lördag 8 februari 2014

Varför alla dessa utslagningsprogram i TV-rutan. Har vi blivit kollektiva mobbare?

Nu har jag inte själv sett detta matlagningsprogram, dels för att jag tycker att det är rätt vidrigt hur dessa s.k. proffs på mat ställer sig bredbent och förklara något tämligen oätligt och låter som kverulerande tonåringar i bamba.
 
Osnutna tonåringar, som bara äger ett bristfälligt vokabulär och som förväntar sig, att det skall smaka exakt som de vill att det skall smaka, annars står de där och gapar och skriker. 
 
Hur kan man göra en sallad som är helt smaklös? Alla ingredienser i en sallad har sina alldeles egen smaker. 
 
Men det mest häpnadsväckande är i alla fall det här med betyget på rotmosen, som smakade, citat: rått, vitt vin. Jag fick myrornas krig i huvudet och fick läsa om flera gånger utan att förstå.

Hur smakar rått vitt vin
 
Eftersom jag nu gillat trädgård ända sedan barnsben, började jag titta på serien Trädgårdskampen. Men seriöst alltså! Vad är syftet med att införa utslagnings-TV även inom trädgård. Är det verkligen så dålig aktivitet bland hjärncellerna på SVT, att man bara kan trampa omkring i samma hjulspår hela tiden.

De olika momenten hade man väl i så fall kunnat ha någon form av kombinerad trädgårdskurs för TV-tittarna, kunde man väl ha låtit deltagarna varit med och gjort dessa olika moment och att de hade fått inplantera sina alster i de lotter de förfogar över. Låtit dem prova på utan att det för den skulle blev förnedrings-TV igen. 
 
Jag hade förväntat mig att deltagarna i lugn och ro kunde få göra i ordning en liten lott och därefter fått någon form av bedömning, när trädgården hade fått en sommar på sig. Jag hade gärna sett att även TV-tittarna skulle ha fått lägga sina röster, inte bara de tre proffstyckarna. Jag är ganska lite intresserad av vad andra tycker, allt ligger nämligen i betraktarens öga.
 
Nu har jag läst tittarsiffrorna på spektaklet Melodifestivalen. Men herre Gud låt oss slippa denna utdragna plåga och återgå till det som var förut, en Sverigetävling och så pang på rödbetan, en enda finaltävling! Sedan de här s.k. roliga typerna, som skall finnas med, som programledare. Nä, jag säger som Kristina i Utvandrarna "jag tyar inte mer". Jag vägrar röra fjärrkontrollen, om jag så skulle sitta bakbunden och inte ha något annat att företa mig än att se på TV.
 
Jag trodde någonstans att TV 5 skulle ha lyckats med något, En clown till kaffet. Men bara det att det var Felix Herngren som var med borde ha fått mig att inse, att det var röd varningslampa. Allvar, alltså. Är han verkligen rolig? Var då? I knävecken? 
 
Men se på kanaler med reklam, nej, jag orkar faktiskt inte. Jag tänkte rädda mig själv från att dö tristessdöden. De har ju infört skiten på SVT också, fast då i en dunklare variant med, att de gör reklam för sina egna program. Skall man verkligen betala licenspengar för sånt?

Hur kan man dessutom säga sig vara svenska statens TV, när man inte ens förmår sända OS-tävlingarna på den statliga televisionen. VAD är det vi betalar licenspengar för? Är det nu någon fler kändis, som vi måste betala semestern för som skall åka på betald semester med någon anförvant.
 
Skulle man inte kunna tänka sig, efter all denna desorientering under åtskilliga decennier vad och hur man skall äta från dietistvärlden: ett mat och motionsprogram, som vänder sig till alla som behöver gå ner i vikt. "Ett kollektivt Sverige - gå ner i vikt".  
 
LCHF-kost, med tillskott av 5:2 för den, som nu vill testa det. Vad jag förstod efter att ha dryftat saken med min husläkare, verkar det finnas ett överlägset resultat med den varianten.

Det klagas högljutt hur svenska befolkningen blivit alltmer överviktiga, men ingen gör något radikalt åt det. Mer än möjligen har ännu ett förnedrings-TV-program där någon stackars överviktig sate, som verkligen behöver hjälp med att gå ner i vikt, blir utröstad och körd på porten.

Det var länge sedan SVT gjorde något för folkhälsan, inte sedan Bengt Bedrup & Gun Hägglund, eller Susanne, det är bra kniiiip åt, Lanefeldt 1983!!!
Jag ser att det är åtskilliga 80-90 åringar, som hänger på gymmen, bara därför att de vill kunna bli gamla och slippa hamna i händerna på vanvården.
Det gäller nog att bli lite av en självgående robot på ålderns höst. Minus rost i kalsongerna förstås....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar