söndag 27 oktober 2013

Nu gick det fort, som flickan sa..... Ändringar på bloggen igen.

Numera skall man vara nästintill atomklyvare för att kunna komma in på den egna bloggen, eftersom den normala startsidan flugit all världens kos.

Det är väl det amerikanska kontrollsystemet, som tagit över helt och hållet även här. Det är lika smidigt som att försöka att göra något på FB. Man riktigt känner tummen instucken i ögat, när man försöker att göra något personligt, eller som avviker från mallen. Det är riktigt så man kan förnimma ordern:

- OCH så var det inrättning i ledet! Tro inte att du skall komma här och komma och göra något som du själv tycker!

Men söndag och vintertid som infann sig inatt igen, med klockan tillbakaställd till min och kossornas fungerande tid, det glädjer mig och alla kossor. Så till den milda grad, att det inte finns något som kan lägga sordin på min glädje.
  

- Utslagen för en enda ynka timma, säger en del och ser skeptiska ut, när de hör mig beklaga mig över mitt kroppsliga tillstånd varje gång det övergått till sommartid.
- Ja, just det. Helt ur schack för att behöva stiga upp kl. 05.00 istället för kl. 06.00, säger jag medan jag känner hur tröttheten darrar ikapp med asplöven.

Jag känner nog mig ovanligt till freds idag, vid närmare eftertanke. Helledig och inga krav på några måste. Jag har släntrat omkring i nattsärken hela dagen, medan höstrusket pågått utanför fönsterrutan. Men jag tror att det är varmt ute ännu ändå. Jag noterade att jag t.o.m utan minsta tanke på pust, urk, stön torkade spis & ugn och röjt i köket efter Herr H´s middag igårkväll.

Fastän vid närmare eftertanke, kanske det beror på fler orsaker:

Jag slog Herr H med 3-0 på högskoleprovet!!! Större segrar är svåra att finna...

Sedan inser jag att det finns mycket mer att glädjas åt, bara jag gör ett hastigt svep bland mina tankar:

Jag behöver t.ex. inte tillåtelse av svenske kungen, att få köra omkring ensam i min bil. De saudiska kvinnorna de kan inte trotsa kung Abdullah bin Abdul Aziz och hans problematik med att hantera kvinnor, som mannens jämlike. http://www.mynewsdesk.com/se/amnesty_international__svenska_sektionen/news/saudiarabien-kvinnor-kraever-raett-att-faa-koera-bil-69338  

Men det här med att köra bil, det är bara toppen av isberget: Fatwan och körförbudet är bara ett av många sätt som kvinnor i Saudiarabien nekas grundläggande mänskliga rättigheter. Inte är Saudarabien enda landet heller, som övergreppen på kvinnorna tillåts fortgå. 

Övergrepp på människor är som en evig farsot runt om i världen.

Men det hjälps inte. Jag kan ändå inte låta bli att tänka på det här maktfullkomliga männen, som tror att kvinnorna är en andra sorteringens människor i vår herres hage. De är uppfinningsrika de här maktmännen, när de skall argumentera för sitt fredande. Ärligt och uppriktigt talat, skall man skratta eller skall man gråta:
http://www.svt.se/nyheter/varlden/saudiprast-kvinnor-som-kor-bil-blir-sterila

Det är nog snarare så, att både bäckenövningar och knipövningar är bra både för herrar och damer. Det är väl bara för eunucker som det väl kan kvitta, om de tänkt sig att på äldre dar försörja inkontinensfabrikörerna.
 

Jag såg Skavlans program i fredags, med bl.a. Bianca Jagger, som bytte jetsetlivet mot att arbeta för mänskliga rättigheter och Malala Yousafzai, som överlevde mirakulöst efter att ha blivit skjuten av talibaner på väg hem från skolan. Hon sköts p.g.a.. sin kamp för flickors rätt till utbildning.  http://www.svtplay.se/video/1553508/del-7-av-12

Idag är det den fängslade svensk/eritreanske journalisten Dawit Isaaks födelsedag. Men efter att han suttit fängslad sedan år 2001, utan vare sig någon formell anklagelse eller rättegång, lär det inte vara fråga om någon födelsedagstårta. Själv undrar jag om han ens är i livet, med tanke på vilka rapporter som kommit från förhållandena i just det fängelset, som han förts till. Sveriges tysta diplomati och EU:s tafatthet, lär inte fria honom.

Men det är fler ställen i världen, som håller sig med fängelser, där man bara förvaras utan varje form av mänskliga rättigheter.

President Obama är den person som jag minst av allt har något förtroende för. Man behöver bara studera honom, när han står i talarstolen för att inse vad det hela handlar om. Han har samma nackspärr som vår gallskrikande granne. Man skall inte säga så om människor, men hon är en genomeländig människa, som inte ens backar för att ge sig på småbarn. När hon släntrar förbi med sina sopkassar, då har hon också konstant nackspärr i bästa Obama stil.

Maktmänniskor står inte högt i kurs hos mig, vare sig de sitter i ett svenskt företag/svensk myndighet eller finns ännu högre upp i världshierarkin.

Avlyssnar man sina s.k. "vänner" känns det något udda. Men det är klart har man förföljelsemani, som väl är lätt hänt, när man tror sig om att vara Guds utsände överallt i världen, då är väl inget udda antar jag. 

Statsministern Fredrik Reinfeldt däremot han tog avlyssningen med lugn och ro, han vet ju vilka avtal som Sverige slutit med USA. Vi går ju lydigt i tvångskopplet och gör stora vågen åt alla former av dårskap medan världsekonomi sakta men säkert sjunker som en sten. Det märkliga är att de här som sitter vid rodret, inte ens har basala kunskaper i ekonomi och orsak och verkan.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/merkel-kan-ha-avlyssnats-sedan-2002_8660500.svd

Eller är de rent av så förhärdade därför att de tror sig om, att inte själva kunna bli drabbade...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar