torsdag 23 januari 2014

forts. resdag 18 september från Verona via Brescia till Bergamo. Bergamo t.o.m. 20 september. Inkl. resumé av vår rundresa i Italien.

Inte världens trevligaste bemödande i receptionen idag heller. Det är ju lite synd att fel personer, som är ansiktet utåt för en verksamhet, inte förstår sin funktion:

En donna som pratade med allt och alla, medan hon skulle ta hand om oss. Tillslut frågade jag killen i receptionen istället, om vi kunde få gå nu. Han checkade då ut oss, medan virrhönan fortsatte på inslagen bana. Herr H frågade om de kunde beställa taxi, eftersom det hade störtregnat på morgonen. "Det skulle dröja länge" blev svaret. - Skit i det nu, sa jag till Herr H, vi går. Så söta är vi inte att vi förgås av regn. Men det hade slutat regna, när vi kom ut på trottoaren, så vi fick en skön promenad till centralstationen i Verona. På vägen dit upptäckte Herr H, något som genast fångade hans intresse. Fastän ändå inte, eftersom det inte var på verkstadsgolvet med kullagertillverkning han jobbade.

Tåg mot Brescia dvs. mot "Milano". Vi bytte i Brescia till tåg mot "Lecco". Det var 10 stationer emellan som tåget stannade på, innan vi kom fram till Bergamo.

En del skyltar kan t.o.m. Herr H förstå, fastän han tolkar ju allt på sitt speciella sätt. Vid det här laget kunde han också utantill det varningsutropet, som finns på alla tågstationer, om att man inte skall passera gul linje, eftersom det finns en hel del tåg, som passerar med vindens hastighet.

Det var 2 kvarter till hotellet till hotellet i Bergamo, där vi möttes av trevlig personal, vilket kändes bra, efter den sura eftersmaken som hotellreceptionen i Verona hade lämnat efter sig. Jag tvekade när jag skulle boka hotell hemifrån i Bergamo, eftersom jag inte riktigt greppat hur Bergamo såg ut, med den övre och nedre delen. Därför valde jag en hotellkedja i nedre delen, som herr H brukade anlita i sina jobbresor, eftersom det är bra att veta vad man möts av ibland.

Jag visste inte heller hur det var, att ta sig upp till det högt belägna Bergamo Alta. Det är alltid lätt att vara efterklok. Men skulle jag välja om idag, skulle jag definitivt välja att bo i Bergamo Alta. Den ankmarschen med rullresväskan hade jag nog lätt kostat på mig. Komma upp till Bergamo Alta, är som att komma in till stillheten i jämförelse med den nedre delen av Bergamo. Men så är jag ju också en stenget från Malmberget.

Nedre delen Bergamo har även det en hel del att bjuda på.

På väg upp mot Bergamo Alta....

Längst bort i bild, ser man Bergamo Alta torna upp sig.

Den som länge läst min blogg har säkert lagt märke till denna staty, som finns i nedre delen av Bergamo.

Ingången till linbanan/bergbanan, som leder upp till Bergamo Alta var inte heller så svår att finna, bara man vet vad det heter på italienska. Det går också bussar om man nu vill slå sig på det fortskaffningsmedlet, vilket vi inte gjorde.

Liten kvartersbild från Bergamo Alta, rätt bra skyltat om man nu hade svårt, att hitta tillbaka till linbanan/bergbanan.

Fönstershopping i Cremerians fönster, men jag tog faktiskt med mig Bergamos frestelse: polentakaka med marsipan i, hem till dottern.

Det finns verkligen alla möjliga tänkbara lösningar på att få vatten ur fontäner...För att inte tala om modeller.

Bergamo Alta har en tätt grupperade vackra medeltids- och renässansbyggnader- På övre stadsdelen finns Piazza Vecchia belägen. Här ligger också 1100-talstornet Torre del  Comune vars klocka ringer varje dag kl. 22.00.

Det är förunderligt så mycket konst, som finns överallt i de flesta städer i Europa, för att inte tala om hur mycket som har bevarats! Det blir förunderligt "torrt" i Sverige, när man gör en jämförelse. Men det finns mycket att upptäcka i Sverige också, något som de som nödvändigtvis måste resa utomlands har gått miste om. Jag är djupt rörd och tacksam över, att jag hade föräldrar, som var som en levande historie- och kulturböcker och som öppnade mina ögon för mer än det som fanns runt husknuten.

Solur är verkligen inte svårt att själv konstruera, när man väl vet hur enkelt det är.

Bergamo Alta hade också sina inslag av ordning och reda. Det som är den stora skillnaden mellan Sverige och länder i Europa är att de olika polisenheterna verkligen syns ute bland folk och hur snabbt de är på plats när någon har hänt.

Jag tyckte att det såg bekant ut på håll....

.... och visst var det det. Min pappa hade en enorm passionsblomma. Han brukade pollinera blommorna med en  ormbunke, som stod i närheten av passionsblomman. genom att vifta lite med ett ormbunksblad på passionsblomman. Passionsblomman hade alltid massor av frukter. Själv har jag väl lyckats si så där, eftersom jag prioriterat orkidéer i det fönster där passionsblomma skulle kunna trivas i. Kanske något för vårens fröodling, förra våren gick det mesta i odlingsväg åt skogen. För mycket annat som krävde min fulla uppmärksamhet....

Gatuvy i Bergamo Alta

Rökhörna?
Alla har vi våra passioner, hela nedre delen av skyltfönstret var fylld av olika slags maränger. Herr H investerade i en påse maränger, men den italienska mjölken är ju liksom inte vad den är i Sverige. Maränger är Herr H:s våta dröm. Han brukade förr om åren trycka i sig en påse maränger tillsammans med en liter mjölk. Sedan undrade han varför han mådde så illa. Ja, tänka sig, vad konstigt....
Affär med lokala specialiteter

Här åt vi innan vi tog oss ner till nedre delen av Bergamo igen

Bergbanan, när vi kommit ner till nedre delen av Bergamo igen. Tur och returbiljett två personer i Funicolare kostade 4,20 Euro

September 20 var en gång en nationell helgdag fram till tiden för Mussolini, men här i Bergamo firades 20 september rejält och hela stan var på fötterna.
Hemresedagen tog vi det lilla lugna tills vi skulle knalla iväg till centralstationen där flygbussarna gick till Bergamos Flygplats. Vi slog följe med ett trevligt irländska par, som vi träffat på hotellet.

Flygbussen kostade för 2 personer 3,40 Euro.
Väl incheckad och nästan tid för boarding visade det sig att det stor "Ritardo" på avgångstavlan. Det hann bli nästan fem timmar av "Ritardo".  Herr H agerade flygplatspersonal under tiden, eftersom de försenade flygen ställde till en hel del oreda för de förvirrade människorna. Han hjälpte såväl gamla förvirrade tanter och farbröder, liksom familjer med storgråtande barn m.m. Själv satt jag och lyssnade på en CD-bok, tog mig en Martini, shoppade och vandrade runt på flygplatsen mellan varven.

Men vi åt också och det hann bli en hel berättelse om de fascinerande skorna, som syns på bilden. Klackarna på stövlarna satt vi och funderade om de skulle gå av eller inte. De spretade åt alla håll och kanter så fort damerna rörde sig. Så kom silverskorna insläntrande i skostoryn. Det är tur att Herr H och jag har liknande hjärna, som mycket gärna vill ha roligt.

Resumé och stilla eftertanke kring vår rundresa:

Så här i efterhand finns det alltid något, som man i efterhand skulle ha gjort eljest om man hade vetat det innan. Cinque Terre var en alldeles för varm tidpunkt för att vandra på, vilket i och för sig inte spelade någon roll, eftersom jag hade avsatt för få övernattningar. Men jag hoppas att vi kan återvända och gå den här turen mellan alla byar, längs Cinque Terre och då med betydligt fler dagar. Det är nog lagom, att gå mellan en by åt gången per övernattning, därför att det är verkligen en höjdare att vandra här.

Jag hittade några klipp på Youtube, som kan ge dig en liten hint, om du tänkt dig denna vandring längs Cinque Terre. Kommer du under samma tidpunkt som vi gjorde, när det ännu var fruktansvärt varmt och stekhett i stolen, gör som vi gjorde, åk båt och vandra enbart längs Via dell Amore. Den vandringen klarar vem som helst, t.o.m. ett litet barn, eftersom det i princip är en trottoarvandring.

När vi kom dit i september var det ännu för varmt för att vandra mellan alla byarna. Det är det om man inte är van vid att stekas av solen. Mitt råd inför vandring mellan byarna i Cinque Terre, tag god tid på er och passa på att njuta av något som det är svårt att toppa, både i naturupplevelse och även socialt.

Dessutom är det så att jag inte känner mig färdig med rundresor i Italien. Det är många fler platser jag vill besöka i Italien, trots ganska så många resor så här långt. Allt nedanför Rom passar jag av olika anledningar. Jag känner att det räcker gott med, att ha haft en rundresa på Sicilien, med fast hotellstationering i Palermo. Det som var synd med Sicilienresan var att det var så pass dåliga förbindelser, som krävde alltför lång restid för att kunna ta sig runt ön med enbart dagsturer. Skall man se hela ön, skall man nog byta bostadsort åtminstone två gånger.