eget malmbergsgeni, Riksspelemannen och dramatikern, Svante Lindqvist.

1 maj i Malmberget 1983 var det enligt novellen en fantastisk första maj. Inte en sådan där sedvanlig snöig variant, där snålblåsten kunde blåsa genom märg och ben. Beskrivningen av musikkårens färd får mig att förstå, att Svante Lindqvist skriver om den Kaptensväg, som inte längre fanns 1983. Men vad gör väl det.

De konstnärliga genierna från Malmberget är ett minne och en saga blott.

Självklart blev jag lite sorgsen, samtidigt kände jag hur mycket Malmberget lever i mitt hjärta. Precis som när man tänker på någon älsklig person, som inte längre finns.


Svante Lindqvist har än en gång, genom sina bokstäver och berättelser fört oss tillbaka till något som lever kvar i många av oss. Här i en blandning av verkliga personer och lite "omdirigerade", men fortfarande fullt igenkännbara.

Härligt är bara förnamnet för är det något, som lever i mitt minne så är det Malmbergets Musikkår.


http://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132&date=2014-06-14




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar