onsdag 20 november 2013

Snarkar du, förutom när du är däppt i nätan, eller fullständigt utpumpad?

Här i det här huset har vi absolut ingen som snarkar. Fingers cross!

Men det finns en björn som sover ljudligt här. Det märkliga är att det är ingen som sett björnen, bara hört den.

Jag läste om kördirigenten Alise Ojay, som hävdar att en kvarts sjungande om dagen kan bota snarkare. Det är bara att sjunga "uuuung", "gaaar" mm. Efter en månad sjungande skall man trappa upp till 20 minuters sång/dag för bästa effekt.

Man kan undra hur det kom sig, att årets julklapp enligt en nyhetstidning var en knippe morötter, av bilden att döma, istället för denna kompletta huskur "lugn och stilla natt", som består av en trippel CD med en 48-sidigt häfte för en kostnad totalt inkl. frakt till Europa för 46.50 pund, sålunda 480 SEK.

http://www.singingforsnorers.com/

Någon mig närstående svarade, efter att ha lyssnat på mig utläggning:

- Är det inte svårt att sjunga när man sover?

Suck... 

Det var nog inte riktigt så upplägget var tänkt, med att sjunga bort snarkningar och/eller sömnapné.

Själv tänkte jag på en kvinnlig släkting. Jag kan villigt erkänna, att jag nog skulle föredra vilken snarkare som helst, än att lyssna till hennes sång i 20 minuter. Även om det så vore för en enda dag. 

Till saken hör att jag bara hört henne sjunga en enda gång. Förhoppningsvis var det också både första och sista gången.
 
Fortfarande minns jag allt, som om det vore för en kvart sedan, fastän det i själva verket har hunnit gå flera decennier sedan det hela utspelade sig. 

Vi var ett stort gäng, som satt ute på min glasveranda i Malmberget. Det hela hade startat med en allsång. Men det dröjde inte så vidare värst många sekunder innan hon sjöng solo, eftersom alla andra hade tystnat tvärt och bara satt där med hela foderluckan på vid gavel och stirrade på henne. Jag beundrar mig än i denna dag, att jag inte dog av skratt, utan lyckades behålla ansiktsdragen. Kanske hamnade vi alla i ett chocktillstånd... vem vet.

Jag som dittills alltid varit av den åsikten, att alla utan undantag kan lära sig att sjunga, den kom på skam. Hon skulle funka finfint, som avancerad förhörsledare. Hon skulle få vem som helst att bekänna precis vad som helst om hon samtidigt talade om, att hon skulle sjunga för dem, så länge de inte bekände hur det hela hade gått till.

Snacka om att kunna sjunga så glasen spricker och omgivningen hemfaller i dödsryckningar.
T.o.m. Mrs Miller måste anses vara en verkligen fullträff i sångbegåvning, i jämförelse med min släkting....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar