måndag 16 september 2013

Jan Guillous nya romanserie, som Göteborgs-Postens Carl Erland Andersson recenserat i dagens tidning.

Det vete fasen vad jag skall klassa detta ordbajseri, som den s.k. litteraturrecensenten ägnat sig åt och där man kan ana sig till, att det är Jan Guillou som privatperson, som är som en finne i röven (milt uttryckt) på recensenten. 

Men mest låter recensionen ungefär som att hålla tal på en begravning där man varken känner lik eller släkt. http://www.gp.se/kulturnoje/recensioner/bocker/1.2033415-jan-guillou-mellan-rott-och-svart

Pesonligen har jag slukat dessa hittills utkomna böcker i den nya romanserien, Brobyggarna, Dandyn och nu Mellan rött och svart och ser verkligen fram emot nästa bok i denna romanserie. 

Jan Guillou är mästerlig på historiska berättelser, dit även hela Arn-serien kan räknas till. Han har en förmåga att sätta tummen mitt i problematiken. 

Sedan att filmmakarna totalt missat att Arn-serien är en kärlekshistoria, med dåtidens konsekvenser och sålunda ingen krigshistoria, det kan inte heller läggas herr Guillou till last. 

Men nog börjar det bli en smula tröttsamt, att finna en upprepning i dagens Göteborgs-Posten, där herr GP-recensenten Carl Erland Andersson har föga insikter om tidens historia. 

Speciellt när den är så pricksäkert beskriven, som den blir av Jan Guillou. 

Mellan rött och svart, slutar när Sandöbron rasar och andra världskriget är ett fullbordat faktum.  http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/70-ar-sedan-sandobron-rasade


OBS! Det är inte jag som har manipulerat bilden, utan detta är en enorm valaffisch, där de till synes tänkta Charlie Chaplinsprickarna under näsan har flutit ut/runnit ut och blivit något mer tvetydigt. Denna bild skall jag sent glömma, eftersom den kostade mig min blogg i Norrbottens Kuriren. Det är ju personen på bilden som sitter i toppen av hierarkin på den stiftelse, som äger tidningsmonopolet i Norr. Inte blev det så mycket bättre av att jag inte delade kommunalrådet i Gällivare kommuns åsikter om det statligt ägda bolagets LKAB:s s.k. samhällsomvandling i Malmberget, dvs. folkfördrivning! Det blev tummen på vågskålen. Man kan skrämma folk till tystnad och underkastelse. Vill man göra det med mig får man nog skrota yttrandefrihetslagarna först... man kanske kunde kalla det för Lex Vilks.




  

5 kommentarer:

  1. Ser ut som en rejäl känd rakkurva under näsan, som den handviftande "farbrorn" hade.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag såg det när jag klickade på bilden i förstoring, förstod först inte vad du menade, eftersom jag varit inställd på att det var den som hade flutit ihop. Jag har helt enkelt råkat klicka in fel bild.

    Det fanns flera bautastora affischer och jag fotade dem alla, de var vandaliserade på lite olika sätt. En med en tveklös Hitlermustasch och en med Charlie Chaplin mustasch och det var den som var lite rolig pga travestin i texten. Det var också min mening att det var den, dvs samma som var publicerad i NK, som skulle ha kommit in här också.

    Det som jag fann lite roligt tillsammans med texten var att man betraktandet inte kunde bli riktigt klok på om vandalen/vandalerna menade, att han på bilden var en Hitlertyp eller en komiker.

    Måste ha varit ett fasligt jobb att vandalisera valaffischerna i vart fall. Vete gudarna hur man hade nått upp.

    Vill poängtera att det inte är JAG som gjort någon åverkan på valaffischerna, sådant ägnar jag mig inte åt. Det enda "brott" jag möjligtvis har gjort mig skyldig till är att jag fotograferat dem allihop och lagt ut bilderna (ja, nu är det fråga om två bilder, eftersom jag nu klantat till det i denna blogg och fått in fel bild, i annat fall hade jag bara publicerat en och samma bild).

    Men det är så mycket annat förbjudet(?) olämpligt, som jag publicerat bilder på och skrivit om, så det får ingå i den allmänna "konkursen".

    SvaraRadera
  3. Gun såg du programmet om satirtecknarna i tidningarna världen över som inte längre törs teckna vad de vill?? det hela startade väl med den här tecknade farbrorn med en bomb i turbanen i gyllandsposten.Men intressant eftersom det blivit så många minerade terränger.det betyder också att vi längre inte har yttrandefrihet och den som skriver eller uttrycker sig konstnärligt riskerar livet.skrämmande utveckling!!

    SvaraRadera
  4. Anonym 6 april 2014.

    Förlåt dröjsmålet med att svara. Har gått och grunnat en bra stund. Det är så att även den här bloggen får man väga sina ord, även om en del inte tror att så inte är fallet. Har ju blivit indragen i en längre debatt efter ett blogginlägg jag hade och den ledde ju inte till så mycket konstruktivt. Då utpekades Norrbottens-Kurirens journalist även som en lögnare.

    SvaraRadera
  5. Svaret till Anonym 6 april.

    Ja, jag har sett det programmet men känner också till att karikatyrtecknare världen över numera är förhindrad att göra det som förekommer i arabiska tidningar.

    SvaraRadera