söndag 10 november 2013

På årsdagen av Kristallnatten demonstrerade nazistiska Svenska motståndsrörelsen mitt i Stockholm – till stöd för det grekiska nazistiska partiet Gyllene Gryning.

Igår var det 75 år sedan Kristallnatten i Tyskland, då nazisternas förföljelser av judarna, romer och homosexuella startade på allvar. Men redan några år tidigare hade nazisterna bl.a. förbjudit judiska barn att gå i de offentliga skolorna.

På kristallnatten dödades ca 400 judar dödades eller tvingades begå självmord, mellan 20 000 - 30 000 judar arresterades och fördes till koncentrationsläger, ca 8 000 butiker vandaliserades och massor av synagogor brändes ned. 

Som om det inte kunde räcka av komplett dårskap: judarna blev belagda med att betala ett skadestånd 1 miljard mark till Tyskland, trots att det varit nazisterna och mobben som slagit sönder, mördat och plundrat.

Skulle man nu tro att människan dragit någon form av lärdom av sin egen historia, bedrar man sig. Av allt att döma är det alltför mycket att fordra. 

I Sverige fanns många nazister under andra världskriget, något som våra politiker nogsamt försöker att sopa under mattan. Inte ens de som finns i regerings- och riksdagshuset känner sin egen historia. I vart fall är det något man inte låtsas om, när man står och käbblar om vem som inte vill stå bredvid vem och vem som de inte vill samarbeta med. Samtidigt ägnar man sig åt tvångsdeportering av de som vistats i det här landet under lång tid och sökt skydd här.

Ett studiebesök av riksdag och regering på kvarteret Terror i Berlin, skulle kanske vara ett steg i rätt riktning, där möter man en verklighet, som ingen varken kan förneka eller sopa under mattan:
Den mänskliga idiotins högborg under andra världskriget. Hitlers bunker ligger däremot inte där och den har man inte märkt ut för att inte dra till sig ohyra. Men det är ingen hemlighet för Berlinborna var den ligger, jag har själv fått den utpekad av en gammal vän vars far vägrade att ställa upp på andra världskriget, eftersom han redan hade genomlevt det första världskriget. Deporteringen till koncentrationslägret var därmed omedelbar!
Massor av listor finns hur olika rika och div. företag stödde utrensningen av judar, romer och homosexuella och även ur den egna befolkningen som satte sig upp mot utrensningen. Det är enorma summor de har betalat för att hålla apparaten utrensning vid liv.

Man blir rätt matt när man möter verkligheten som var under andra världskriget och som nu åter tagit fart.

Sprida terror genom att hänga offentligt och sätta upp skyltar på brösten, är också en form av "mänskliga pekpinnar", allt för att visa hur det går om man inte är följsam.
Det märkliga minnesmärket över alla judar som dödades under nazismens era.

Men var minnesmärket över alla zigenare, homosexuella, eller ur den egna tyska befolkningen, som också drabbades av samma öde, det är däremot okänt, eller i vart fall känner inte jag till det.
Antisemitismen är ingen nyhet, den fanns redan på 1910-1920 talet, men drabbade naturligtvis även undra andra världskriget. http://sv.wikipedia.org/wiki/Isaac_Gr%C3%BCnewald


För något år sedan visade man en film om Sigurd Hjerten och Isak Grünewald, det var i stora drag även berättelsen om svenska nazister som florerade. En alltför sorglig historia http://hd.se/kultur/boken/2009/01/03/faergstark-pionjaer/

2 kommentarer:

  1. Gun du är same själv, vad tycker du om att ha fått din samiska historia utraderad av den svenska regeringen/svenska kyrkan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Phew! Vad svarar man på en sådan uppenbar frågeställning?

      Jag väntar fortfarande på att Sverige skall ställa tillrätta det som de har åsamkats både mig och alla andra med samiskt påbrå, som fått sitt samiska påbrå utraderat!

      Svenska kyrkan började i vart fall med sin vitbok 2016 det är ju mer än svenska staten gjort!

      Det finns naturligtvis grader av helveten och mängden, men hela uppdraget var ju faktiskt att ta död på samerna om möjligt. Det var ju det som var sameskolans uppgift och i en hel del fall så lyckades de ju också.

      Men jag tänker INTE ta på mig offerkoftan, som jag ständigt upptäcker att man/någon försöker att dra på mig!

      Jag slår tillbaka i de fall jag tycker att det är värt det hela och jag bidar min tid. Man får välja sina "krig".

      Radera