fredag 20 juni 2014

"Midsommartiden, Johannitiden, ni lysande intelligenta sommarmoln,

i vilka jordens blåaktiga kristallbildningar här nere speglar sig uppåt, på samma sätt som de lysande intelligenta molnbildningarna speglar sig nedåt i jordens blåaktiga kristallbildningar, i er, ni lysande molnbildningar, träder under högsommaren imaginativt koncentrerat världsförståndet fram med allvarligt anlete."

Ja, så skrev en mycket intelligent herre i början på 1900-talet. Namnet utelämnar jag då det mest får räddhågsna, att gå till attack och jag genast blir behängd med diverse glåpord. Så var det i alla fall när jag bloggade för NSD. Här är inläggen mycket få på både gott och ont.

Det allvarliga anlete lyser verkligen med sin fulla kraft: 50 miljoner människor är på flykt i världen undan krig och förföljelser. Flest är barn under 18 år.

Listan blir lång vilka länder man flyr ifrån: Syrien, Sudan, Afghanistan, Somalia, Kongo Kinshasa... snart kan vi lägga till ytterligare oroshärdar där USA tänkt sig regelrätta bombningar, igen.


Hälften av de flyktingar, som i slutet av 2013 befann sig under UNHCR:s beskydd har levt i exil i över fem år. Vad har du själv gjort de senaste fem åren?

Här i Sverige är dubbelmoralen otrolig, när skall vi t.ex. bevilja ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan svenskt medborgarskap, eftersom vi inte ens godkänner passen som utfärdats av Afghanska ambassaden i Oslo, som en gällande rättslig handling.

När man som ungdom ännu inte efter fem år får möjligheterna, att få bli en del av det här samhället har det blivit till ett anmärkningsvärt och allvarligt hycklande från den svenska regeringens sida. Men huvudsaken är att de inte är Sverigedemokrater, så är allt ok.

Inte heller stegar dessa utsatta ungdomar, som kom hit som nyblivna tonåringar, i flykt från Afghanistan, runt på gator och torg och saluför sina enorma lidanden. Men den präktige svensken som fått ett nytt modeord "rasism" på sin tunga, klampar ivrigt på helt omedveten om de egna kunskapsblottorna.
Jag undrar när de på allvar skall lyfta på sina förstockade huvuden och inse vilken oerhörd cynism, som den svenska regeringen är omgärdad av. Den där godheten, att ta emot människor blir enbart ett hycklande slag i luften.

Vi som ännu inte drivits på någon flykt kan gläds åt midsommaren, sillen, färskpotatisen, jordgubbarna. Jodå, det finns människor i Sverige, som också drivits på flykt av det statligt ägda LKAB och likt andra flyktingar är det ett högt pris man får betala, för att svenska statskassan inte vill göra rätt för sig.

Men det är väl försumligt när vi kan glädjas åt, att tågen åter går och facket gjort ett tvivelaktigt framsteg för anställningar.

För en del är det en stilla och rofylld midsommar, för andra en midsommar fylld av fylla och därtill hörande diverse inslag.


Mina tankar är något spretiga, det är så mycket som tynger mig ända ner i knävecken. Man kan undra över ödets lotter, som ibland drabbar skoningslöst.

Var du än befinner dig önskar jag dig en skön midsommar och början på sommaren i Sverige, eller där du befinner dig när du läser dessa enkla rader.

Än så länge ligger jag inte i sommarens skönaste ställe: hängmattan, den är under reparation... men kanske snart. Ett fång pioner plockade jag nyss in och själv förärades jag med en knippe röda rosor av Herr H, som tackade för att jag stod ut med honom.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar