onsdag 13 november 2013

Alla dessa insamlingsmänniskor, som man ständigt stöts och blöts med, vare sig man vill eller inte.

Jag förstår helt enkelt inte varför jag som vanlig Svensson hela tiden skall behöva gå i klinch med dessa personer, som behandlar en som om man var en förbrytare eller värsta maffiantypen, om man inte genast öppna börsen på deras anmodan. 

Jag ger mig tusan på att de aldrig någonsin skulle komma på idén, att sitta och ringa runt till alla dessa som helt skrupulöst kapar åt sig pengar på andras bekostnad. De kan väl ta taxeringskalendern till hjälp, eller de som 0-taxerar och ändå har lyxbilarna stående utanför den enorma villan och lyxyachten i någon båthamn, där enbart underhållet kostar mer än min årslön uppgår till.

Tänker bara på H & M ägaren, som lever rena ramla overkligheten, medan de som sitter och syr ihop till hans förmögenhet gör det instängda i fabriker under vidriga anställnings- och livsvillkor. De här nymodighetspriffarna som tjänar pengar på andras bekostnad och tillkortakommanden, de blir allt fler inom alla områden.


Det som bli ännu otäckare är, att de här skrupelfria viftar runt med sina pengar och gör enbart sånt som syns, allt för att framstå som ansvarstagande människor. Det är mycket yta och väldigt lite innehåll i dessa egotrippade typer. 

Jag kan tycka att ett minimikrav borde vara att de i första hand ser till att avlöna dem de utnyttjar. Skäliga löner och levnadsförhållanden borde verkligen vara ett minikrav. Det blir allt mindre färre, ute i världen inkl. Sverige, som har. 

I Sverige har t.o.m. fackföreningarna dukat under. Ja, jag har dragit den slutsatsen, eftersom man inte andas ett enda ord om alla dessa bemanningsföretag, som fått exakt samma funktion som Maffian!

Kräkfärdig blir jag vid blotta tanken på hur det här landet urartat över lag.

Det är tur att jag har ett ordentligt klädförråd i alla fall. Stora klädjättarna blir allt färre ju mer som de återfinns bland nyheterna. Jag beträder inte sedan länge tillbaka en enda H & M butik.

Dessutom vem vill gå omkring i likadana kläder som resten av världen. Det spelar ingen som helst roll i vilket land, eller stad man befinner sig längre, så nog katten hittar man samma klädkedjor och kläder överallt.

Jag föddes inte som någon dussinvara, varför kan då någon tro att jag vill gå omkring i likadan kläduniform som resten av världen...

De fina märkeskläderna/väskorna har jag ändå aldrig ansett mig vilja nyttja. I min värld har det enbart varit snurrigt, att köpa något för att det är av visst känt märke. Jag har dessutom med åren blivit alltmer sparsmakad. Men jag skall i ärlighetens namn säga, att jag aldrig ägt t.ex. ett par jeans, som kostat mer än 400:-. Det vill till att det är något extra ordinärt för att jag skall överväga ett inköp. Ett är definitivt säkert, inte köper jag något för att det hänger ett välkänt märke där och dinglar och för att vara inne. Jag dras inte med några dylika gå i samma kofålla syndrom.

I de flesta fall jag på allvar börjat syna märkeskläder har jag ganska snart insett, att märkeskläder inte är mer snygga än tämligen mediokra kläder. Sällan är märkeskläderna av några mer outstanding kvaliteter heller.

Nu vill jag med det inte ha sagt att H & M kläder är något speciella, eller tillhöra gebitet märkeskläder. För det mesta tycker jag att deras kläder ser ut som second hand varor. Sån´t man hittar på reor, där man köpt in något billigt lager som blivit stående osålda. Rena rama lumpboden, har jag inte sällan lämnat H & M med, på den tiden jag softade runt i deras affärer.

Sista girighetens företrädare på klädhimmelen fick mig inte heller att pinka ner mig av lycka. VD:n på Lindex, som gav ett utlåtande om de som sydde ihop Lindexkläder under oacceptabla förhållanden. Följande var hans åsikt om dessa arma människor: får de bara en bättre madrass att ligga på blir de nöjda. Själv är han helt uppenbart inte nöjd med sin madrass, eftersom han tycktes ha en svältlön enligt det nya girighetsmåttet. 

Saxen och Lindexkortet låg snart i min hand och ett tu tre så var magin bruten!

Min spanska minihandväska av okänt märke och i mycket bra prisklass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar