torsdag 12 december 2013

Besikta bilen är nu för tiden som att ta sig in i Fort Knox, ursch och fy för privatiseringens stolpskott!

Igår trillade "Viktig information till dig som fordonsägare  - säkerställ att du får en inbjudan till besiktning", ner i min brevlåda. Avsändaren var Bilprovningen.

Vad är nu det här för nymodigheter, tänkte jag, eftersom jag besiktigat den här bilen en gång och då fått en kallelse i brevlådan, som jag kunde tacka ja till, eller avbeställa, eller välja annan bilbesiktning. Jag tyckte att det var praktiskt att ta den tid jag erbjudits, eftersom det är samma lokaler som tidigare Svensk Bilprovning haft före den idiotiska avregleringen 2010.

Jag loggade in på deras hemsida, eftersom jag var fundersam över, när min bil skulle besiktigas igen. Men väl på deras hemsida insåg jag rätt kvickt, att jag skulle bli översvämmad av en massa skräpmail, eftersom de delade min mailadress med sina "samarbetspartners". Sålunda var jag så idiotisk att jag ringde det telefonnummer, 0771-600 600, som man också kunde välja att ringa och som ledde till "kundtjänst".

Klockan 08.30 ringde jag och eftersom det var ca 15 minuters väntetid i kön, insåg jag rätt kvickt, att det här skulle inte bli någon snabbhistoria precis. Väl framme undrade jag när det var dags för bilbesiktning för min bil. På den frågan följde en sagolik utläggning, som var föga uppbygglig och som avslutades med, att det låg på mitt ansvar att hålla reda på det själv!

Rätt snopen av det avsnoppande svaret undrade jag hur jag skulle få reda på det, därför att det utskicket som jag hade fått mig tillsänt, tänkte jag ingalunda svara på, eftersom det klart och tydligt framgick, att skulle jag svara på det, skulle min mailbox dränkas av en massa reklam från övriga "samarbetspartners" och det var jag inte intresserad av.

Inledningen hos Bilprovningens kundtjänst, tillhörde den mer tålamodsprövande varianten och slutligen hamnade vi i en rejäl skyttegrav av Babels torn.

- Jaha, du har fått en inbjudan, svarade den avsnoppande damen med utländskt påbrå och med ett inslag av papegoj-DNA och även med ett tonfall, som påminde mer om att hon hade fått en större uppenbarelse så här i arla morgon. 

På det följde ÄNNU en lååång utläggning om Nix och en förklaring, som jag redan hade fått via deras hemsida och som hon redan hade upprepat två gånger, MEN som saknade allt utom det enda som jag var intresserad av att få veta, men jag svarade än en gång tålmodigt:

- Jamen jag är inte intresserad av att svara på det som står på er hemsida, därför att jag vill inte dränkas av en massa reklam i min mailbox. Så nu undrar jag fortfarande, när det är dags för mig att besiktiga min bil, svarade jag.

- Det ligger på ditt eget ansvar, svarade papegojan ännu en gång.

Nu rök det i säkringsskåpet på mig och jag höjde rösten och sa:

- Det enda jag vill ha upplysning om är NÄR jag skall besikta min bil, inget annat som jag inte har frågat efter.

- Skrik inte, svarade papegojan.

- Men kan du inte förstå vad det är jag säger till dig, det enda jag är intresserad av är när det är dags att besiktiga min bil igen, jag har tidigare varit på Bilprovningen i Tagene.

- Det ligger på ditt eget ansvar, svarade papegojan för vilken gång i ordningen vete gudarna.

- Men herre gud hur svårt kan det vara egentligen att få ett rakt svar, undrade jag. Det enda jag vill veta är, NÄR det är dags för bilbesiktning av min bil.

Den serviceminded papegojan slängde då på luren rakt i örat på mig!

Jag suckade djupt och tänkte på det där om öknens alla kamelloppor, som skulle hemsöka hennes armhålor och goolade mig fram till Trafikverket. De pappskallarna kanske eventuellt kanske har något vettigt läsning på sin hemsida, tänkte jag. Glad i hågen hittade jag en klickruta, där jag kunde få reda på alla uppgifter om min bil. Aha, tänkte jag nu artar det sig, när jag började skrolla igenom alla uppgifter om min bil. Allt fanns där UTOM, när jag skulle besiktiga bilen nästa gång! 

Jag hittade dock en klickruta på Trafikverkets svårsökta hemsida, där kom jag till ett annat företag, SWEDAC, som var länkade när det gällde fordonsbesiktning.

Men redan här borde jag ha förstått vad det skulle ända ut i. När jag kom till en klickruta där jag skulle få information om besiktningen av mitt fordon och klickade mig vidare, insåg jag att Sverige blivit en lekstuga för kompletta idioter! 


Det började naturligtvis med att jag kom rakt in på en ruta där jag skulle svara på en massa frågor om deras hemsida! Jag klickade snabbt bort den rutan och trodde i min enfald att nu var jag nära ett svar. Snart skulle jag nog få reda på när min bil skulle besiktigas. Det som hände var att jag klickade snällt i att det gällde mitt fordon och jag länkades nu vidare till nästa i systemet SVERIGE I MOMENT 22!

Det som hände borde jag ha kunnat lista ut med knävecket så här långt gånget på morgonen. 

Jag fick upp en filhänvisning om besiktning av mitt FARTYG! Av någon outgrundlig anledning så valde jag att INTE klicka upp den bifogade filen... tänka sig!

Jag såg hur klockan tickade iväg och hur Hagabadet kom allt längre bort från att vara en verklighet denna morgon. Jag googlade "hur vet man när det är dags att besikta bilen" dvs. svaret på universums gåta! - Jag såg då att både Trafikverket och SWEDAC inkl. Bilprovningen var en tänkbar sökvariant, men den hade inte gett något resultat, så jag valde istället denna länk:

http://korkortonline.se/teori/besiktning/

Jag föll ut i ett frustande som nog mer påminde om ett hästgnägg, när jag såg vad det var för bild, som fanns där på länken: Ett foto på "Bilprovningen". 

- Jovisst, sure baby och kyss mig långsamt.Ty min pappa är precis som Pippi Långstrumps pappa "negerkung" på söderhavsön Kurrekurreduttön, liksom han är sjörövarkapten med skepp och allt. Papegoja ingår nog också i hela kittet och avknoppningen finns på Bilprovningens kundtjänst.

En ny bil ska besiktas första gången när den är 3 år gammal och andra gången 2 år efter första besiktningen.


Sålunda skall jag inte besiktiga min bil i år. Det tog mig alltså 45 minuter att få veta när min bil skulle besiktigas och det tack vare att jag kunde addera ihop information som jag snubblat över i Trafikverkets databas om min bil.

Länge leve dårarna paradis SVERIGE! 
AMEN.....



 

3 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag vet inte vad som hände när du kontaktade oss och vi ber tusen gånger om ursäkt för bemötandet. Vi har alltid som rutin att fråga om registreringsnumret för att kunna informera er kunder på bästa sätt. Jag vill gärna komma i kontakt med dig för att höra varför det blev så här. Du når mig via på följande e-postadress siv.hemlin@bilprovningen.se.
    Siv Hemlin
    Chef Kundtjänst

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Tack för återkopplingen och jag har tagit det vidare så att det inte ska upprepas för det är absolut inte acceptabelt med det bemötande du har fått.

    Du får gärna återkomma med din adress så får vi skicka en liten julklapp till dig.

    Med vänlig hälsning

    Siv Hemlin
    Kanalansvarig
    ...........................................

    Box 7020
    164 07 Kista
    Besökare: Knarrarnäsgatan 7
    Tel dir: 010-702 02 70
    SMS/MMS: 070-222 79 59
    Tel vxl: 010-702 00 00
    Fax: 010-702 00 01

    www.bilprovningen.se

    Från: Gun Ek
    Skickat: den 16 december 2013 10:11
    Till: Hemlin Siv
    Ämne: Fw: [- Gun Ek - från Sveriges Framsida! -] Ny kommentar på Besikta bilen är nu för tiden som att ta sig in i ....

    Det finns inte så mycket mer att tillägga, allt står redan relaterat i min blogg. Dvs. hela händelseförloppet från början till slut.

    De rutiner Du uppger att ni har existerade definitivt inte den dagen. Vad det sedan i sig beror på, är något som ni själva har att fundera över. Det finns i det här fallet bara två val:
    antingen har hon frångått de instruktioner Du säger att ni har,
    eller så har hon inte fått rätt instruktioner.

    Mvh

    Gun Ek



    SvaraRadera
  3. "Julklappen" som anlände var två isskrapor i plast på baksidan stod det vilka besiktningsperioder som bilens registreringsnummer hade. Dock framgick det inte vad som gällde för nyare bilar! :)

    - De där isskraporna är totalt värdelösa var Herr H:s kommentar.

    Vad jag gjorde? Ja, jag röstade med fötterna, eftersom jag aldrig skrapat någon ruta med dylika tingestar, jag håller mig med det som funkade i Malmberget. Men förhoppningsvis skall inte fler behöva få samma bemötande som jag fick av Bilprovningens kundtjänst. Så man skall nog välja att ta det från den ljusa sidan.

    SvaraRadera