söndag 5 januari 2014

forts. resdag 6- 7 september. Monterosso al Mare längs Cique Terre, vidare till La Specia och Pisa.

Monterosso al Mare är den större av byarna och har en hamn som känns lite mer "stiga ilandvänlig" precis som Portovenere, dvs. det är en stadig kajplats som finns. Här närmar sig båten Monterosso al Mare.

Båtresan från Portovenere till Monterosso al Mare kostade för oss två=  2 x 22 Euro.= 44 Euro.
En väl tilltagen lunch inkl. vin och två flaskor vatten, kostade för oss två i Manarola 30 Euro. Sen kvällsmiddag med vardera ett glas vin inkl. varsin flaska vatten =(en utan kolsyra och en utan kolsyra) och kaffe, på en trattoria i Monterosso al Mare kostade 27:50 Euro. Inte jordens höjdare till mat, men kyparen föredrog oss före stökiga engelska turister...
Landstigningen i Monterosso al Mare.

Lördagsfestligheter i Monterosso al Mare.

Min dotter hon påstår, att jag alltid hittar ett hål i väggen, där hotellen ligger. Det smalaste stället jag hittade var i Venedig, men så låg det också så centralt man kan komma, där var det nätt och jämt så att rullresväskorna kunde komma mellan. Tanken slog mig när vi kom till Monterosso al Mare, därför att så här ser det ut inifrån gränden där hotellet låg. Kanske ligger det något i min dotters påstående, eftersom jag föredrar att alltid boka hotell som ligger centralt och helst i gamla stan, om det är större städer. Därför att då vet jag, att man slipper undan tragglandet med transporter, utan kan ta sig med apostlahästarna dit man vill gå.

Hotellet i Monterosso al Mare delade ingång med boendelägenheter. Bra badrum, bra rum, bra frukostrum på takterrassen.

Stranden i Monterosso al Mare, byn forsätter på andra sidan avbrottet med lite mer berg. Så det gäller att inte låta sig luras av ögat.

På den här sidan fortsätter byn/det lilla samhället.

Här låg en intressant del av berget kvar i vattnet, det hade blivit ett slukhål i det som vattnet forsade in och ut i och som fångade min uppmärksamhet en lång stund av betraktelse. Jag kan inte sluta upp med att fundera över hur det kommer sig, att så stora bitar berg ligger ute i vattnet och resten är på behörigt avstånd..... hur har Medelhavet sett ut innan det blev Medelhavet.

Solen sänker sig sakta ner bakom bergskammen i Monterosso.


Här landade vi för att få en kopp kaffe efter den sena middagen inne i gränderna. Hela byn och alla tillresta var på fötterna och det pågick fest i hela byn. En hel del av musikerna som gått runt i byn och spelat inkl. på torget tog sig en välbehövlig paus efter flera timmars spelande.

I Monterosso har kyrklockan precis en sådan liten spröd ton, som jag älskar och som jag sammanknippar med italienska byar. Det är inte det väldiga dånet av kyrkklockor, som annars är så vanligt överallt i Europa. Utsikten är från takterrassen, tillika frukostrummet på hotellet. En väldigt bra utsikt över hela byn och även hela hamnområdet. - Men det får du själv uppleva, det är inte meningen att jag genom mina reseberättelser skall ta upplevelserna ifrån dig, utan att du bara kan göra dig en bild av vad som kan möta dig.

Den underbara varma chokladen, som man får i Italien. Kanske min mamma i sin himmel, inte skulle ha varit så överförtjust över, som ville att man skulle äta ordentlig mat, dvs. utan tillsatser och annan dynga. Men jag är barnsligt förtjust i den italienska chokladen. Det väcker sådana underbara barndomsminnen till liv. - Men det funkar med vanlig svensk chokladsoppa á la 50-tal också.

Den italienska kocken och kyparen var mäkta förvånad över mitt nedslag inne i köket hos dem. Men vi hade en trevlig pratstund= man kan inte dö nyfiken, tillslut måste man bara få veta hur de tillreder den italienska chokladen, som gäckat mig i flera decennier....

Söndagmorgon och utsikt från hamnområdet in mot en del av centrala Monterosso. Dagen efter lördagsfesten och stolarna är staplade på hög framför scen.

Vi tåg lokaltåget från Monterosso till La Spezia för att hämta upp våra rullresväskor inne på bagageinlämningen. Matematik var inte den starkaste sidan hos bagagegubben, 48 timmar minus 6 Euro från 18 Euro totalt, blev en totalupplevelse. Men när Herr H gav upp och gick ut löste det sig... Den som väntar på en uppenbarelse väntar aldrig för länge...

Innan vi lämnade La Spezia för Pisa, med ett annat lokaltåg, gjorde vi något drastiskt. Vi besökte McDonalds, ett ställe som jag aldrig besöker i Sverige där utbudet är något annat. Jag tog en tunnbrödrulle med mozarella, Herr H ett olivbrd med prosciutto och ost och Frizante till.

Tågbiljett 2 personer Monterosso - La Spezia 3,80 Euro. Bagageförvaringsavgift för två deponerade rullresväskor: 12 Euro. Lokaltåg mellan La Spezia - Pisa för två personer 2 x 5 Euro = 10 Euro.

Tåget till Pisa passerade Carrera och Herr H undrade vad det var för berg, som lyste vita och såg ut som snö. - Har du hört talas om Carreramarmor undrade jag, om inte så är det det som hänger mitt framför näsan på dig. Där lyste bergen vita och i de otaliga marmorbrotten kunde man se hur brytningen gick till. Det fanns enorma marmorfabriker överallt.

Reseberättelsen fortsätter sedan med Pisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar