lördag 1 februari 2014

Du hittar dem i skogen, tecknet är namnet på Eriks favorithäst, "Zingo-stjärnan"...

och VAD händer då...

Just precis, när jag är på väg in i djupa skogen för att söka efter tecknet...


Genom drömmen tränger sig grannens snöskottningsmaskin, som låter som ett reaplan instoppat i öronen!

Vad f@n gå och lägg dig, eller gör något som normala människor gör innan tuppen har hunnit gala, är den första tanken, som genomsyrar mitt ännu halvt medvetslösa jag, när jag försöker att hitta ut ur täcke och egen hårkalufs, som jag har virats in i.

Men vad är det för fel på folk, som måste kliva upp före tuppen, för att skotta några millimeter snö med ett apparat, som låter värre än jag vet inte vad, eller som om sommaren bara måste köra med gräsklipparen tidigare än själva den, lördag & söndag.

Det har dessutom inte snöat sedan igår på dagen och då var det bara ett fint lager pudersnö och han har varit ut med sin reaplansapparat flera gånger igår, ungefär som om det är något nervöst betingat med det hela. Man har dessutom lovat plusgrader och eventuellt regn, de närmsta dygnen.


Så här långt in på lördag har han hunnit vara ute två gånger pga. snön, först med sin snöskottningsapparat reaplanet och ännu en gång till med spaden, som skrapar i asfaltbeläggningen han har, så det känns om om tänderna håller på att trilla ut av oljudet. Som norrlänning kan jag inte annat än skaka på huvudet!

Den här snöskottningsapparaten han investerade i för flera år sedan, den håller nog på att stressa honom till hjärtinfarkt. Därför att så fort traktorn har varit och skrapat bort det lilla snö, som överhuvudtaget ligger ute på vägen, så nog katten är han ute med sin snöskottningsapparat. Traktorn har inte ens hunnit ut från villakvarteret innan man hör hans oväsen till snöskottningsapparat.
Då sprutar han över snön på vår syrenberså. Det bryr jag mig inte så mycket i, men han låter snön spruta tillbaka ut på vägen, där traktorn just har röjt bort det lilla snö som legat där! Det betyder att alla som går förbi här på vägen trampar snabbt till snön till hala snöknölar av snön som han har sprutat tillbaka ut på vägen. De gående tar sig följaktligen förbi här ute på vägen, som Bambi på hal is. Antingen beror gångstilen på att det är halt, eller så har det hänt något i byxorna på dem. Inte så många alteranativ att välja på.


Jag funderar skarpt på att ändra det skrivna på svartatavelmaterialet, som jag har täckt kylskåpsdörren med. Med en statistik över vurpor, snubblingar och ev. brutna lårbenshalsar och handledsbrott. Men det blir nog en osäker statistik, eftersom jag inte kan sitta posto vid köksbordet och hålla räkningen.

Så här "våldsamt" med snö var det igårmorse/fredag, som skulle skottas alt. sopas bort. En osedvanlig riklig "snöhög", med Göteborgsmått mätt. Som norrlänning är det nog mer ett fall för att köra sopen framför sig än att använda en snöskottningsmaskin. - Det här är Göteborgssnökaos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar