söndag 17 november 2013

Diverse olika bryggerinamn på bryggeriet i Gällivare och också Smedbergs bryggeri i Malmberget.


Vet inte varför inte länken funkar att lägga in själva Youtybe klippet, men det skall nog gå att få länken att fungera om man klickar på länken:
http://www.youtube.com/watch?v=Rs3UzYNE6E4
Här finns tillsammans med bryggerietiketterna en samling "låtar" av lite mer udda karaktär.

Först på youtubeklippet kommer en samling från div. bryggerinamn i Gällivare, i den här länken finns lite olik historisk fakta: http://www.wikibeeria.com/index.php?title=G%C3%A4llivare_bryggeri  


På upploppssträckan av länken från youtube kommer Amalia Smedbergs bryggeri i Malmberget det som senare blev Smedbergs bryggeri. Det som är roligt är att även bryggerierna finns med på bild.

Själv har jag en samling intakta/oöppnade flaskor från år 2002, Nya Gellivare bryggeri AB, av hela sortimentet av både öl och cider.


Innehållet lär inte vara någon mer attraktiv dryck så här många år efteråt. Men affektionsvärdet går inte att värdera.

Fotot taget efter Elefantölprovning Tuborg/Carlsbergs, Köpenhamn 1967. Jag, i mitten på fotot, iförd Högre Allmänna Läroverket i Malmbergets skoltröja. Jag är flankerad av mina klasskamrater Lars-Gunnar Falk till vänster och Peter Sjöström till höger. - Redan då insåg jag att ölreklamen för Tuborg, när en öl smakar lika gott "Hver gang" var en myt. Någon ölälskare blev det aldrig av mig.

 


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar