lördag 28 september 2013

Hans Lindström min favoritsnubbe med kluriga texter och tecknat är på Bokmässan i Göteborg,

men dessvärre tycks det var långt mellan önsketanke och att kunna besöka bokmässan. 

I år blev det inte ens en sketen författarfrukost, som vi åtminstone brukar vika inledningen av bokmässan med. Det rycktes i mig från annat håll och därför avskrev jag det hela, som tänkbart genomförbart. Nu ser det ut som om det var en helt förgäves uppoffring. 

Suck... säger jag bara!

Men det går inte an att gå omkring och hänga läpp. Jag kan väl trösta mig med att Lindström finns på nätet, med dagens bild & text + klurigheter som varit under den senaste månaden, under fliken "Galleri".

http://www.bonton.se/sv/dagens

Jag får väl hoppas att alla föredrag, som lockat mig, i själva verket bara var dötråkiga och inget jag gick miste om.

Jag kanske rent av kan ta en rejäl sovmorgon, som i gamla "ungkarlstider" med frukost på sängen tillsammans med Göteborgs-Postens bilaga "Två dagar" och det obligatoriska korsordslösandet, som brukar höra lördags- och söndagsfrukosten till.

Under tiden kanske jag kan kuckelura ut hur jag skall formulera, i den här bloggen, vad jag har haft för mig i Oslo för att vila hjärnan från all övrig turbulens från omvärlden.

Vad jag gjorde i Oslo? Det är mer knasigt än vanligt och det vill inte säga lite. Men det skriver jag om när det är dags för det, ibland får man sova lite på saken.

Förutom det så antog jag och dottern utmaningen och köpte böcker på norska. Hon var så tuff att hon köpte två. Jag slog bara till med en, "Tjenestepiken som försvant" av Tarquin Hall. Jag trodde att jag skulle ha tid att läsa den på hemresan, men den blev fylld av annat av livets trivialiteter.

Herr H häcklade oss för bokinköpen på norska. Men språk skall man aldrig förakta att vänja språkörat med. Och vem vet hon kanske fått smak på Oslo. Har man en Master i bagaget kanske det kan vara värt att överväga, i alla fall ett tag. Det var otroligt många svenska ungdomar som jobbade i Oslo på välavlönade jobb. Men framförallt gott om jobb för svenskar, som har hög arbetsstatus i Norge! Jag läst i Dagens Industri, att en färdigutbildad sjuksköterska har på Sahlgrenska en ingångslön på 21 000:- medan de i Oslo har 33 000:-. 

Oslo är en stad som till skillnad från Göteborg har behållit gemytet. Efter några dagar i humanstaden Oslo, upptäcker man förvåningen man går omkring med. 
Det finns otroligt mycket skulpturer och utsmyckning i Oslo, förutom en skulpturpark.


Det är onekligen lite förvånande, att inte få hälsenorna avkörda av bilar och cyklister, eller folk som knuffar i en hela tiden för att jäkta förbi. Det är gott om parkbänkar överallt i Oslo och man behöver inte heller vada runt i skräp. Biltrafiken kör i maklig takt i den mån man överhuvudtaget lägger märke till den. Inget trafik- eller parkeringskaos och inga trängselskatteskyltar så långt ögat når.

Ja, det var som att ha kommit 20 år bakåt i tiden, som Göteborg en gång var men inte längre är. Sedan har Oslo en sak som Göteborg inte har. De har en stadsplanering! Bara en sådan sak att hela hamnområdet är ett mycket rejält tilltaget promenadstråk full av planteringar och bänkar att sitta på!

Man känner sig välkommen i Oslo.
 
Än mer hemma kände jag mig, eftersom de spelade gamla favoriter i lagom volym till frukosten på hotellet i Oslo. Jag har nog sanning att säga inte hört många av dem sedan jag flyttade från Malmberget. Det var i min gamla Volvo Amazon, som jag hade bandspelare och bl.a. den här gamla favoriten var inspelad:
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar